تبیان، دستیار زندگی
برای مهارت در غواصی، تمرینهایی نیز لازم است که مرتب و خلوت کردن ذهن و محیط اطراف، به عنوان اولین تمرین برای درک بهتر زیبایی ارائه شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اکتشافات جدید در زیبایی

برای مهارت در غواصی، تمرینهایی نیز لازم است که مرتب و خلوت کردن ذهن و محیط اطراف، به عنوان اولین تمرین برای درک بهتر زیبایی ارائه شد.

یاسمن رومینا -بخش زیبایی تبیان
زندگی زیبا

این دومین مطلب  از سری مطالب غواصی در زیبایی است؛ دیگر تا حدودی با هم آشنا شده ایم و می َتوانم بگویم: دوستان! سلام؛ در مطلب قبلی، به زیبایی، سطوح زیبایی، اصالت زیبایی و رابطه خودآگاهی و زیبایی اشاره شد.
قبل از ورود به بحث این جلسه، می خواهم از استاد عزیزم، خانم دکتر «هما میرزا وزیری» یاد کنم که زندگی را از چشم َاندازی دیگر به من نمایانده اند. آنچه در این سلسله نوشته ها می خوانید، متأثر از آموخته هایم از ایشان است.

شکرگزاری کنید

چقدر انسان قدرشناسی هستید؟ چقدر شکر آنچه در اختیار دارید به جا می آورید؟ شکرگزاری یعنی تمرکز بر آنچه داریم و ندیدن آنچه نداریم. جالب است بدانید ریشه بسیاری از بیماری َها در شکرگزار نبودن است. حال ببینیم شکرگزاری چگونه بر زیبایی ما اثر می َگذارد.
همانگونه که قبلاً اشاره شد، همه انسانها زیبایی هایی دارند. انسان شکرگزار، قدر زیبایی هایش را می َداند، از آنها لذت می برد و آنها را به مخاطره نمی َاندازد. از سویی حاصل شکرگزاری، آرامش و احساس رضایت و شادمانی است؛ اینها همه آثار مستقیم بر زیبایی ظاهری و باطنی دارند. مثلاً کسی که آرامش دارد و به اندازه کافی می خوابد، پوست سالم تر و زیباتری دارد و دچار سپیدی پیش از موعد مو -که ناشی از اضطراب است- نمی شود. همچنین آرامش به شکوفایی و خلاقیت کمک می کند و انسانی که در زندگی آرام و شادمان  است، بیشتر زیبایی آفرینی می کند.

گرایش و توجه به زیبایی چه اثری بر شما دارد؟

اگر این گرایش طبیعی و همسو با شکرگزاری باشد، آرامش را بر هم نمی زند. اما اگر قضاوت دیگران برایمان مهم باشد، و توجهمان به زیبایی برای کسب تأیید و تحسین دیگران باشد، آرامش نخواهیم داشت؛ زیرا همیشه خود را در معرض تهدید «عدم تحسین دیگران» احساس می کنیم. قضاوت دیگران بسیار ناپایدار است و بر اساس عوامل مختلف تغییر می کند. از سویی نظر و سلیقه افراد، متفاوت است و هیچگاه نمی توانیم تأیید همه اطرافیانمان را به دست آوریم. آثار سوء توجه به قضاوت دیگران به احساس ناامنی ختم نمی شود و در زندگی باعث بسیاری از تقلیدهای به دور از تدبر است. تقلیدهایی که بر خلاف رفتار انسان خودآگاه است و آشفتگی و سرگردانی در پی دارد. توجه به «مُد» (که در ادامه آمده است) یکی از همین تقلیدهای ناآگاهانه است.

کپی نباش!

پدیده جذابی به نام: «مُد»؛ اینکه امسال چه رنگی مد است؟ چه مدل مویی؟ لباس بلند مد است یا کوتاه؟ ابروی کوتاه مد است یا کمانی؟ رنگ پوست سفید یا برنزه؟ و ...
انسان امروز، روزانه در هجوم سلیقه هایی است که رسانه ها به او تحمیل می کنند. از رسانه های صوتی و تصویری گرفته تا مجلات و حتی فروشنده مغازه، خویشاوندان و همکاران که به نوعی رسانه محسوب می شوند. اگر ساعتی، دور از هیاهوی همه این رسانه ها، تأمل کنید، احتمالاً برایتان خنده دار (یا غم انگیز و تأسف بار) است که اینهمه انسان که هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارند شبیه هم لباس بپوشند؛ ابروها، بینی و لبهای خانم ها شبیه هم باشد؛ مدل مو و ریش آقایان شبیه هم و طبق مد باشد. واقعا آیا منطقی است که لباس صورتی به همه بیاید؟
«مد» در خدمت منافع اقتصادی، توسط برخی افراد تعریف می شود و به جوامع القاء می شود. پوشش و چهره زیبا برای هر کس بر اساس ویژگیهای جسمانی، جنسیت، شغل و جایگاه اجتماعی و بسیاری ملاکهای دیگر متفاوت از دیگری است. آیا تماشای بوستانی با گلهای مشابه و یکسان دلپذیرتر و زیباتر است یا باغی از گلهای متنوع، با رنگ و بوی خاص خود؟
خداوند هیچ دو انسانی را دقیقا مانند هم نیافریده است؛ حتی دوقلوها با هم تفاوت دارند. پس چرا اصالت خود را از دست بدهیم و کپی باشیم؟

اگر از آن دسته افراد هستید که از بینی بزرگ خود رنج می برید یا موهای کم پشتتان آزارتان می دهد، بیایید از امروز، چند هفته، فقط به زیبایی هایی که دارید تمرکز کنید و آنها را بیشتر بپرورانید. یادتان باشد برای غصه خوردن و فکر کردن به جراحی های زیبایی همیشه وقت دارید. چند هفته نگاهتان را عوض کنید، مطمئن باشید چیزی از دست نخواهید داد.

زیبایی های خود را کشف کنید

که اشاره شد، شکرگزاری یعنی تمرکز بر آنچه داریم. چقدر زیبایی هایی را که از آن برخوردارید می شناسید؟ چقدر ارزش آنها را می دانید و مراقبشان هستید؟ بیایید چند نمونه از زیبایی َهایی که بیشتر ما از آنها برخورداریم اما شاید کمتر قدرشان را می دانیم با هم مرور کنیم:
پوست زیبا؛ دندانهای زیبا، تناسب اندام، موی زیبا و ...
بهتر نیست بجای اینکه حسرت زیبایی َهایی را که نداریم بخوریم، زیبایی هایی را که داریم حفظ کنیم؟ امروزه مراقبت از پوست در برابر آفتاب تقریبا مرسوم است اما سرما نیز به پوست آسیب می زند و چندان مراقب پوستمان از سرما نیستیم. نخ دندان و مسواک زدن کافی، به زیبایی و سلامت دندانهایمان کمک می کند. با تغذیه مناسب بدنمان را در تعادل، سلامت و زیبایی نگه داریم. موهایمان همانند دندانهایمان به مراقبت احتیاج دارند. چه خوب است روش درست شانه کردن، شستن و ماساژ مو را یاد بگیریم.
مثال هایی که از زیبایی ذکر شد، زیبایی َهای جلوی چشم ماست و زودتر به آنها پی می َبریم؛ با کمی تأمل و دقت، زیبایی َهای دیگری را می َتوانیم در وجود خود کشف کنیم؛ زیبایی های ماندگارتر و ارزشمندتر. چیزهای قیمتی معمولا پنهان هستند، شاید این قانون را بتوان به زیبایی نیز تعمیم داد، هر چه بیشتر پیش رویم و بهتر خود را بشناسیم، زیبایی های گران َبهاتری را کشف خواهیم کرد.

حتی اگر با این مطلب موافق نیستید و از آن دسته افراد هستید که از بینی بزرگ خود رنج می برید یا موهای کم پشتتان آزارتان می دهد، بیایید از امروز، چند هفته، فقط به زیبایی هایی که دارید تمرکز کنید و آنها را بیشتر بپرورانید. یادتان باشد برای غصه خوردن و فکر کردن به جراحی های زیبایی همیشه وقت دارید. چند هفته نگاهتان را عوض کنید، مطمئن باشید چیزی از دست نخواهید داد.

دومین تمرین برای درک و لذت بردن از زیبایی

این تمرین برای کاهش تعلق به قضاوت دیگران طراحی شده است. به زیبایی هایی که کمتر در معرض دید دیگران هستند، توجه کنید. مثلاً رسیدگی به پوست و ناخن های پا؛ ماساژ پوست گردن و زانو با کرمهای مناسب؛ استفاده بهتر و بیشتر از نخ دندان و دهانشویه؛ استفاده از دستکش آشپزخانه و دستکش کار هنگام کار با مواد شوینده و شیمیایی.

غواصی ادامه دارد، همراهمان باشید...



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.