تبیان، دستیار زندگی
قهرکردن با صندوق رای اشتباه است/ کشور ما در یک منطقه ناامن امنیت بسیار خوبی دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قهرکردن با صندوق رای اشتباه است

متاسفانه ما ایرانی ها از یک جریان فکری خوب حمایت می کنیم اما وقتی می بینیم انتظاراتمان در یک مدت کوتاه برآورده نمی شود، کنار می کشیم.

بخش سیاست تبیان

انتخابات

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری فارس، مناظره حجت الاسلام مصباحی مقدم نماینده مجلس شورای اسلامی و جواد اطاعت فعال سیاسی اصلاح طلب در دانشگاه علامه با عنوان «رأی به بیدارها» برگزار شد.

جواد اطاعت در ابتدای این مناظره پیرامون کاهش استقبال دانشجویان و جامعه نسبت برنامه ها و سخنرانی های سیاسی گفت: کارشناسان در رابطه با توسعه نیافتگی ایران دلایل مختلفی را مطرح کرده اند که یکی از این دلایل این است که مردم ما خوب در صحنه های مختلف حاضر می شوند اما توقع آن ها زیاد است و دوست دارند در یک مدت کوتاه «کن فیکون» شود.

وی ادامه داد: متاسفانه ما ایرانی ها از یک جریان فکری خوب حمایت می کنیم اما وقتی می بینیم انتظاراتمان در یک مدت کوتاه برآورده نمی شود، کنار می کشیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: مسیر توسعه در ایران خطی و تکاملی نیست. مردم ما در سال 76 از اصلاح طلبان حمایت کردند تا این جریان در انتخابات ریاست جمهوری رای آورد و در سال 80 هم این حنایت را داشتند ولی فکر کردند در عرض 4 تا 5 سال باید «کن فیکون» شود. متاسفانه ایرانی ها خوش استقبال اند اما در ادامه بد بدرقه هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ناامنی های امروز منطقه تصریح کرد: ما در منطقه ای هستیم که اطراف ما کشورهای ناامنی مانند افغانستان، عراق و پاکستان وجود دارند ولی کشور ما امنیت بسیار خوبی دارد. شرط اول برای توسعه امنیت است برخی ها فکر می کنند اقتدار شرط اول توسعه است اما اینطور نیست و شرط اول توسعه امنیت است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به پیشرفت های علمی کشور، گفت: امروز ما در علومی چون نانو تکنولوژی و هسته ای در وضعیت خوبی قرار داریم. برای اینکه بخواهیم به توسعه برسیم باید در انتخابات حضور داشته باشیم نه اینکه مانند سال 88 با صندوق های رای قهر کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: انتخابات یک بازی جمعی است و شما باید به یک تیم رای دهید، قهر کردن با صندوق رای اشتباه است.

وی گفت: ما یک بار به خاتمی رای دادیم بعد از آن رای ما احمدی نژاد بود، دو فرد و جریانی که هیچگونه نسبتی با هم ندارند، اینگونه است که گاهی افراط و تفریط می کنیم.
اطاعت در ادامه پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا روند مجلس از گذشته تاکنون رو به ضعف رفته است، گفت: نظام پارلمانی ما مشکل دارد. امروز در دنیا می بینیم که برخی از کشورها داری 2 مجلس هستند یکی مجلس عوام و دیگری مجلس سنا. به اعتقاد من ما هم باید دو مجلس داشته باشیم یکی مجلس نخبگان و دیگری مجلس که پیگیر مشکلات مردم باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: در کشورهایی که 2 مجلس دارند، قانون برآیند این 2 مجلس است. مجلس عوام مطالبات مردم را پیگیر است و مجلس دیگر که برآمده از احزاب است پیگیر منافع ملی است. مردهم در این مورد به جای رای دادن به فرد به حزب رای می َدهند و احزاب هم برای اعتبار خود نمایندگان نخبه و دانشمند را معرفی می کنند.
اطاعت در بخش دیگری از سخنانش ضمن انتقاد از رئیس جمهور سابق برای انتخاب رحیمی به عنوان معاون اول رئیس جمهور، افزود: درست است که مجلس اصولگرا بحث اختلاس رحیمی را مطرح کرد ولی همان مجلس بود که قبل آن رحیمی را به ریاست دیوان محاسبات قرار داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: ما بیشترین تورم را در مجلس هفتم تجربه کردیم و علت آن مصوبات آن مجلس بود. در آن زمان ما با اینکه بیشترین درآمد نفتی را داشتیم شاهد رکود و مشکلات اقتصادی بودیم.
اطاعت تاکید کرد: مجلس و دولت 8 سال گذشته اصولگرا بودند و ما شاهد مشکلاتی بودیم و امروز هم دولت فعلی با همه تلاش هایی که می کند نمی تواند کشور را رکود خارج کند در گذشته ما در شرایطی که بیشترین درآمد نفتی را داشتیم بیشترین تورم حاصل شد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه خاطرنشان کرد: ما در دولت گذشته شاهد بودیم که دنیا در رکود بود و این بهترین فرصت برای کشورهای  در حال توسعه است که از این فرصت استفاده کند و اقتصادش را رونق ببخشد ولی ما نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم.

وی گفت: مجلس ششم یکی از بهترین مجلس ها بوده است. خروجی مجلس ششم موجود است. آن زمان از لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی وجود داشت و موفقترین برنامه کشور که برنامه سوم توسعه است در آن زمان تدوین و اجرا شد.
اطاعت خاطرنشان کرد: ما هیچ مشکلی با حضور نمایندگانی مانند آقای مصباحی مقدم به عنوان اصولگرا در مجلس نداریم. چرخش قدرت مورد نیاز است اما هر جناحی که می آید باید رویکرد عقلانی داشته باشد.

وی گفت: مجلس ما مشکل ساختاری دارد باید ابتدای هر مجلس یک برنامه 4 ساله برایش تعیین کنیم و اولویت ها را مشخص کنیم، برای رونق صنعت گردشگری برنامه ریزی کنیم و تمرکززدایی در ساختار دولت انجام دهیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خاتمه پیرامون سوالی در مورد سیاست خارجی کشور ادامه داد: در عرصه سیاست خارجی باید همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم با تاکید می گویم در مورد عربستان با گفت گو می توان مسائل را حل کرد باید برای جذب سرمایه گذار خارجی و سرمایه ایران در جهان تلاش کنیم.


منبع : خبرگزاری فارس

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .