تبیان، دستیار زندگی
سریال «كیمیا» همان طور كه ركورد ساخت سریال های طویل المدت را زد ، ركورددار شوخی ، انتقاد و گاف هم شد. ظاهر ماجرا شوخی است و مطایبه ، اما در دل آن می توان پی به نیش تیز و زهرآگین انتقادها برد. هر چه قدر هم تلویزیون بخواهد «كیمیا» را بزرگ جلوه دهد اما حیقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

له شدن كیمیا وسط شوخی ها

سریال «كیمیا» همان طور كه ركورد ساخت سریال های طویل المدت را زد ، ركورددار شوخی ، انتقاد و گاف هم شد. ظاهر ماجرا  شوخی است و مطایبه ، اما در دل آن می توان پی به نیش تیز و زهرآگین انتقادها برد. هر چه قدر هم تلویزیون بخواهد «كیمیا» را بزرگ جلوه دهد اما حقیقت چیز دیگری است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
کیمیا

این سریال با آن همه هیاهو فاصله ای فراوان دارد و نتوانست منطبق بر ایده آلی باشد كه روزی در اتفاق مدیران تلویزیون و در صحبت با سازندگان از آن دم می زدند. چه شد كه این طور شد؟كی مقصر این هم اشتباهات بود تا بسرعت بهانه را دست مردم خوش قریحه بدهد؟ كارگردان؟ بازیگران؟ طراح گریم؟ طراح صحنه؟ عجله در ساخت؟ مشكلات تولید؟ هر چی می خواهد باشد. چه فرقی می كند.... . این گزارش گوشه ای از نظراتی است كه در این چند ماه درباره کیمیا توسط مردم دست به دست چرخیده.

گریم کیمیا و این همه واکنش

بی تغییر ماندن چهره کیمیا بعد از 23 سال و افزایش سن او صرفا با یک عینک، از اول فاز سوم بدجوری به خوراک شوخی و خنده شبکه های مجازی تبدیل شده. بعضی ها صورت کیمیا را روی بدن نوزاد، کودک، نوجوان و حتی پیرزن سالخورده و اسکلت گذاشته و زیرش نوشته اند که کیمیا از نوزادی تا مرگ، چهره اش بدون تغییر باقی مانده. یک عده، عکسهای گریم های مختلف بازیگران در هالیوود را کنار تغییر چهره کیمیا از جوانی به میانسالی گذاشته اند و گفته اند فرق گریم ما با آنها... بعد از نمایش فیلم «نفس» نرگس آبیار، گریم پانته آ پناهی ها با گریم پیرزن را کنار عکس او گذاشتند و دوباره از مردم خواستند که درباره گریم کیمیا نظر بدهند! جوکهای بامزه ای هم در این باره ساخته شد: «کلا کیمیا و پیمان موجودات عجیبی هستن از گونه ای نادر که نه میمیرن و نه پیر می شن. بلکه از حالت صدا نازکی به صدا کلفتی (کیمیا) و از ته ریشی به ریش بلندی (پیمان) تبدیل میشن. »

کیمیا یا سوپرقهرمان؟

طراح صحنه «كیمیا» دكتر محمد رضا شجاعی است كه پیش از این سریال «وضعیت سفید» را از او دیده بودیم و در جشنواره فجر حاصل كارش در «ایستاده در غبار» تحسین شد و سیمرغ گرفت. پس باید مشكل را در تولید و كارگردانی جست و جو كرد

تمام تلاش سریال این بود که از کیمیا، زنی قهرمان، همه فن حریف و قدرتمند بسازد. او زندگی خوبی دارد، مدیر مدرسه است، نمایشگاه خطاطی می گذارد، جزو گروه زنان خیر است، زندگی نامه اش مورد توجه قرار می گیرد و ... یک سوپرهیرو به معنای واقعی. این تعریف اغراق شده از کیمیا باعث شد که در این مدت برای این مسئله هم جوکها و تصاویر خنده دار زیادی خلق شود. عکس صورت کیمیا را روی بدن سوپرمن،  هالک و ... انداخته و زیرش از کیمیا به عنوان ابرقهرمان نام برده اند. یک عده جوکهای بامزه ای هم برایش ساخته اند.

چرا آزاده بور شد؟

فارق از تمام ایراداتی که به گریم ها، گاف ها، بازی بد بازیگران و ... در سریال «کیمیا» وارد شد، شوخی های و جوکهای بامزه ای برای هرکدام از کاراکترها ساخته شد. بخشی از جوکها به غیرواقعی بودن سن ها در سریال برمیگشت. مثلا نظر گذاشته اند:«خانواده کیمیا مثل مدرسان شریف بودن همه کار ازشون برمیومد. تو بیست و یک سالگی پزشک میشن و پیری هم توی خانواده شون راه نداره.»، «یه جوان 21 ساله می تونه پزشک باشه، ازدواج کرده باشه، طرحش رو تو منطقه محروم بگذرونه...؟» یا «این پسر کیمیا اگه ترمهای تابستانم پاس میکرد مطمئن باشید هنوز دنبال فوق دیپلم بود نه دنبال مریض.» بعضی ها به انتخاب بازیگر نقش آزاده انتقاد کردند:«آزاده قیافش به کی برده؟ پدر و مادر سبزه... بچه رفت فرانسه بور شد؟»

آرش؛ قهرمان اصلی کیمیا

مهمترین قهرمان سریال «کیمیا» طبق نوشته مخاطبان در صفحه اینستاگرام این سریال، بدون شک آرش است. اگر به کل کامنتها سرسری هم نگاه بیندازید متوجه می شوید که تعداد طرفداران آرش، هزاربرابر بیشتر از کیمیاست. برخلاف خواست تلویزیون و کارگردان، همه معتقدند آرش شخصیتی نرمال است. تا آخر عمر به کیمیا وفادار مانده، آزاده را با تربیت درست بزرگ کرده و چیزی در زندگی برایش کم نگذاشته. یک عده حتی نوشته اند که کیمیا به آرش خیانت کرده و محصول تربیت آرش، آزاده باتربیت و با کمالات شده و کیمیا با تمام ادعا، بچه هایی بی ادب و پررو بار آورده. بخش مهم دیگری از کامنتها به این سمت رفته که آرش و آزاده کنار هم خوشبخت بودند و اصلا کیمیا با ورودش به زندگی آنها همه چیز را خراب کرده. جالبتر اینکه در قسمتهای آخر، مردم بیشتر از اینکه نگران حال کیمیا باشند، آرزو می کردند که آرش نمیرد. نتیجه اینکه تمام تلاش کارگردان برای تبدیل کیمیا به قهرمان اصلی سریال، به جایی نرسید.

مشفق چرا پیر نشد؟

مشفق به عنوان یکی از منفی ترین کاراکترهای «کیمیا»، بخشی از جنجالی ترین واکنش ها را با خودش به همراه داشت. کاراکتری که همه جا نفوذ دارد، همه را می کشد و سالیان سال به خوبی و خوشی زندگی می کند. واکنش ها به مشفق در فاز سوم خیلی بیشتر شد. زمانی که بعد از گذشت 23 سال، مشفق همچنان سالم و قدرتمند نمایش داده شد و هیچ گریم خاصی هم روی صورتش نداشت. آنهم در شرایطی که کارگردان تصمیم گرفته بود برای نقش همسر او، به جای عاطفه رضوی، صدیقه کیانفر را انتخاب کند! غیر از اینها، انتقادهای زیادی به کاراکتر مشفق شد؛ البته تغییر بازیگر نقش مهتاب هم واکنش های جالبی داشت:«مهتاب چرا قدش کوتاه شد؟ چرا دماغش افتاده؟ اینا که کار گریمشون خیلی خوبه همون عاطفه رضوی رو نگه می داشتن یه عینکم می دادن بهش.»

گاف های سریال

از همان قسمت اول پروژه گاف گیری از «كیمیا» كلید خورد و با فاز سوم به اوج رسید. محمد رضا شفیعی تهیه كننده سریال «كیمیا» در مستند پشت صحنه این سریال واكنش جالبی در این باره داشت و گفت سریال گافی نداشته و مثلا عكسی كه از پژو 206 منتشر شده مربوط به پشت صحنه است. از این مزاح ! كه بگذریم یادآوری یك نكته ضروری است؛ طراح صحنه «كیمیا» دكتر محمد رضا شجاعی است كه پیش از این سریال «وضعیت سفید» را از او دیده بودیم و در جشنواره فجر حاصل كارش در «ایستاده در غبار» تحسین شد و سیمرغ گرفت. پس باید مشكل را در تولید و كارگردانی جست و جو كرد. بعد از این مقدمه برویم سراغ برخی گاف های سریال ؛لوگوی همراه اول دربازارخرمشهردرسال 57،صندوق پست روی در كه هنوز چند سالی از نصب شان نگذشته. چادر عبایی آستین دار، خیابانهای دهه پنجاه، استفاده از زونكنهای رنگی مارك پاپكو در دفتر مشفق درتهران، سیلی ای كه به صورت كیمیا زده شد ؛ اول از بینی اش خون آمد و بعد لب كیمیا پاره شد و ...


منبع: هفت صبح