تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از جوانان دوست دارند، در نوروز اولین سال شروع پیوند زناشویی شان، سال نو را با حضور در کنار یکدیگر تحویل کنند و این یک آرزوی شیرین و خاطره انگیز است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین نوروز در ایام نامزدی

بسیاری از جوانان دوست دارند، در نوروز اولین سال شروع پیوند زناشویی شان، سال نو را با حضور در کنار  یکدیگر تحویل کنند و این یک آرزوی شیرین و خاطره انگیز است.

نسرین صفری - بخش کلوب ازدواج تبیان
عید نوروز، ازدواج

"اولین نوروز و عید دیدنی ها در دوران نامزدی چگونه باید باشد؟ "

سوال بسیاری از جوانانی است که امسال به تازگی نامزد کرده اند و قرار است اولین عید نوروز زندگی مشترک شان را تجربه کنند. در این یادداشت همراه شما هستیم تا از اصول و آدابی سخن گوییم که لازم است در دیدارهای نوروزی از اقوام خود و یا نامزدتان، به آنها توجه ویژه ای داشته باشید.

تحویل سال نو به همراه نامزد

خانه پدری خود و نامزدتان را به عنوان اولین کانون شروع دیدارهای نوروزی انتخاب کنید

بسیاری از جوانان دوست دارند، در نوروز اولین سال شروع پیوند زناشویی شان، سال نو را با حضور در کنار  یکدیگر تحویل کنند و این یک آرزوی شیرین و خاطره انگیز است. معمولا مرسوم است تازه داماد جوان، پیش از تحویل سال نو، به منزل نامزدش برود البته با گل و شیرینی و هدیه ای به دست؛ اگر چه برخی از خانواده ها هم رسم دارند بعد از تحویل سال، پذیرای داماد و خانواده اش باشند. آداب و رسوم هرآنچه است، بپذیرید و به سیاق خانواده محترم عروس خانم پیش بروید، چه بسا رفتار کردن مطابق با آداب خانواده عروس یکی از مهمترین مدیریت های هنرمندانه آقا داماد، در اولین دیدارهای نوروزی است. بهتر است هرگز اجازه ندهید حرف و حدیثی پیش بیاید؛ اگر چه ممکن است شما و خانواده تان نیز، آدابی بر این امر داشته باشید، در این صورت بر حسب لزوم، به طور کاملا خصوصی، نامزدتان را در جریان بگذارید تا ایشان با مطلع کردن خانواده، برای خوشایندی نوروزی مساعد با احوال شما برنامه ریزی کنند.
 اگر سال نو را در منزل پدری عروس تان تحویل کردید، توصیه می شود، خانه پدری خودتان را به عنوان اولین کانون شروع دیدارهای نوروزی انتخاب کنید، چه بسا والدین شما نیز دوست دارند تازه عروس شان را در نخستین ساعات شروع سال نو در کنار خود ببینند.

دید و بازدیدهای نوروزی در کنار نامزد

شما و نامزدتان، زوج تازه جوانی هستید که هنوز شناخت مناسبی از بسیاری از اقوام یکدیگر ندارید، برای اجتناب از برخی از مشکلات، حتی المقدور سعی کنید به همراه خانواده خود و یا خانواده همسرتان، آداب دید و بازدیدهای نوروزی را به جا آورید. پیشنهاد می کنیم پیش از شروع ملاقاتهای نوروزی، از خصوصیات اخلاقی، شخصیتی و منشی اقوامی که به دیدارشان خواهید رفت، اطلاعاتی هر چند مختصر در اختیار همسرتان قرار دهید. یادتان باشد، بمباران اطلاعاتی نکنید، توصیه می کنیم تنها به ارائه مشخصات کلی که بی تردید همسرتان نیز بعد از چند جلسه معاشرت می تواند به آنها آگاهی یابد، بسنده کنید، چه بسا گاهی ارائه اطلاعات اضافی و گاه حتی غیر ضروری، می تواند در آینده زندگی مشترک و چگونگی ارتباط با اقوام تاثیرگذار باشد.
صرفا صحبت کردن راجع به شوخ طبعی،زودرنجی،غرور،خودبینی،رفتار خودمانی،رفتار سرد و ... فردی که به دیدار وی می روید، کفایت امر می کند، اجازه دهید نامزدتان، خود، برای شناخت عمیق اقوام تان تلاش کند، چراکه گاه ممکن است سوءبرداشت از اطلاعات دریافتی، موجب سوء تفاهم همسرتان شده و کیفیت رابطه را برای همیشه زیر سوال ببرد. اولین دیدارهای دونفره ، حکم گذرگاه هایی را دارند که منجر به تداوم و یا قطع رابطه ها  در آینده می شوند.
پس از ورود به منزل اقوام، ضمن معرفی اعضای خانواده به نامزدتان، ترجیحا برای نشستن، دو صندلی کنار هم را انتخاب کنید، یادتان باشد همسرتان در فضای غریبه ای قرار گرفته است که تنها آشنایش شما هستید، پس حامی او در این لحظات خاص باشید.

میهمان میزبان تر از میزبان

به هنگام دیدارهای نوروزی، اگر چه معمولا میزبان، توجه ویژه ای به تازه وارد فامیل دارد، اما لازم است شما نیز شش دانگ حواستان به نحوه پذیرایی از نامزدتان باشد، بی تردید رفتارهایی که در این لحظات خاص از شما سر می زند، برای همیشه در ذهن نامزد و دوستانی که مشاهده گر شما هستند، برای همیشه نقش خواهد بست. اگر میزبان سینی نوشیدنی را در مقابل شما می گیرد، بهتر است ابتدا یک نوشیدنی برای نامزدتان بردارید و برای او قرار دهید و یا هنگام خوردن میوه، پوست پرتقال یا خیار را کنده و به وی تعارف کنید. در بازدیدهای نوروزی نیز، اگر نامزدتان مهمان خانه پدری شماست، بهتر است پیش روی میهمانان، وی را به طرق مختلف تکریم کنید، بی شک نقش بستن خاطرات خوشایند در نخستین دیدارهای خویشاوندی می تواند حلاوت نوروز و دید و بازدیدهای نوروزی سالهای بعد از ازدواج تان را تضمین و دوصد چندان کند.
سلطان دلها شوید
به هنگام حضور در منزل اقوام خود و یا خویشاوندان نامزدتان، شایسته نیست عروس خانم و یا آقا دامادی باشید که همانند یک مجسمه و یا یک ربات فقط بیننده و شنونده است؛ سعی کنید اجتماعی باشید، لبخند بزنید، سرتان را تکان دهید، سوال کنید و... البته در نظر داشته باشید، در عین رفتار اجتماعی، هرگز نباید زیاد صحبت کنید. برای برقراری ارتباط با اعضای اقوام نامزدتان و جا کردن در دل آنها ، بهتر است در خصوص وضعیت تحصیلی، شغلی و... سوالاتی بپرسید و یا  اگر به شام یا ناهار دعوت هستید، می توانید در جهت آماده شدن اسباب ناهار و شام، مشغول به  کمک کردن شوید. فراموش نکنید تحسین و تمجید اطرافیان از شما به نفع شما و نامزدتان خواهد بود.

رفتارهای کودکانه ممنوع

آداب و رسوم هرآنچه است، بپذیرید و به سیاق خانواده محترم عروس خانم پیش بروید

برخی از نامزدها از شوق حضور در کنارهم، بی تفاوت به اطراف و اطرافیان می شوند و ممکن است ادا و رفتارهای عجیب و به دور از آدابی را مرتکب شوند که چندان شایسته جمع های خانوادگی و خویشاوندی نیست، توصیه می کنیم مراقب رفتار و سکنات خود و نامزدتان باشید و در صورت لزوم نیز، به یکدیگر یادآور شوید که در جمع، خصوصا در مقابل اقوام، نباید از این قبیل شیرین کاریها انجام دهید.

خداحافظی در نهایت ادب

اگر به اتفاق خانواده نامزد و یا خانواده خودتان در میهمانی ها حضور یافتید، حواستان باشد هرگز پیش از بلند شدن بزرگ خانواده، میهمانی را ترک نکنید اما اگر به همراه نامزدتان به دیدارهای نوروزی رفتید، بهتر است از قبل، زمان بندی میهمانی را با یکدیگر هماهنگ شوید، مثلا مشخص کنید مدت این میهمانی نیم ساعت خواهد بود و بعد از این زمان باید برای رفتن آماده شوید؛ با این وجود به وقت قصد رفتن بهتر است آقا از خانم در مورد آمادگی برای رفتن، سوال کند، بنابر فرهنگ ایرانی، اگر این سوال از جانب خانم به آقا باشد، نه برای اقوام خانواده آقا داماد و نه برای اقوام خانواده عروس خانم صورت خوشایندی نخواهد داشت.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.