تبیان، دستیار زندگی
چغندر به دلیل داشتن اسیدفولیک، آهن، ویتامین ث و بسیاری از مواد مغذی دیگر و شلغم نیز به دلیل وجود برخی ویتامین ها از جمله A، B۱، B۲، B۳، C و برخی مواد معدنی برای زنان باردار بسیار مفیدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فواید چغندر و شلغم در بارداری

چغندر به دلیل داشتن اسیدفولیک، آهن، ویتامین ث و بسیاری از مواد مغذی دیگر و شلغم نیز به دلیل وجود برخی ویتامین ها از جمله A، B۱، B۲، B۳، C و برخی مواد معدنی برای زنان باردار بسیار مفیدند.

فراوری: مریم مرادیان نیری - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
چغندر

دوران بارداری، یکی از تجربه های فوق العاده ی زندگی است. تمامی مادران باردار از این دوران به عنوان دوران سلامت، شادی و اتفاق های خوب یاد می کنند. زیرا هر آنچه مادر تجربه می کند، فرزند او نیز حس و تجربه می کند. چه از لحاظ فیزیکی و چه از نظر احساسی. علاوه بر تمامی احساس های مثبت در این دوران، یکی از نگرانی های تمامی مادران، نوع تغذیه آن هاست. علاوه بر این، این 9 ماه، ضامن سلامتی کودک در آینده است. در اینجا نگاهی به فواید چغندر و شلغم در دوران بارداری می اندازیم.

رُوِی: نِعمَ البَقلَةُ السِّلقُ؛ ینبُتُ بِشاطِئِ الفِردَوسِ، و فیها شِفاءٌ مِنَ الأَوجاعِ کلِّها، و تَشُدُّ العَصَبَ، و تُظهِرُ الدَّمَ، و تُغَلِّظُ العَظمَ.
روایت شده است: «چغندر، نیکو سبزی ای است. بر ساحل پردیس می روید، شفای همه دردها در آن است، پِی را استحکام می بخشد، خون را زیاد می کند و استخوان را ستبر می سازد.
بحار الأنوار، جلد 62، صفحه 285

فواید چغندر در بارداری

1. افزایش محتوای آهن بدن
آهن، یکی از ضروری ترین ریز مغذی ها در تمامی دوران های زندگی یک زن است که نقش مهم و اساسی آن در دوران بارداری، پر رنگ تر است. آهن به افزایش محتوای هموگلوبین بدن کمک می کند. بنابراین به زنان باردار توصیه می شود تا با مصرف آب چغندر، محتوای آهن بدن را افزایش دهند. نوشیدن آب چغندر در دوران بارداری، به حفاظت از مادر باردار در برابر کم خونی کمک می کند.

چغندر علاوه بر این که برای زنان باردار و رشد جنین مناسب است به افزایش باروری هم کمک می کند

2. ویتامین C 
چغندر حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین C می باشد. این ویتامین به جذب آهن در بدن کمک می کند. اگر مادران باردار در دوران حساس بارداری از این ماده ی غذایی مهم استفاده کنند، به طور قطع می توان انتظار فرزند سالم و قوی ای را داشت. اما پیش از مصرف هر روزه ی آن، حتماً با متخصص زنان خود مشورت کنید و طبق توصیه ای که در این مورد دارند، مصرف کنید.

3. بهبود عملکرد کبد
وجود رنگدانه های موجود در این گیاه، سبب سمیت زدایی کبد و خون می شود. چغندر کمک به سمیت زدایی بدن از مواد مسموم می کند، در نتیجه شانس ذخیره ی چربی را نیز بسیار کاهش می دهد. کبد سالم، به معنی سیستم هضمی با عملکرد مناسب است.

4. حضور اسید فولیک
رشد مناسب جنین در این دوران بسیار مهم است و فولیک اسید به این رشد طبیعی بسیار کمک می کند. همچنین وجود اسید فولیک در این گیاه، به ساخت گلبول های قرمز کمک می کند. اسیدفولیک برای کودکان و بزرگسالان لازم و ضروری است تا گلبول های قرمز تولید کنند و دچار کم خونی نشوند. مصرف میزان لازم از این ویتامین در دوره ی بارداری برای پیشگیری از نارسایی ها و ناهنجاری های مادرزادی به خصوص برای سلامتی سیستم عصبی مرکزی و تولد نوزادانی سالم لازم است.

5. تصفیه ی خون در دوران بارداری
مواد مغذی موجود در این گیاه، توانایی تصفیه ی خون را دارد. همچنین به کاهش نقص های جنینی نیز کمک می کند. از جمله فواید دیگر مصرف این گیاه، افزایش استقامت در بدن زنان باردار است که آن ها را برای زایمان مقاوم تر می کند.

خوب است بدانید که چغندر علاوه بر این که برای زنان باردار و رشد جنین مناسب است به افزایش باروری هم کمک می کند.

شلغم

فواید شلغم در بارداری

گفته شده است نوزاد مادری که در دوران بارداری شربت شلغم خورده است، به آسانی دندان در می آورد و استحکام استخوان نوزاد زودتر اتفاق می افتد. از دیگر فواید شلغم در بارداری می توان به مواردی چون زودتر راه افتادن کودک و سخن گفتن کودک اشاره کرد. همچنین مصرف آن در این دوران کودک را در مقابل بیماری ها مقاوم تر می کند.
شلغم غذای مغز، اعصاب، موها، خون و پوست است و اعصاب را تقویت می کند و در درمان بسیاری از بیماری های پوستی مؤثر است.
فقط دقت شود که شلغم حتماً به صورت پخته مصرف شود وگرنه به دلیل داشتن مواد گواتروژن ممکن است موجب اختلال در عملکرد غده ی تیروئید و کم کاری تیروئید شود. این مشکل ممکن است موجب عقب ماندگی ذهنی در جنین شود.

قالَ الإمامُ الصّادقُ - علیه السلام -: عَلَیْکُمْ بِالشَّلْجَمِ، فَکُلُوهُ وَ أدیمُوا أکْلَهُ، وَ اکْتُمُوهُ إلاّ عَنْ أهْلِهِ، فَما مِنْ أحَد إلاّ وَ بِهِ عِرْقٌ مِنَ الْجُذامِ، فَأذیبُوهُ بِأکْلِهِ. «وسائل الشیعه، ج 25، ص 208، ح 4»

امام جعفر صادق - علیه السلام - فرمود: شلغم را اهمیّت دهید و مرتّب آن را میل نمایید و آن را به مخالفین معرفی نکنید، شلغم رگ جذام را قطع و نابود می سازد.


منابع:
آوای سلامتی
شفاف
باشگاه خبرنگاران
شهر حدیث
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.