تبیان، دستیار زندگی
مروری بر مطالب کار شده ی حوزه فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقد فیلم، معرفی کتاب و ...

مروری بر مطالب حوزه فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت.

گروه فرهنگ تبیان
عکس مطالب فرهنگ

با پایان یافتن جشنواره فیلم فجر در بخش سینما نقد تعدادی از فیلم های مطرح نمایش داده شده در ایام جشنواره را داشتیم:
طعم تلخ واقعیت
نگاهی به «رویاهای دم صبح» ساخته مهرداد اسکویی که در جشنواره سی و چهارم فجر به عنوان بهترین فیلم بخش مستند انتخاب شد.
وقتی نفس من خسته است! 
نگاهی به دو فیلم نفس و من که در جشنواره فجر اکران شدند. فیلم «من» اولین تجربه کارگردانی سهیل بیرقی بود و «نفس» تجربه ای دیگر از نرگس آبیار، کارگردان «شیار 143».
یک شهروند نه چندان معمولی
نگاهی به «یک شهروند کاملا معمولی» ساخته مجید برزگر  که در بخش هنر و تجربه جشنواره سی و چهارم فیلم فجر اکران شد.
دلشوره بیرونی و دلهره درونی
نگاهی به دو فیلم پل خواب و عادت نمی کنیم به بهانه اکران در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر.
غیر علنی و انتخابات مجلس
با نزدیک شدن به ایام انتخابات و پخش سریال غیر علنی که با موضوع انتخابات روی آنتن شبکه دو رفته گفت و گویی داشتیم با مهرداد خوشبخت کارگردان این سریال. «غیر علنی» سریال جایگزین «کیمیا»است که از ابتدای هفته روی آنتن رفته.

کودک کتابخوان

با توجه به سرانه پایین کتابخوانی در کشور و احساس نشدن این ضرورت که عادت به کتابخوانی را باید از سنین پایین نهادینه کرد در مطلبی با عنوان کودک کتابخوان سراغ راهکارهایی رفتیم تا کودکان را از همان بدو تولد با کتاب و کتابخوانی همراه کنیم.
در بخش نقد کتاب به بررسی دوکتاب پرداختیم: «داستان زندگی یک جاسوس : «مامورما در هاوانا » رمانی است از گراهام گرین که به زندگی جاسوسی می پردازد که ناخواسته از یک زندگی معمولی و کسل کننده به این شغل واداشته شده و این مامور کل سیستم اطلاعاتی کشور بریتانیا را به سخره می گیرد». و  در «زمین فرسوده : «چرا این جا روی زمین نشسته ام...» دومین رمان ژوئل الگوف رمان نویس معاصر فرانسوی که بعد از سرگیجه در ایران به فارسی ترجمه شده است» را بررسی کردیم.
همچنین طبق روال هفته های پیش چند معرفی کتاب با موضوعات مختلف داشتیم: مجموعه داستان «من آلیس نیستم ولی این جا خیلی عجیبه! » نوشته فرید حسینیان تهرانی، منتشر شده از سوی نشر هیلا، ترجمه مجموعه داستان «اتوبوس جادویی»  که چندسال قبل نسخه انیمیشنی آن با عنوان «سفرهای علمی» از تلویزیون پخش می شد، توسط انتشارات پیام آزادی و ....

یادی از شهدا

در بخش فرهنگ پایداری طبق روال هفته های پیش به وصیت نامه و زندگینامه شهدای دوران دفاع مقدس پرداختیم و با تعدادی از شهدادی مدافع حرم آشنا شدیم.
«علی اصغر ارسنجانی» ، «شهید حسین شیوخی» ، «شهید عجم ملکی» از شهدایی بودند که با وصایا و زندگی نامه هایشان آشنا شدیم.

راز دل پیش دوستان مگشای

در بخش ادبیات در ادامه ی مطالبی که با موضوع داستان های شاهنامه کار شده در بخش آخر داستان زال به داستان به دنیا آمدن رستم  پرداختیم.
در مطلبی دیگر با عنوان پدر معنوی مدرنیسم در ادبیات آثار شارل بودلر  شاعر فرانسوی را بررسی کردیم. همچنین در ادامه مطالبی که صفات اخلاقی را در ادبیات و اشعار شاعران نامی بررسی می کند از رازداری و پوشاندن اسرار گفتیم.