تبیان، دستیار زندگی
ستاره بهشتی و پانیذ فریوسفی دوئت زهی خود را در تالار رودکی روی صحنه بردند. در این اجرا که بیشتر آهنگسازان قطعات نیز در آن حضور داشتند، بهشتی و فریوسفی نت هایی را اجرا کردند که توسط هنرمندان معاصر و در قید حیات برای این کنسرت نوشته شده بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویولن در تالار رودکی نواخته شد

ستاره بهشتی و پانیذ فریوسفی دوئت زهی خود را در تالار رودکی روی صحنه بردند. در این اجرا که بیشتر آهنگسازان قطعات نیز در آن حضور داشتند، بهشتی و فریوسفی نت هایی را اجرا کردند که توسط هنرمندان معاصر و در قید حیات برای این کنسرت نوشته شده بود.

بخش هنری تبیان
ویولن در تالار رودکی نواخته شد

در این کنسرت، هر آهنگساز پیش از اجرای قطعه اش چند جمله ای با حاضران سخن گفت و بیشتر آن ها به این نکته اشاره کردند که اجرای قطعات ساخته شده توسط آهنگسازان ایرانی در جشنواره ی موسیقی فجر، اتفاق خوبی است و به خاطر آن باید سپاسگزار دو نوازنده ای بود که با تلاش خود و دادن سفارش برای خلق این آثار، چنین برنامه ی پرزحمتی را تدارک دیدند.
در همین راستا شاهین فرهت - آهنگساز - نیز گفت: این دو هنرمند با اقدامی که کردند، آهنگسازان را سر ذوق آورده اند تا کارهای جدیدی خلق کنند.
قدیمی ترین کار در رپرتوآر این کنسرت، نوشته «هرمز فرهت» بود که در سال 1963 (1342) خلق شده و جدیدترین کار نیز به آهنگسازان معاصری مربوط بود که در سال 2015 آن ها را نوشته اند.
شاهین فرهت همچنین پیش از اجرای قطعه ی نوشته شده توسط هرمز فرهت، توضیح داد: این قطعه برای اجرا در دانشگاهی در خارج از کشور نوشته شده بود و اجرای امروز، دومین اجرای آن به شمار می رود.
سپس دو ویلن نواز با کوک کردن سازهای شان این قطعه را برای نخستین بار در ایران نواختند.
علیرضا مشایخی، امین هنرمند، کیانوش صاحب نسق، مهرداد پاکباز، علی بیرنگ، شاهین فرهت، هرمز فرهت، صنم قراچه داغی، علی رادمان و محمدرضا تفضلی آهنگسازان قطعات این اجرا بودند.
پایان بخش این کنسرت نیز یکی از کارهای علی بیرنگ بود. او هم در سخنانی با اشاره به نام این قطعه (این روزها، تهران، مردم در دو دقیقه) توضیح داد: این بخش نگاهی به تهران با سرعت زیاد دارد؛ مثلا تصور کنید شهر، مردم، اتفاق ها و ... داخل یک حباب است که در آخر می ترکد و می بینید همه ی این ها در نهایت چیزی نیست و می تواند به سادگی فقط یک نت باشد.
در انتهای برنامه به دعوت نوازندگان، هفت آهنگساز روی سن رفتند و مخاطبان دقایقی آن ها را تشویق کردند.
پانیذ فریوسفی پیش از این گفته بود که اجرای او و ستاره بهشتی، احتمالا مهم ترین اتفاق در حوزه ی سازهای زهی است که البته این موضوع، جای تأسف دارد.
او تأکید کرده بود که نگاه به موسیقی کلاسیک باید جدی تر باشد، چون هنرمندان توانمند و با استعدادی در این حوزه مشغول کار هستند و قطعا با توجه به هنرشان تشویق خواهند شد و می توانند مسیر رشد و پیشرفت را که نهایتا به نفع موسیقی کشور است، پی گیرند.
این نوازنده ویولن همچنین درباره «محمدرضا تفضلی» که یکی از آهنگسازان این کنسرت بود نیز اعتقاد دارد که آثار بسیاری از استادان موسیقی کلاسیک مانند آقای تفضلی در حال فراموش شدن هستند. این وضعیت در شرایطی است که کارهای برخی آهنگسازها در طول سال های اخیر بارها و بارها اجرا شده است؛ اما کارهای تفضلی که آهنگساز با سواد و زبردستی است، در سال های اخیر منتشر نشده است.


منبع: ایسنا