تبیان، دستیار زندگی
بعد از اتفاقات بازی با نفت تهران، استقلالی ها حسابی از دست داوری های لیگ شاكی شده اند. هم مظلومی در نشست خبری بعد از مسابقه از این موضوع انتقاد كرد و هم دیروز بهرام افشارزاده به فدراسیون فوتبال هشدار داد. آبی ها عقیده دارند در این فصل از اشتباهات داوری مت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقلال؛ شاكی جدید داوری

بعد از اتفاقات بازی با نفت تهران، استقلالی ها حسابی از دست داوری های لیگ شاكی شده اند. هم مظلومی در نشست خبری بعد از مسابقه از این موضوع انتقاد كرد و هم دیروز بهرام افشارزاده به فدراسیون فوتبال هشدار داد.

بخش ورزشی تبیان
داوری

آبی ها عقیده دارند در این فصل از اشتباهات داوری متضرر شده اند. آنها پیش از این حتی سه بیانیه هم در این مورد صادر كرده بودند. در این مطلب سعی می كنیم برخی از اشتباهات داوری رخ داده در لیگ پانزدهم در مسابقات استقلال را بررسی كنیم و بپرسیم آیا آنها برای چنین اعتراضی محق هستند یا نه؟

دو اشتباه موثر به ضرر استقلال

شاید اولین اشتباه بزرگ داوران در فصل جاری كه به معنای واقعی كلمه روی جریان بازی اثر گذاشت و از استقلال امتیاز گرفت، اشتباهی بود كه محسن قهرمانی در عدم اعلام خطای پنالتی روی خسرو حیدری از سوی سینا عشوری انجام داد. پس از آنكه بازی تراكتورسازی و استقلال به تساوی بدون گل انجامید، باشگاه تهرانی فیلمی از خطای نادیده گرفته شده عشوری تهیه كرد و به برنامه نود فرستاد. آنجا با بازبینی این صحنه روشن شد قهرمانی اشتباه كرده كه پنالتی نگرفته و بنابراین فرصت به ثمر رساندن گل برتری را در دقایق پایانی از آبی ها گرفته است. دومین مورد هم به هند سیدجلال حسینی در دقیقه82 همین بازی اخیر با نفت تهران مربوط می شد كه به گواه اغلب كارشناسان داوری باید پنالتی اعلام می شد، اما محمدرضا اكبریان سوت نزد و بهترین فرصت برای به تساوی كشاندن كار را از آبی پوشان گرفت.

اشتباهات بی اثر

داوران اما در این فصل چند اشتباه دیگر هم به ضرر استقلال مرتكب شده اند كه حالا یا از خوش اقبالی آنها یا به خاطر قدرت آبی پوشان، این اشتباهات روی نتیجه نهایی اثرگذار نبوده است. در بازی هفته دوم با ملوان، گل سالم محسن كریمی به اشتباه آفساید گرفته شد و در مسابقه با سیاه جامگان نیز ضربه رضا عنایتی بدون اینكه از خط رد شده باشد «گل» گرفته شد. البته نباید فراموش كنیم این دو گل می توانست تفاضل استقلال را بهتر كند، اما از نظر امتیازی تفاوتی برای این تیم ایجاد نكرد.

سودهایی كه آبی ها برده اند

در مصاف با گسترش فولاد، در شرایطی كه بازی بدون گل مساوی دنبال می شد داور مسابقه از اعلام یك ضربه پنالتی به سود تیم تبریزی خودداری كرد، این اتفاق در بازی رفت با همین نفت تهران هم كه با برتری حداقلی آبی پوشان به پایان رسید تكرار شد تا قاضی میدان فرصت جلو افتادن را از شاگردان منصوریان بگیرد. در دیدار با استقلال اهواز علاوه بر اعلام یك پنالتی اشتباه به سود شاگردان مظلومی، گل دقیقه 94 این تیم هم پس از خطای حنیف عمران زاده روی پرویز كریمی به ثمر رسید. از همه پرماجراتر اما بازی با راه آهن بود؛ جایی كه اگرچه یك گل سالم استقلال آفساید گرفته شد و داور یك پنالتی غلط هم به سود راه آهن گرفت، اما برآیند اشتباهات عجیب زرگر كاملا به سود استقلال بود.
او در حالی كه آبی ها دو گل عقب بودند، دو پنالتی اشتباه به سود این تیم گرفت و در همان نیمه اول به غلط دروازه بان راه آهن را اخراج كرد. همچنین در مسابقه هفته نوزدهم با استقلال اهواز نیز شوت ریكانی در دقیقه 90 از خط دروازه آبی ها رد شد، اما كمك داور دستور به ادامه بازی داد تا در مصاف با تیم قعرنشین، حداقل یك امتیاز در كیسه استقلال باقی بماند. استقلالی ها البته عقیده دارند در دربی تهران حق آنها خورده شده، اما محاسبه زمان های تلف شده نشان می دهد گل مساوی پرسپولیس در زمان قانونی و درست به ثمر رسیده است. نیازی به گفتن نیست كه این مطلب با استناد به قضاوت كارشناسان برنامه نود تنظیم شده؛ آنچه نشان می دهد سه بیانیه استقلال در اعتراض به اشتباهات داوری كه بعد از بازی با تیم های تراكتورسازی، صبا و سیاه جامگان صادر شده، تا حدود زیادی عجیب بوده است!


منبع : اسپرت