تبیان، دستیار زندگی
هنوز دقایقی از پایان بازی پرسپولیس و فولاد نگذشته بود که ناگهان سیستم پیامکی خبرگزاری ها یک خبر خاص و تکراری را مخابره کردند؛ استعفای کی روش. این بار بهانه چه بود؟ باز هم همان مسائل قدیمی که ریشه در امور لجستیکی تیم ملی دارد و در لایه پنهان تر حمایت از ع
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی کی روش محبوبیتش را خرج کفاشیان می کند

خودزنی سرمربی محبوب تیم ملی

هنوز دقایقی از پایان  بازی پرسپولیس و فولاد نگذشته بود که ناگهان سیستم پیامکی خبرگزاری ها یک خبر خاص و تکراری را مخابره کردند؛ استعفای کی روش. این بار بهانه چه بود؟ باز هم همان مسائل قدیمی که ریشه در امور لجستیکی تیم ملی دارد و در لایه پنهان تر حمایت از علی کفاشیان در انتخابات پیش رو.

مهدی طاهرخانی - بخش ورزشی تبیان
کی روش

قبل از پرداختن به این موضوع باید به این گزاره توجه کرد که کی روش بین توده دارای یک محبوبیت بسیار بالاست. محبوبیتی که در ادوار گذشته کمتر سرمربی ای در رده ملی از آن سود برده اما این پرتغالی تعلیم دیده،راه ارتباط با توده را بلد است.البته از نقش رسانه های تاثیرگذار مثل نود هم نباید بی تفاوت عبور کنیم.هم نود هم پر تیراژترین روزنامه ورزشی کشور،رابطه بسیار خوبی با کی روش دارند و همین رابطه حسنه موجب شده که مردم با دیده اغماض از اشتباهات او عبور کنند.
 اما فارغ همه این مسائل و دسته بندی ها ی رایج چگونه می شود آخرین استعفای کی روش را تحلیل و تجزیه کرد؟ بدون شک دو عامل در این اتفاق دخیل بودند، ناراحتی کادر تیم ملی از عدم حمایت لازم که پیش از این مسئولان وعده اش را داده بود، اعم از مشخص نشدن البسه تیم ملی، وضعیت اردوی 25 اسفند در امارات و چمن کمپ تیم های ملی. اما دلیل بزرگ دیگر کارهای انتخاباتی علی کفاشیان در مواجه با وزارت ورزش است. در این بین متاسفانه کی روش در حال خرج کردن محبوبیتش برای یک کاندیدای خاص است.شاید او حق داشته باشد حامی کفاشیان(بزرگترین حمایت کننده اش)باشد اما بازخورد این همه استعفا در بین مردم چیست؟
 سرمربی تیم ملی بخاطر بیماری، دوماه خارج از ایران بود وانتظار می رفت پس از بازگشت جو را همچنان آرام نگه دارد.اما متاسفانه کی روش ﴿که حالا دندان های ما را خوب شمرده است﴾ بازی با همان اهرم قدیمی را مجددا آغاز می کند.
 اینکه او مرتب برای هر اتفاقی تهدید به استعفا می کند یک خروجی بیشتر ندارد؛ریزش هوادارانی که او را سوای فوتبال ایران دیده بودند. کی روش محبوب بود چون با امیر قلعه نویی،علی دایی و محمد مایلی کهن تفاوت اساسی داشت. اما حالا پس از 5 سال حضور در ایران شاهد این هستیم که او به شدت در حال ایرانیزه شدن است. مربی ای که قرار بود باعث ارتقای مربیان داخلی ما شود ، اینک با سرعت برق آسا به سوی شبیه شدن به مربیان "جر زن " وطنی پیش می رود.

در یک موضوع خاص، کی روش به ساخت یک مرکز در کنار کمپ تیم های ملی اشاره می کند. نگارنده شهادت می دهد دو سال قبل در یک مصاحبه اختصاصی که با سرمربی تیم ملی داشت او با آب و تاب از این مرکز مجهز حرف زد که طرحش را از منچستر الگوبرداری کرده بود و می خواست با تاسیس اتاق خلا فاصله بازی تا ریکاوری را از 48 ساعت به چند ساعت کاهش دهد. اما چه کسی باعث عوض شدن طرح کی روش شد؟ قطعا نه یک پزشک و نه وزارت ورزش و جوانان در این موضوع دخالت کردند بلکه رئیس فدراسیون فوتبال دستور داد تا این تغییر کاربری رخ دهد و ایفمارک در قسمتی از مجموعه تاسیس شده شروع به فعالیت کند. از این رو سرمربی تیم ملی می توانست بدون جنجال رسانه ای خیلی راحت و بدون ایجاد حاشیه با بزرگترین حامی اش﴿کفاشیان﴾ جلسه بگذارد و در این مورد با او حرف بزند. اما متاسفانه سرمربی تیم ملی بدترین مسیر ممکن را پیش گرفت و با مطرح کردن نام یک خانم پزشک موجب شد همه تصور کنند این فرد یک تنه طرح کی روش را به سرقت برده است.
سرمربی تیم ملی با "آگاهی کامل" از "وضعیت" فوتبال ایران حاضر شد پس از پایان جام جهانی 2014 برزیل برای 4 سال دیگر قرارداشد را امضا کند. اینکه حمایت به صورت کامل صورت نمی گیرد، اینکه بازی های انتخاباتی تاثیر سو در حمایت از تیم ملی گذاشته، همه و همه بدیهیاتی است که توده برای فهمش محتاج شلوغ بازی اخیر سرمربی تیم ملی نبود.مردم ما با علم به این کمبودها و کژی ها کی روش را در قامت یک منجی دیدند و او را اینگونه حمایت می کنند.ا گر سیستم ما درست و منظم بود که کی روش اینگونه لباس" سوپر من" را بر تن نمی کرد.
اما آنچه او در پیش گرفته قطعا منجر به ریزش محبوبیتش می شود. فوتبالی که هر روز با یک بحران رو به رو باشد احتمال موفقیتش بسیار کمتر از زمانی است که در آن همه با یکدیگر همدل باشند.

در اینجا رسانه ها با آگاهی کامل از محبوبیت کی روش و در وهله بعدی،ایمان داشتن به داشته های او، برابر مرخصی های بلند مدت موضع منفی اتخاذ نمی کنند اما دست کم انتظار این است ،سرمربی تیم ملی برای حمایت از کفاشیان برابر وزارت ورزش، اینچنین باعث تیره شدن فضا نشود. اما متاسفانه سرمربی تیم ملی با مطرح کردن گزینه تکراری استعفا فضا را به سمتی می برد که کم کم همه مردم به این نتیجه می رسند او فقط  تهدید می کند و قرار نیست هرگز خروجی صورت بپذیرد.

قطعا سو مدیریت فدراسیون تاثیر به سزایی در به وجود آمدن این فضا داشته است. کفاشیان که کی روش برای انتخابات پیش رو از حالا تحرکاتش را برای وی آغاز کرده ، همان فردی است که باعث حضور ایفمارک در کمپ تیم ملی شد، باعث مشخص نشدن وضعیت اسپانسر البسه تیم ملی است، باعث بسیاری از اتفاقاتی است که کی روش به اشتباه ریشه آن را در وزارت ورزش و طبقه سوم فدراسیون یافته است. اگر رئیس به اندازه کافی جنم داشت شاید اجازه این تولید حاشیه را بین اسدی و کی روش نمی داد. اما انفعال او کار را به جایی رسانده که سرمربی تیم ملی مجبور است برای هر موضوعی، شدیدترین بیانیه ها را بدهد و با همه بجنگد. به افشین پیروانی مرد همیشه آرام فوتبال ما نگاه کنید. او حتی روزی که کاپیتان تیم ملی و پرسپولیس بود و مهمتر از آن سرمربی پرسپولیس شد اینچنین با منتقدانش نمی جنگید و به گواه آرشیو رسانه ها، حاضر شد صندلی اش در پرسپولیس را به یک مربی خارجی بدهد. اما همین پیروانی آرام و دوست داشتنی حالا با علی کفاشیان هم سر جنگ دارد.