تبیان، دستیار زندگی
با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفند ماه ، عملیات روانی و تبلیغی رسانه های فارسی زبان بیگانه نیز ابعاد جدیدتری پیدا کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خط جدید تبلیغی بی بی سی در انتخابات

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفند ماه ، عملیات روانی و تبلیغی رسانه های فارسی زبان بیگانه نیز ابعاد جدیدتری پیدا کرده است.

فرآوری: ه.هدایتی-بخش ارتباطات تبیان
نوبت شما

بی بی سی فارسی در برنامه "نوبت شما" در رویکردی تازه مطالبات و خواسته های مخاطبان را از نمایندگان مجلس دستمایه  این خط جدید تبلیغی قرار داده است ."6روز تا انتخابات مجلس دهم در ایران باقی مانده از امروز ما سه ویژه برنامه خواهیم داشت در نوبت شما امروز شما شهروندان که در استانهای شمال شرقی تا شمال غربی ایران زندگی می کنید دعوت می کنم در برنامه شرکت کنید و بگویید خواسته تان از نمایندگان شهرتان چیه".
این برنامه اگر چه به ظاهر به طرح مطالبات و خواسته های مردم و مخاطبان از نمایندگان خود می پردازد اما مجری بی بی سی در ابتدای برنامه و پیشاپیش با مقایسه مطالبات و وعده های محقق نشده مجلس نهم و نیز مطرح کردن برخی خواسته ها، اولویت تبلیغاتی خود را نشان می دهد "بگویید نمایندگان مجلس نهم چه وعده هایی به شما داده بود که به آنها عمل نکرده و انتظارتان از نماینده منطقه تان چیه؟ شاید تعطیلی کارخانه ها و کارگاهها زمین خواری و کمبود مسکن بیکاری و درآمد پایین از این مشکلات باشد پس یک ساعت آینده فرصتی است تا شما صدایتان را به نمایندگان مجلس دهم برسانید".
بی بی سی در این برنامه از یک سو تلاش می کند با انعکاس نظرات مخاطبین احتمالا دستچین و گزینش شده درباره برنامه نوبت شما ،اعتبار و مقبولیت رسانه ای خود را بالا ببرد ،در سوی دیگر این رسانه با پخش صدا و ویدئوهای ارسالی مخاطب، مطالبات مطرح شده را خواسته های مخاطبان و بینندگان برنامه نشان می دهد.
اما صدای اعتراض یکی از همین مخاطبان هم که ظاهرا از زیر نگاه ناظران و دست اندرکاران برنامه گذشته و به مقتضای پخش زنده ، مجال طرح پیدا کرده نیز به این صورت خاموش می شود :"الان خود شما بی بی سی هم دارد از خبط مردم سوء استفاده می کند .این برنامه شما مردم را از جهلشان در نمی آورد بلکه تحریکشان می کند که بیایند بگویند ما از نماینده می خواهیم اسفالت کند ما از نماینده می خواهیم محیط زیست را حفظ کند فلان کند نماینده کارش قانونگذاری است (مجری)ولی بخشی از  کارش رسیدگی به مسائل مردم هست که در آن منطقه چه مسائل و مشکلاتی دارند که بتوانند کارهایی را برای آنها انجام دهند من با بینندگانمان خداحافظی می کنم با هر دو بیننده مان ".

نگاه بی بی سی چیست؟

تفاوت نگاه بی بی سی در موضوعات مختلف راجع به انتخابات را می توان در مواضع این شبکه به قلم برخی تحلیل گران و فعالان سیاسی دید. البته همگرایی این شبکه با جریان اپوزیسیون در آزاد ندانستن اصل انتخابات، جایگاه شورای نگهبان و ... غیرقابل تردید است.

بی بی سی، موضوعات مختلف با یک حرف!

مسعود آذر خبرنگار بی بی سی در یادداشتی با عنوان "مجلس خبرگان؛ این پنج نفر" معتقد است : چندنفری هستند که در دوره های گذشته مؤثرتر از بقیه نامزدها بوده اند یا سابقه مهم تری در انقلاب داشته اند و در بزنگاه های تاریخی نقش ملمو س تری داشته اند، یا حالا در جایگاهی نشسته اند که می توانند نقش مهمی برای دوره تازه مجلس خبرگان بازی کنند.
بی بی سی آیات جنتی و هاشمی شاهرودی، یزدی، هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام روحانی را به عنوان پنج شخص تایر گذار خبرگان نامیده است.
اما آنچه در این یادداشت آمده است تأکید بر تأثیرگذاری آیات جنتی و هاشمی رفسنجانی است.در این یادداشت از آقای هاشمی به عنوان " مرد بحران ها" نام برده شده و مدعی شده که پس از مرگ آیت الله خمینی، نقش کلیدی در انتخاب رهبر فعلی داشت.



منابع : افکار خبر / بی بی سی