تبیان، دستیار زندگی
همدلی در انتخاب آینده ی کشور
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همدلی در انتخاب آینده ی کشور

رهپویان

بسم الله الرحمن الرحیم
به گزارش تبیان این روزها هر چه به پیش می رود، حال و هوای انتخاباتی در کشور هم بیشتر می شود. این حال و هوای انتخاباتی برای کشور سرمایه ایست که باید به نحو بهینه ای از آن استفاده نمود. این شور و همدلی انتخاباتی باید در خدمت اهداف بلند ایران اسلامی قرار گیرد، نه که صرف هیاهوی کاذب و تبلیغات رنگارنگ شود. در طول این سالیان سال از عمر انقلاب اسلامی، ملت ایران با همدلی و همزبانی در صحنه حاضربوده اند وانتخابات هم یکی از مهمترین عرصه های همدلی مردم بوده است. امید است که اینبار مردم هم با همدلی و صمیمیت بیشتر در صحنه حضور یابند و انتخابات سالمی را رقم بزنند.
تاکید بر همدلی در کارها
 قرآن کریم  کسانی که کارهای خودشان را بر اساس مشورت (همدلی و همزبانی) انجام می دهند؛ مورد توجه قرار داده است. «وَ الَّذینَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَمْرُهُمْ شُورى‏ بَیْنَهُمْ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ؛[شوری/38]و كسانى كه پروردگارشان را (در دعوت به ایمان و عمل) اجابت كرده‏اند، و نماز را برپا داشته‏اند و كارشان در میان خودشان به مشاوره برگزار مى‏گردد، و از آنچه به آنها روزى كرده‏ایم انفاق مى‏كنند». [1]
این آیه شریفه خصوصیان افراد با ایمان را ترسیم می فرماید. اینان با پذیرفتن فرامین خداوند، جامعه ای را بر اساس همدلی و همزبانی معنوی تشکیل می دهند که هم سعادت دنیا و هم آخرت را در بر داد.

اولین خصوصیت اهل ایمان
اولین خصوصیان انسانهای با ایمان توجه به نماز است، گر چه نماز یک عملیست که می شود آن را فرادی بجا آورد، ولی دین اسلام بر جنبه ی جماعت آن خیلی تاکید دارد و این باعث همدلی و همزبانی در میان اهل ایمان می شود.
اهل ایمان با دوختن نگاهها به یک مبدا واحد و توحیدی، جامعه را به سمت اخلاق مداری و سایر کارهای خوب سوق می دهند.  همدلی و همزبانی حاصل از این نگاه توحیدی، هیچ گاه قابل قیاس با همگرایی انسانهای مادی گرا نیست. «أ َ فَمَنْ كانَ مُؤْمِناً كَمَنْ كانَ فاسِقاً لا یَسْتَوُونَ‏؛[سجده/18]آیا كسى كه با ایمان باشد همچون كسى است كه فاسق است؟! نه، هرگز این دو برابر نیستنند». [2]

آری، کسی که خواهان گسترش پاکی و معنویت در زمین است و جامعه را از این عقیده ی معنوی خود بهر ه مند ساخته و با همدلی و همزبانی معنوی خود، خیر و صلاح دیگران را می خواهد، با کسی که شاید ظاهرا با دیگران همکاری کند ولی به فکر اهداف  مادی گرایانه ی خودش است؛ باید هم، با هم فرق داشته باشند.



دومین خصوصیت اهل ایمان
 دومین خصوصیتی که اهل ایمان دارند و با بحث انتخابات هم رابطه تنگاتنگی دارد؛ بحث شور و مشورت است. در هر اجتماعی که شور و مشورت مبنای کار باشد، آن اجتماع کمتر آسیب می بینند، زیرا وقتی فکرها روی هم ریخته شود و با همدلی و همفکری و همزبانی تجزیه و تحلیل گردند، فکرها پختگی لازم را پیدا می کنند و مسیر هموارتر می گردد.
این قضیه در مورد تصمیم گیران یک کشور بیشتر نمود پیدا می کند.
می دانیم که انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را پیش رو داریم، انتخاباتی که لفظ شورای آن دلالت بر همدلی و همفکری و همزبانی اعضای آن برای سرنوشت یک ملت است. البته شور و مشورتی مد نطر اسلام و قرآن است که در جهت برپایی احکام اسلام همچون بر پایی نماز و معنویت و ... باشد که در آیه 38 شوری هم مورد توجه قرار گرفته است. شاید خیلی از کشورهای به ظاهر پیشرفته، برای اداره ی کشورشان، بیشتر از ما به همدلی و همفکری و انسجام کشورشان اهمیت بدهند که در جای خود خوب است، ولی از آنجا که نسبت به مسائل معنوی توجهی نداشته و همفکری و همزبانیشان شاید
در حد صفر باشد؛ این همفکریها و همدلیها در آن دنیا گرهی از کار آنها باز نمی کند.

نکته ضروری
لازم به ذکر است که اسلام، همدلی و همفکری اهل باطل را از نظر دور نداشته، ولی واضح است که این همدلی و همزبانی را فاقد ارزش حقیقی می داند (فقط در این دنیا فایده دارد). حضرت علی (علیه السلام) در دوره ی زمامداریش، از همفکری و همدلی مردمان عصر خودش گله دارد و آنها را در این باره منفعل می داند. «وَ اللَّهِ یُمِیتُ‏ الْقَلْبَ‏ وَ یَجْلِبُ الْهَمَّ مِنَ اجْتِمَاعِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ عَلَى بَاطِلِهِمْ وَ تَفَرُّقِكُمْ عَنْ حَقِّكُمْ؛[3] بخدا که اجتماع (همدلی و همزبانی) این قوم (معایه و یارانش) در باطل خود و پراکندگی (عدم اتحاد و همدلی) شما در اندیشه ی حق مدارانه ی خود، دل را میرانده و اندوه را به سمت انسان می کشاند» . بنابراین همدلی و همفکری باید اسلامی بوده و چنانکه آیه شریفه هم می گوید؛ شرط اول این عرصه، پذیرفتن فرامین خداوند است.
جامعه ای که بر مبنای همدلی و همفکری معنوی بنیان نگرفته باشد؛ نمی تواند راه هدایت و معرفت را انتخاب کند. «إِنْ یَرَوْا سَبیلَ‏ الرُّشْدِ لا یَتَّخِذُوهُ سَبیلاً وَ إِنْ یَرَوْا سَبیلَ الغَیِّ یَتَّخِذُوهُ سَبیلا؛[اعراف/146]اگر راه هدایت را ببینند، آن را راه خود انتخاب نمى‏كنند؛ و اگر طریق گمراهى را ببینند، آن را راه خود انتخاب مى‏كنند». بی تردید این روش با مرام اهل ایمان جور در نمی آید و برعکس اگر راه هدایت و حق را ببینند آن را انتخاب نموده و از پیوستن به راه بد دوری می جویند. بحث انتخابات یکی از آن راههاییست که کشور را به سمت سربلندی (هدایت) سوق می دهد، بنابراین بایسته است که مردم مسلمان ایران با همدلی و انسجام خود، برگ زرین دیگری در کارنامه ی حماسی خود ثبت نموده و شایسته ترین افراد را برای هدایت و سکانداری مجلس شورای اسلامی و خبرگان، انتخاب نمایند.

سومین خصوصیت اهل ایمان
انفاق مال از سومین خصوصیت اهل ایمان است که در آیه 38 شوری به آن تصریح شده است. جامعه ی ایمانی در پرداخت انفاق مال خود ــ چه واجب و چه مستحب ــ به دیگران کوشا بوده و یکی از راههای همدلی و همزبانی و انسجام خودش را همین موضوع می داند.


نتیجه گیری
اهل ایمان با پذیرش دستورات خدای بزرگ، در مسیر همدلی و همزبانی گام برمی دارند. انتخابات یکی از آن عرصه های بزرگ برای هدایت و پیشبرد جامعه است و نقش همدلی و همزبانی مردم در این رویداد بزرگ بر کسی پوشیده نیست. انشاءالله جامعه ایمانی و مسلمان ما، با همدلی و همگرایی بیشتر، بهترین افراد را برای اداره ی کشور انتخاب نمایند.

پی نوشتها
[1] ترجمه مشکینی، ص 487
[2] ترجمه مکارم، ص416
[3] نهج البلاغه صبحی صالح، ص70


رهپویان قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .