تبیان، دستیار زندگی
توکلی عزم خود را جزم کرده تا با مفاسد اقتصادی در هر سطحی مبارزه کند، حتی اگر از سوی وزیر نفت باشد و این روند در سال 1395 با جدیت روزافزونی طی خواهد شد تا دیگر شاهد اختلاس افرادی مانند بابک زنجانی نباشیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آقای ب.ز تکرار نشدنی است

گفتگوی اختصاصی تبیان با توکلی

توکلی عزم خود را جزم کرده تا با مفاسد اقتصادی در هر سطحی مبارزه کند، حتی اگر از سوی وزیر نفت باشد و این روند در سال 1395 با جدیت روزافزونی طی خواهد شد تا دیگر شاهد اختلاس افرادی مانند بابک زنجانی نباشیم.

آزاده مرنی - بخش سیاست تبیان
توکلی

احمد توکلی در گفت و گویی با تبیان ضمن ابراز خرسندی از فعالیت های این موسسه خود را یکی از مخاطبین این شبکه اطلاع رسانی معرفی کرد و گفت : امیدوارم این قبیل فعالیت ها در سطح کشور افزایش پیدا کند زیرا جای چنین حرکت فرهنگی در ایران اسلامی خالی بود که به حمد خدا آقایان این موسسه را تاسیس و تا به امروز پایدار نگه داشته اند.
با توجه به نزدیک شدن ایام انتخابات ، ایشان در راستای شایعاتی مربوط به شورای نگهبان و احراز هویت نامزدها، با بیان اینکه شورای نگهبان با کمبود شدید زمانی روبرو است گفت : وقتی این شورا ملزم است که در کوتاه ترین زمان به احراز هویت تعداد بالایی از کاندیدها بپردازد طبیعی است که با خطاهایی ولو سهوی مسیر را طی کند بنابراین بهتر است قانون تجدید نظری در این باره داشته باشد تا افراد انقلابی از کانال اداره کشور خارج نشوند زیرا این موضوع بشدت خطر آفرین است.

مفاسد اقتصادی

توکلی درباره رسیدگی به مفاسد اقتصادی در کشور به تبیان اظهار داشت: ما در راستای تحقق مبارزه با مفاسد اقتصادی، سازمانی با مضمون دفاع از حقوق شهروندان و عدالت خواهی تحت عنوان "شبکه دیده بان شفافیت و عدالت" راه انداری کرده ایم. فرمان ۸ ماده ای امام خمینی (رحمة الله علیه) و فرمان ۸ ماده ای مقام معظم رهبری هر دو از حقوق اجتماعی، اداری، اقتصادی و شهروندی افراد دفاع می کند که متاسفانه به اندازه ای که در حق آن بود به عمل نزدیک نشد. اولین اقدام این سازمان این بود که وقتی متوجه شدیم وزیر صنعت بر خروج شرکت های پتروشیمی از بورس اصرار دارد ما این کار را خلاف مصلحت و منافع ملی دانستیم و قرار بود در این مسیر هزار میلیارد تومان رانت ردوبدل شود لذا با مباحث کارشناسی توانستیم جلوی این مسئله را بگیریم. اقدام بعدی ما در مورد قراردادهای نفتی است که در حال مذاکره هستیم تا زمینه فساد ایجاد نشود.
در واقع فساد مثل هر موجود دیگری رشد می کند، فساد سیستمی به دو معناست، یکی به این معنا که دستگاه های مربوط و مسئول مبارزه با فساد ، گاهی خودشان گرفتار فساد می شوند، و دیگر اینکه فاسدان در مجاری تصمیم گیری و فرآیندهای قانونگذاری نفوذ می کنند و با تغییر قوانین ایین نامه ها و قانون قواعد بازی را به نفع خود تعریف می کنند، که این موضوع موجب توزیع نابرابر درآمد و سوء استفاده می شود و در واقع قانون نادرستی تدوین میشود که توانسته مشروعیت ظاهری پیدا کرده و فساد را تشدید نماید.

احمد توکلی  در غرفه تبیان

وی در خصوص اینکه حجم گسترده ای از اخبار در مورد مفاسد اقتصادی قبح آن را در میان مردم از بین برده، گفت: بهتر است در این زمینه جنبه های مثبت مسئله را بیشتر مورد توجه قرار دهیم، در مورد دادگاه بابک زنجانی ما به عنوان 7 نفر از نمایندگان مجلس به سران قوا نامه نوشتیم که عدم بازداشت این فرد در رسیدگی به پرونده وی تاثیر منفی می گذارد و بعد از پافشاری های فراوان، وی بازداشت شد. یا اینکه تعقیب و مجازات فرزند یکی از شخصیت های برجسته کشور مواردی بود که در کشور در مبارزه با فساد اقتصادی بی سابقه بود. این امور به مردم امیدواری می دهد که با وجود نیروهای پاک دست، امکان مبارزه با فساد وجود دارد.
توکلی ادامه داد : ما هم اکنون در کشور دچار فساد سیستماتیک هستم. زمانی که دستگاه های مرتبط با مبارزه با فساد اقتصادی از جمله مجلس، دادگاه ها، نیروی انتظامی و بازرسی ها که خود مسئول کشف و مبارزه با فساد هستند، تا حدی به این مسئله آلوده شوند، دچار فساد سیستمی می شویم.  در این شرایط عناصر فاسد در مجاری تصمیم گیری نفوذ می کنند و نتیجه آن این است که تصمیمات قانونی به نفع منافع فاسدان اریب پیدا می کند و در نهایت به ضرر مردم می شود.
نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : در کشورهای موفق در حوزه مبارزه با فساد دو اقدام صورت می گیرد، در اقدام اول دستگاه های رسمی که خود مشکل دارند، زیر نظر بالاترین مقام کشور ستادی برای مبارزه با فساد تشکیل می دهند که اعضای آن گلچینی از دستگاه های مختلف هستند. اقدام دوم جنبه مردمی و تشکیل سازمان های مردم نهاد در این زمینه است که واسطه ای بین مردم و حکومت شوند و به عنوان کانونی برای مبارزه با فساد امکانی در این زمینه ایجاد کنند. این اقدام دو حسن دارد اول اینکه مردم وقتی مشاهده می کنند که نهادی از خودشان دست به کار شده، اعتماد بیشتری می کنند و دوم این نهاد می تواند کار مردم را تعقیب و به سرانجام برساند.
وی در پایان گفت: امیدوارم افراد صالح و انقلابی به مجلس آینده راه پیدا کنند و در حق فردی ظلم نشود زیرا در سال آینده (1395) اولویت اصلی ما مبارزه با مفاسد اقتصادی در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری است و در این مسیر بسیار مصمم هستیم و امیدواریم دیگر دوستان نیز ما را در راستای تحقق این امر مهم یاری نمایند.