تبیان، دستیار زندگی
ثبت وقایع انقلاب اسلامی یک رسالت تاریخی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثبت وقایع انقلاب اسلامی یک رسالت تاریخی

حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغاتی اسلامی گفت: درج وقایع تاریخی انقلاب اسلامی برای ما یک رسالت است.

ثبت وقایع انقلاب اسلامی یک رسالت تاریخی

مراسم رونمایی از مجموعه کتاب های «دانشنامه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» و «تاریخ کهن و معاصر ایران» نوشته دکتر علی اکبر ولایتی صبح امروز با حضور جمع کثیری از چهره های فرهنگی کشور در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سخنانی اظهار داشت: من یکی از افرادی بودم که در تالیف این کتاب نقش داشتم و از آقای دکتر ولایتی خواستم که به این مجموعه سامان بدهند  تا پیرامون تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ نگاری آن توجه ویژه ای مبذول شود. به باور من تمامی فعالان انقلاب اسلامی باید به این مساله توجهی ویژه داشته باشند. ما در دوره ای قرار داریم که با هجمه های وسیعی پیرامون نگاه تاریخی به عصرمان مواجهیم. امیدواریم این مجموعه که تا ایام نمایشگاه کتاب به  ۱۴ مجلد می رسد بتواند گامی در این مسیر باشد.

وی ادامه داد: وقایع مرتبط با انقلاب اسلامی سرعت و حجم بالایی دارد و توجه به درج این وقایع برای ما یک رسالت است. تجربه های ما در زمینه انقلاب اسلامی باید درج شود و البته این مساله با نگاهی که در درون انقلاب است باید رخ دهد تا فعلی صحیح و سالم و سلیم ثبت شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: درباره انقلاب اسلامی ظلم شده است و گویا قلم ها درباره نوشتن از آن خشکیده اند. یا نمی خواهند بنویسند و یا با نگاهی دیگر می خواهند بنویسند. روزگاری به من می گفتند شما که تاریخ دفاع مقدس را در قالب رمان و... منتشر می کنید، کسی هم هست که آنها را بخواند؟  اما وقتی این روزها می بینم که کتابی مانند «دا» داریم که به اذعان بسیاری در متن ماجرای اشغال خرمشهر است و یا «پایی که جا ماند» که کربلای جبهه های ایران را که بخشی از آن را خودم هم دیده ام، روایت می کند متوجه می شوم که این آثار چه کارکردی داشته اند. این آثار را جز افرادی که در دل این وقایع بوده اند نمی توانند نقل کنند.

خاموشی تصریح کرد: راجع به انقلاب اسلامی باید بسیار کار کنیم و وجود زنده و پویای آن در جهان معاصر را بیش از پیش پاس بداریم که اگر چنین وجودی نداشتیم الان اینقدر اتاق فکر مخالف و جبهه بندی بر علیه آن وجود نداشت.

خاطره ای عجیب از ملک الشعرای بهار

در ادامه این نشست ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در سخنانی عنوان کرد:  در گذشته تاریخ نگاران ما به معنویت بسیار بها می داده اند.

وی افزود: در گذشته معنویت جزوی از زبان ما نیز بوده است اما امروز در حال معنویت زدایی از آن هستیم. در ابتدای کتابی از بیهقی می خوانیم که او می گوید با خدا عهد کرده جز واقعیت را نگوید و هرجا که اطمینانی ندارد سکوت کند و یا درباره مثنوی معنوی دکتر موحد  می گوید که همه اش دو چیز بیشتر نیست. از خود جَستن و از خود جُستن. ما چنین مفاهیمی در زبانمان داشته ایم اما امروزه در حال زدودنش هستیم.

ابراهیمی ترکنان افزود: باید نقطه های تاریخ را به خط تبدیل کرد. اگر ما این کار را انجام ندهیم دیگران آن را انجام می دهند و وقتی تاریخ تغییر کرد، ذهنیت ما نیز تغییر می کند. کار آقای ولایتی نیز از همین نظر با ارزش است. ایشان جلوی بسیاری از نسبت های ناروای تاریخی را گرفته اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه ۵۰ درصد تاریخ معاصر ما شفاهی است گفت: در تاریخ شایع است که ملک الشعرای بهار برای قرارداد ۱۹۱۹ رشوه گرفته است اما سندی درباره آن نیست. سالها بعد درجایی دیدم که پسرشان گفته بله پولی بوده که پدر برای اجاره منزل گرفته اند. این همان ارزش تاریخ شفاهی است.


منبع: مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .