وب سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان
وب سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان
سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
«غیر علنی» سریال جایگزین «کیمیا»است که از ابتدای هفته روی آنتن رفته. با مهرداد خوشبخت درباره این سریال دوازده قسمتی که به مناسبت انتخابات ساخته شده گفت و گو کرده ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غیر علنی و انتخابات مجلس

 گفت و گو با مهرداد خوشبخت

«غیر علنی» سریال جایگزین «کیمیا»است که از ابتدای هفته روی آنتن رفته. با مهرداد خوشبخت درباره این سریال دوازده قسمتی که به مناسبت انتخابات ساخته شده گفت و گو کرده ایم.

مصاحبه: احمد رنجبر -بخش سینما و تلویزیون تبیان
سریال غیر علنی

 *از فضایی كه در چند قسمت «غیر علنی» دیدیم متوجه نشدیم كاریكاتورگونه است، رئال است ، می خواهد طعنه بزند ... .
تازه قصه انتخابات شروع شده و داستان جا می افتد. تا الان داستان بر اساس قصه عشقی پیش می رفت. سریال اجتماعی است كه در بستر انتخابات روایت می شود.
*شما با فیلمنامه كامل سر صحنه رفتید.پس فیلمنامه نویس و كارگردان فرصت كار كردن روی جزئیات را داشته اند. در عمل اما شاهد اتفاقات غیر واقعی هستیم. نمونه اش نوع تصویری است كه از هفته نامه نشان داده اید. یعنی نمی دانستید نام نویسنده روی جلد یك هفته نامه كنار تیتر قرار نمی گیرد یا مناسبات شان این گونه نیست؟
رفتار آدم ها خیلی جاها واقعی نیست. همان طور که شخصیت اصلی  سریال برای این كه به دختر مورد نظرش برسد و خودش را به پدر او ثابت كند كاندیدای مجلس می شود. این منطقی نیست؛ اگر كسی این كار را بكند براحتی كه صلاحیتش تائید نمی شود. این آدم هیچ سابقه سیاسی ندارد. سعی نكردیم رئالیستی پیش برویم ؛ حتی فضای آن نشریه واقعی نیست. یك نشریه كوچك در شهرستان است كه زرد كار می كند. رفتارشان هم خیلی واقعی نیست ؛ نه این كه بخواهیم ماجرا را تحریف كنیم بلكه گفتیم یك مقدار فضا هجوگونه باشد. در ادامه اگرگرفتار اصلاحیه نشویم با كسانی كه درگیر انتخابات هستند شوخی می كنیم.
* مساله دیگر تكیه كلام پسابرجام است كه مدام تكرار می شود و معلوم نیست شوخی است یا جدی؟
نه این كه با پسابرجام شوخی می كنیم،خواستیم سریال به روز باشد . مثلا اگر گل خداداد عزیزی الان بود مثلا آن را  در سریال می گفتیم.

در مجموع سریال «غیر علنی» اتفاقی است در سریال سازی. ما یك پله جلوتر رفتیم ،شوخی ها جدید تر است. با مركز آمار شوخی كرده ایم ولی آن قدر بجا بوده كه تشكر كرده اند.

* با فرانسه هم  شوخی كرده اید اما باز هم مرز جدی و شوخی اش معلوم نیست.
بیننده ها از متن و بازی بهاره رهنما و برزو ارجمند متوجه شوخی می شوند. اتفاقا به آن ها می گفتیم كه خیلی جدی بازی نكنند. ماجرای شیرینی فروشی كه وقتی فرانسوی ها توسط صاحب آن بیرون می شوند سیاسی ترین سكانس سریال بود. بعد هم در هفته نامه طوری نوشته می شود كه همان مثل معروف توهم توطئه و بزرگ نمایی به ذهن متبادر می شود. یعنی از ماجرایی كوچك اتفاقی بزرگ درست می كنند مثل كاری كه در سیاست ما هم رخ می دهد. این تلنگری است كه به یك اتفاق جدی زده ایم.
*فضای سریال هم یادآور «چك برگشتی» است. سیروس مقدم هم داستان سریال انتخاباتی اش را در شهری كوچک برده بود. نمی شد كاری دیگر كرد؟
سریال ما با «چك برگشتی» فرق دارد. آن جا یك آدم كلاهبردار محور داستان بود و خیلی به مساله انتخابات نپرداخته بود. 
*میزان طنز سریال بالا می رود؟
نه خودمان نخواسته ایم. ساخت این نوع سریال ها سخت است حتی پلان های ساده هزار تار مشكل دارد كه پس زمینه و شعارها چه رنگی داشته باشد چه نوشته باشد ... كلی مشورت كردیم.
*شما بهاره رهنما را با یك پیشینه به سریال دعوت می كنید. می توانستید مثلا متین ستوده كه تجربه این نقش را نداشته جای او بگذارید. انگار خواسته اید كار خودتان را راحت كنید.
نه خواستیم كارمان را مطمئن تر پیش ببریم. چرا فكر می كنید حتما باید بازیگرها كار عجیبی بكنند. متین ستوده چنین نقشی نداشته. نقش بهاره رهنما هم به او می خورد اشكالی هم ندارد. در تمام دنیا همین طور است. كسی كه بخواهد اكشن بسازد بروسلی را می آورد نه این كه یك بازیگر را به زور متفاوت جلوه دهد. در سریال تلویزیون ما می خواهیم مردم را سرگرم كنیم. اتفاقا من معتقدم اگر از كلیشه های موجود درست استفاده شود هیچ اشكالی ندارد.
*سریال تان اخراجی های 3 كه نمی شود؟
من این فیلم را ندیده ام ؛ آنونس آن را دیده ام. ولی در مجموع سریال «غیر علنی» اتفاقی است در سریال سازی. ما یك پله جلوتر رفتیم ،شوخی ها جدید تر است. با مركز آمار شوخی كرده ایم ولی آن قدر بجا بوده كه تشكر كرده اند. از آن طرف همه تلاش ما در فیلمنامه و در اجرا این بود كه رتیم تند باشد. سریالی هست كه بازیگر از آشپزخانه چایی دست می گیرد وارد پذیرایی می شود تازه دیالوگ می گوید. یعنی بیخودی تایم را بالا می برند. ما اگر می خواستیم این طور كار كنیم براحتی 15 قسمت می ساختیم. خوشبختانه بازتاب هایی كه گرفته ام این است كه سریال از قسمت اول میخش را كوبیده و دلیل اصلی ریتم تند آن است.
*به هر حال وقتی یك سریال قرار است فضای انتخابات را تلطیف كند باید ریتم داشته باشد. مخاطب هدف شما چه قشری هستند؟ قطعا بیننده نخبه سریال «غیر علنی» ر ا پس می زند.
اصلا به نظر من كسی كه نخبه است نباید تلویزیون نگاه كند. نخبه های جامعه نباید وقت شان را برای سرگرمی تلف كنند. باید كتاب بخوانند ، فیلم های خاص بییند...

سریال غیر علنی

*حالا بجای نخبه اسمش را بگذاریم مخاطب سخت پسند. «غیر علنی» آن ها را راضی نمی كند.
كسی كه تلویزیون ما را می بیند سریال «غیر علنی» را دوست دارد. كسی كه نمی بیند هر كاری كنی نمی بیند . كسی كه «كیمیا» را تماشا می كرد سریال ما را هم می بیند. قرار هم هست برای این دسته مخاطب سریال ساخته شود؛ قرار نیست شق القمر كنیم .
*«غیر علنی» اولین سریال تولید شده توسط مركز گسترش فیلمنامه نویسی است. این مركز در ابتدای راه اندازی قرار بوده متولی آنالیز فیلمنامه باشد ولی با این سریال وارد عرصه تولید هم شد. به عنوان كارگردان تفاوتی از نظر تولید احساس كردید؟ اصلا كار با این مركز واجد ویژگی خاصی است؟
من كه مشكلی نداشتم ؛ خیلی راحت كار كردم. البته همه جا راحت كار می كنم. در مجموع «غیر علنی» بعد از چند سال كه سریال نساخته بودم و از آن طرف معاون سابق سیما خیلی علاقمند نبود كار كنم ، تجربه خوشایندی بود. از طرف تهیه كننده برای ساخت این سریال دعوت شدم، برخی از دوستان در مركز را هم می شناختم و آن ها هم علاقمند به شكل گیری این همكاری بودند. جلسه ای گذاشتیم و فیلمنامه را خواندیم كه خیلی دوست داشتم. از نظر مالی كه مهم ترین مساله تلویزیون در ساخت سریال است مشكلی نداشتیم ؛ اقساط را تقریبا به موقع به تهیه كننده می دادند. آقای جودی هم هر چه خواستم در اختیارم گذاشت؛ از لوكیشن بازیگر و ....
*تعامل با مركز چگونه بود؟
 تعامل خوبی داشتیم. گیر خاصی هم نداشتند. درباره همه چیز مشورت می كردیم و در نهایت توافق می كردیم؛ یعنی هم مورد رضایت من بود هم مركز. الان هم كه ساخت سریال تمام شده از آن حمایت می كنند. درست است كه اصلاحات پخش مثل همه سریال ها داریم ولی به نسبت موضوع آن یعنی انتخابات بنظرم زیاد نیست. من انتظارم این بود كه خیلی بیشتر باشد اما همه چیز با تعامل پیش می رود. برای قسمت سه یك سری اصلاحات وجود داشت اما وقتی با پخش شبكه دو صحبت كردیم پذیرفتند سكانس دستكاری نشود با خود مركز یا پخش شبكه دو تعامل داریم. پروسه تولید سریال هم سریع بود، جون حمایت شد و تهیه كننده تیم خوبی چیده بود. 12 قسمت را در دو ماه گرفتیم.



 

تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین