تبیان، دستیار زندگی
« سید عزیز» کتابی است به نیت شناساندن هرچه بیشتر سید حسن نصرالله؛ این کتاب زندگی نامه ی خود گفته سید حسن نصرالله است که در 6 ساعت به صورت ویدیویی ضبط ، و بعد از ترجمه از زبان عربی به فارسی تبدیل به کتاب شده
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سید عزیز

نگاهی به زندگی نامه سید حسن نصرالله

« سید عزیز» کتابی است به نیت شناساندن هرچه  بیشتر سید حسن نصرالله؛ این کتاب زندگی نامه  خود گفته سید حسن نصرالله است که در 6 ساعت به صورت ویدیویی ضبط ، و بعد از ترجمه از زبان عربی به فارسی تبدیل به کتاب شده؛ در واقع نوعی تاریخ شفاهی است از نحوه شکل گیری حزب الله لبنان.

مرضیه ولی حصاری-بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
سید عزیز

تاریخ شفاهی یکی از شیوه های پژوهش تاریخی است که به شرح و شناسایی وقایع و رویداد ها و حوادث تاریخی بر اساس دیدگاه ها و شنیده ها و عملکرد شاهدان و ناظران و فعالان ماجرا می پردازد.
در نگاه اول به نظر می رسد نویسنده قصد آن دارد که به زندگی شخصی سید حسن نصرالله بپردازد ، اما در واقع این کتاب شکل گیری و رشد شخصیت او را از کودکی به تصویر می کشد.؛ تصویری که شاید تاکنون در مورد سید حسن نصرالله در ذهن نداشته باشید. نوجوانی که خانواده او علاقه ای به طلبه شدن او ندارند اما با اصرار و تحمل مشقت توانسته خود را به نجف برساند و در آنجا مشغول به تحصیل علوم حوزوی شود. در بخشی از خاطراتش از آن ایام آمده است :
« پدر و مادرم با ورود من به حوزه موافق نبودند. مادرم به روحانیت خوش بین نبود. تا آن روز ، جریان پدر بزرگم (پدرِ مادرم ) را نمی دانستم که روحانی بوده و عمّامه را کنار گذاشته است! البته دلیل آن ، تنها مسایل خانوادگی بود و نه از روی قصدی خاص یا از نظر سیاسی یا چیز دیگر . مادرم می گفت : اگر به نجف بروی یک نفر به گدایان افزوده می شود! . در لبنان روحانیان را گدا می دانستند. به گمان آنان روحانی کسی بود که با آن چه مردم به او می دهند زندگی می گذراند.

در مواردی که سید حسن نصرالله به علت مسائل امنیتی از گفتن بعضی امور اجتناب کرده است نویسنده در بخشی به نام «پی نوشت» آن مسائل را که به علت گذشت زمان نیازی به مخفی کردن آن نبوده است به صورت مبسوط تکمیل نموده

تلاش من برای راضی کردن پدر و مادرم به نتیجه نرسید و آنها تن به طلبگی من نمی دادند و من مجبور شدم نقشه ای بکشم . به آنان گفتم : در لبنان شغل چندانی وجود ندارد و اوضاع خوب نیست . اگر این جا بمانم جنبش امل مرا برای جنگ می برد ؛ ولی اگر به نجف بروم در دبیرستان درس می خوانم و در کنارآن هم درس طلبگی می خوانم و بعد از تمام کردن دبیرستان به دانشگاه بغداد می شوم و در دوره دکتری متخصص می شوم . و این شد که پدر و مادرم با رفتن من به عراق موافقت کردند.»

قدمی در تاریخ

بزرگترین نقطه قوت این کتاب بعد تاریخی آن است . انتشار تاریخ شفاهی یک ضرورت به نظر می رسد به ویژه در زمینه ای که تاریخ مکتوب موجود نیست . به طور مثال سید حسن خاطره ای از ملاقات خود با امام خمینی (ره ) نقل می کند که هیچ کس در آن حضور نداشته و سخنان رد و بدل شده میان آنها در هیچ جا ثبت و ضبط نشده است ، در این میان این خاطرات از زبان سید حسن نقل می شود و به نوعی در تارخ به ثبت می رسد.
یکی دیگر از بخش هایی که قطعاً می تواند برای تاریخ دوستان جذاب باشد . بخش هایی در این خاطرات است که به تشریح و نحوه جدایی سید و دوستانش از جنبش امل  و شکل گیری گام به گام حزب الله لبنان می پردازد، و وقایع اتفاق افتاده در جلسات را بدون هیچ کم و کاستی بیان می کند . در ادامه در بخش های پایانی کتاب به نحوه شکل گیری عملیات استشهادی و نحوه انجام ، انتخاب افراد و اجرای عملیات به وضوح و بی هیچ کم و کاستی و... پرداخته می شود . در مواردی که سید حسن نصرالله به علت مسائل امنیتی از گفتن بعضی امور اجتناب کرده است نویسنده در بخشی به نام «پی نوشت» آن مسائل را که به علت گذشت زمان نیازی به مخفی کردن آن نبوده است به صورت مبسوط تکمیل نموده.

نامی به قلم سید قائد

نام کتاب برگرفته از دست نوشته رهبر معظم انقلاب بر اولین نسخه این کتاب است که چنین آمده : "هر چیزی که مایه شناخت و تکریم بیشتر آن سید عزیز شود ، خوب و برای ما مطلوب است."
سید عزیز / خاطرات سید حسن نصرالله / به کوشش حمید داود آبادی / انتشارات یا زهرا / چاپ سوم پاییز 1392/ قیمت60000 ریال.