تبیان، دستیار زندگی
ارایه خدمت درمساجد شبانه روزی می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارایه خدمت درمساجد شبانه روزی می شود

مسجد

به گزارش تبیان حجت الاسلام مرتضی محمدیان روز دوشنبه در بازدید از سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر افزود:با هدف مدیریت کلان مساجد لایحه ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارایه شده است که با تصویب آن هر مسجد یک یا دو کارمند ثابت خواهد داشت.
وی یادآورشد: مساجد ظرفیت تبدیل شدن به کانون فرهنگی و دینی دارند اما هم اینک از این ظرفیت استفاده بهینه نمی شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر اضافه کرد:باتصویب لایحه پیشنهادی دولت توسط نمایندگان مجلس،در مساجد برای آمد و شد مردم در شبانه روز باز است این درحالی است که هم اینک یک ساعت قبل و تا زمان برگزاری نماز در مساجد باز است.
محمدیان اظهارداشت:هم اینک یکهزارو 300 مسجد در استان بوشهر وجود دارد که هرچند نیاز عمومی را پوشش می دهد اما بدلیل مطلوب نبودن پراکندگی استقرار مساجد در ساخت مسجد جدید ضوابط و شرایطی اعمال خواهد شد .
وی گفت:حداقل شعاع و فاصله مساجد از یکدیگر باید یک کیلومتر باشد اما هم اینک در برخی نقاط استان بوشهر چند مسجد در فاصله نزدیک به هم ساخته شده است درحالی که دربرخی مناطق مسجد وجود ندارد.
محمدیان بااشاره به وجود 398بقعه متبرکه دراستان بوشهرافزود: در راستای ایجاد مراکز فرهنگی در کنار بقاع متبرکه ، هم اینک 40 امامزاده موجود در این استان دارای مرکز فرهنگی قرآنی هستند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر گفت: همچنین هم اینک 472 موقوفه در قالب شش هزار و 600 رقبه در این استان وجود دارد،که نیت اغلب واقفان این موقوفات برای عزاداری های امام حسین (ع)است.
محمدیان با تاکید بر اینکه حدود یک دهه از زمان احیای موقافات می گذرد ، افزود: در دهه قبل بیش از 80 درصد مردم نسبت به وقف آگاهی نداشته اند .
وی بااشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون،40 وقف جدید در استان بوشهر انجام شده است گفت: وقف تنها راه برای ماندگار کردن کارهای خیر است.
این مقام مسئول ادامه داد: از این شمار یک موقوفه 130 هکتاری در دشت پلنگ شهرستان دشتی و موقوفه دیگر به مساحت 170 هکتار در روستای زیارت شهرستان دشتستان ثبت شده است.
محمدیان گفت: عمده ترین نیاز وقف در استان بوشهر در زمینه قرآن و معارف دینی است.
وی گفت:نیازهای وقفی در زمان حاضر تغییر کرده است و افراد نیک اندیش متناسب با نیازهای فعلی جامعه در این اقدام خداپسندانه مشارکت کنند.
محمدیان یکی ازمشکلات اوقاف را مطالبات این اداره کل از بخش دولتی اعلام کرد و اظهار داشت: دستگاه های اجرایی استان بوشهر بابت اجاره مکانهای موقوفه یکهزار میلیارد ریال بدهی دارند که در صورت پرداخت امکان سرمایه گذاری در راستای نیت های واقفان فراهم می شود.
محمدیان اضافه کرد: از مجموع مدارس استان بوشهر تعداد 25 مدرسه در زمین های وقفی احداث شده است که این اداره کل آمادگی تحویل مدیریت مدارس برای استمرار فعالیت آنها در زمینه های فرهنگی و دینی را دارد.
وی ادامه داد: امسال سه هزارو 500 بسته مهر برای داشن آموزان نیازمند در استان از محل موقوفات استان بوشهر تهیه و دراختیاردانش آموزان قرار گرفت.
محمدیان گفت: همچنین در اربعین امسال در مرز شلمچه به ارزش یک میلیارد ریال از زائران کربلا از محل درآمد موقوفه زائر حسین ریزی پذیرایی شد.
وی افزود:برای میزبانی شایسته از زائران حسینی عتبات عالیات در شلمچه ، زائرسرا با نام زائر حسین ریزی احداث خواهد شد.
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهرنیزگفت:اشتغال و ازدواج از نیازهای جدی جامعه است که مشارکت افراد نیک اندیش از طریق وقف با نیت هزینه کرد درآمدهای موقوفات در این بخش برای حل مشکلات راهگشاست.
اکبر اقبال مجرد افزود: همانطور که نیاکان ما با ژرف نگری نیازهای جامعه خود را از طریق وقف تامین می کردند در عصر کنونی نیز افراد خیر می توانند به کاهش آلام جامعه در حوزه های مختلف کمک کنند.
وی یادآورشد: سلامت بعنوان بستر ساز توسعه پایدار از دیگر حوزه هایی است که افراد متمول می توانند بخشی از اموال خود را در این زمینه وقف کنند.
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر اضافه کرد: جامع شمول بودن نیت های واقفان باعث شده تا اوقاف و امور خیریه هم اینک در بخش های مختلف خدمات مطلوبی به جامعه هدف ارائه کند.
اقبال مجرد تصریح کرد: وقف بعنوان صدقه جاریه افزون بر رونق فرهنگی درجامعه، به عنوان باقیات الصالحات فرد واقف است که واقفان شریک پاداش معنوی این اقدام سترگ در گذر زمان محسوب می شوند.
وی با اعلام آمادگی ایرنا برای فرهنگ سازی و نهادینه کردن سنت حسنه وقف در جامعه گفت: باتوجه به اینکه رسانه یکی از ابزارهای موثر و کارامد برای فرهنگ سازی وقف است ایرنا استان بوشهر نیز آمادگی خود را برای استفاده از این ظرفیت از طریق هم افزایی با متولیان اوقاف و امور خیریه استان اعلام می کند.
در این نشست راهکاری تعاملی برای استفاده حداکثری در ترویج فرهنگ دینی و قرآنی و دیگر نیازمندی های جامعه از طریق جلب مشارکت افراد خیر بررسی شد.
6045/7210


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .