تبیان، دستیار زندگی
ی با گذشت 11 ماه از سال نگاهی به رویدادها و چالش های امسال می اندازیم به درایت نامگذاری امسال با عنوان همدلی همزبانی دولت و ملت بیشتر پی می بریم
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرده برداری از راز شعار امسال رهبری

وقتی با گذشت 11 ماه از سال نگاهی به رویدادها و چالش های امسال می  اندازیم به درایت نامگذاری امسال با عنوان همدلی و همزبانی دولت و ملت بیشتر پی می بریم.

امیر رضوانی- بخش سیاست تبیان
رهبر انقلاب

همدلی و همزبانی میان ملت، میان سیاستمداران و میان ملت و دولت یکی از نقاط رشد سیاسی، اجتماعی و از دلایل ترقی و پیشرفت کارها خواهد بود. همدلی و همزبانی از مواردی است از ملزومات اخلاق اسلامی و عقل سلیم است و محدود به امسال نیز نمی شود بلکه موردی است که باید از گذشته وجود می داشته و در آینده نیز هر چه قوی تر ادامه داشته باشد.
ریشه این موضع مهم را می توان در یکی از دو رمز پیروزی که امام خمینی برای انقلاب اسلامی و بقای آن در وصیت نامه خود برمی شمارند مشاهده کرد، ایمان و وحدت کلمه. البته این مسئله به عنوان شعار سال و در زمره توصیه ها و جهت نمایی های رهبری  دارای سابقه است وبرای اولین بار نیست که مطرح می شود. وحدت و انسجام ملی همواره از توصیه های رهبر بوده و در سالهای گذشته نیز با عناوینی چون "وحدت ملی و انسجام اسلامی" مطرح شده است. ایشان دراینباره می فرمایند:" وحدت ملی همان چیزی است که می تواند پشتوانه همه تلاش های دولت مردان و مبارزان و دل سوزان این کشور و این انقلاب باشد. بدون وحدت ملی این کشور بزرگ ترین نیروی خود و مایه عظمت خود را نخواهد دانست. وحدت ملی شعار اساسی و حیاتی برای کشور ماست و مخاطب این شعار افراد خاصی نیستند همه هستند آحاد مردم مسئولند وحدت ملی برای همه ملت شعار بزرگی است".(1)

یکی از نقشه های دشمن برای ملت ایران ایجاد تفرقه و اختلاف و سو استفاده از آن است که نمونه هایی از این مسئله را در سال 88 مشاهده کردید که دشمن از طریق ایجاد صفوف مردم در مقابل هم در جهت ایجاد کودتا و ضربه به منافع ملی و انقلاب اسلامی بود.

این موضوع البته دارای ریشه عمیق در احادیث و روایات است. این آیه را بارها و بارها شنیده ایم  که خداوند می فرمایند:" واعتصمو بحَبل الله جَمیعا وَلا تفرّقوا -همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و از پراكندگی بپرهیزید.-(2) یا در جایی دیگر می فرمایند: "به حقیقت مومنان همه برادر یكدیگرند پس همیشه بین برادران خود صلح دهید و پرهیزگار باشید، باشد كه مشمول رحمت الهی گردید.(3) اهمیت این موضوع تا حدی است که پیامبر گرامی اسلام در هشداری اعجاب برانگیز می فرمایند: "بر شما نمی ترسم ازاینكه پس از من مشرك شوید ، بلكه ترس من از اختلافاتی است كه دامنگیرتان خواهد شد .(4)
بازگشت دوباره شعار امسال به موضوع وحدت ملی با دیدی ریزبینانه تر تحت عنوان "همدلی و همزبانی؛ دولت و ملت" با توجه به انتخابات و مسائل دیگری که امسال در گفتمان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مطرح هستند قابل تامل بوده و لازم است بدان بیشتر پرداخت.

انتخابات و لزوم همدلی

انتخابات محضر مشارکت مردم در سرنوشت خودشان است. یک حضور و مشارکت جمعی در جهت تعیین آینده. این حضور در ابتدا نمود همدلی میان خود ملت است و بدین معنی است که فرقی نمی کند من چه کسی، با چه سلیقه و نظری هستم .رای من در کنار رای دیگران محترم و تاثیر گذار است و هر چند ممکن است رای من همراه با نظر اکثریت نباشد اما مهم این است که من در کنار دیگران سعی در ساخت کشور و سهم در تعیین ساختار سیاسی دارم.
از جهت دیگر این انتخابات و حضور در آن همدلی با دولت و سیاستمداران محسوب می شود. علاوه بر اینکه مردم با اعتماد به ساختار اجرایی و مشارکت درانتخابات، همدلی خود را با دولت بیان می دارند؛ این حضور شروعی برای همگامی و همدلی مردم با مسئولین  در راستای رفع مشکلات است. در واقع سیاستمدارانی که با پشتوانه محکم انتخاب مردم روی کار می آیند مصمم تر در جهت خدمت به مردم گام بر می دارند و تلاش خواهند کرد. و ادامه این همدلی بعد از انتخابات در تعامل با دولت و نقد منصفانه و نظر دهی می تواند راهگشا باشد. رهبری در دیدار امسال خود با مردم قم به مناسبت 19 دی ماه درباره ی این همدلی که سبب تقویت کشور می شود پیرامون انتخابات آتی با تأکید مجدد برضرورت شرکت همه واجدان شرایط رأی دادن در انتخابات فرمودند: "همچون گذشته اصرار داریم که همه، حتی کسانی که نظام را و رهبری را قبول ندارند پای صندوقها بیایند چرا که انتخابات متعلق به ملت، ایران و نظام جمهوری اسلامی است" ایشان همچنین "شرکتِ همگان در انتخابات را موجب پایداری و تقویت نظام اسلامی، استمرار تأمین امنیت کامل، افزایش اعتبار و آبروی ملت در چشم جهانیان و باعث ابهّت جمهوری اسلامی ایران در نزد دشمنان" خواندند. درایت در انتخاب عنوان امسال با توجه به مسئله انتخابات بیشتر روشن می شود اما واژه دولت و ملت هم که اشاره دیگر به موضوع مردم سالاری دینی و جمهوری اسلامی دارد که نظامی است متشکل  و متعلق به مردم و برخاسته از خواست آنان نیز در نامگذاری امسال با توجه به انتخابات های پیش رو مهم به نظر می رسد.

مسئله امنیت

یکی از نقشه های دشمن برای ملت ایران ایجاد تفرقه و اختلاف و سوء استفاده از آن است که نمونه هایی از این مسئله را در سال 88 مشاهده گردید که دشمن از طریق ایجاد صفوف مردم در مقابل هم در جهت ایجاد کودتا و ضربه به منافع ملی و انقلاب اسلامی بود. 
رهبری بهانه های ایجاد این تفرقه را "قومیت، مذهب و گرایشهای صنفی" بیان می کنند اما هشیاری مردم و همدلی میان آحاد ملت و قومیت ها از رموز آرامش و امنیتی است که در میان ناامنی منطقه و جهان در کشور ما برقرار است همدلی مابین ملت و دولت و نظام اسلامی،نعمت بزرگی است که بهانه و جای هر گونه سوء استفاده را از دشمن گرفته است در نمونه ای کوچک، موضوع اخیرعموهای فیتیله ای و تلاش پان ترکسیم ها  برای اختلاف افکنی و ایجاد ناآرامی شاهدی بر تلاش دشمن در این راستا و تبدیل ایران به سوریه ای دیگر است.

همدلی و همزبانی از مواردی است از ملزومات اخلاق اسلامی و عقل سیلم است و محدود به امسال نیز نمی شود بلکه موردی است که باید از گذشته وجود می داشته و در آینده نیز هر چه قوی تر ادامه داشته باشد.

مسئله نفوذ

از جمله ارکان و اهداف نفوذ در ارکان سیاسی و فرهنگی در جهت تغییر هویت و باورهای مردم به سمت ایجاد اختلاف نظر بین آنها و ایجاد شکاف بین ملت و دولت است.  یکی از این حربه ها برانگیخته کردن تعصبات نادرست قومیتی است، از دیگر موارد آن ایجاد دو قطبی اقتصاد آرمان در جامعه  است و همچنین ایجاد ناامیدی و بدبینی در مردم که باعث می شود پایه های وحدت، انسجام و همدلی ضعیف شده و مردم برای مشارکت در عرصه های گوناگون و همراهی با ارزش ها سست شوند. تاکید بر همدلی وهم زبانی در سالی به طور ویژه مسئله نفوذ در برنامه ریزی دشمن وجود دارد بسیار با اهمیت بود.

رکود اقتصادی

وجود و وجوب همدلی و همزبانی در سالی که رکود اقتصادی و طبعا فشار در زندگی و بر روان مردم وارد است بسیار دارای اهمیت می باشد. اگر همدلی در میان مردم و دولت نباشد این فشار باعث می شود هم دولت در ایجاد بهبود شرایط کند شود  و هم مسائلی همچون دو قطبی "اقتصاد آرمان" که مورد اشاره نیز قرار گرفت، موجی از ناامیدی و سستی را در جامعه به همراه داشته باشد.

برجام

برجام از دیگر مسائلی بود که شدیدا به فضای همدلی و همزبانی احتیاج داشت. تیم مذاکره کننده برای جنگ در میدان دیپلماسی نیاز به همفکری، همدلی و هم زبانی مردم داشت تا مردم با درک شرایط سخت ضمن همراهی، از دولت از این راه حمایت کنند. این همدلی و همزبانی و پایداری مردم در طول سالیان اخیر به ویژه در این دوره حساس بوده است که باعث شده مذاکرات اکنون به نتیجه برسد. بعد دیگر این همدلی را  با دولت از جانب رهبر انقلاب شاهد بودیم که با حمایت و توصیه های مشفقانه خود همانطور که وزیر امور خارجه نیز اشاره کرد کمک های بزرگی در به نتیجه رسیدن مذاکرات کردند و مردم نیز چنین نقشی را ایفا کردند.هر گونه عدم همدلی و هم زبانی در مردم و نظام های منتقد در کل می توانست با برهم زدن آرامش روانی و فضا، کار را برای رسیدن به نتیجه سخت کند.

کلام آخر:

با بررسی وجود مسائلی که در بالا بدان اشاره شد از جمله انتخابات، برجام و مسئله نفوذ با قدری تامل می توان به ضرورت وجود همدلی و همزبانی در کشور به ویژه در سال مذکور و همچنین درایت رهبری در این نامگذاری پی برد. لزوم حفظ و تقویت  این مسئله در بزنگاه های آخر امسال یعنی انتخابات و مسئله برجام که به تقویت بیشتر دولت و مسیر خدمت رسانی آن و همچنین به رخ کشیدن نظام مردم سالاری دینی در وضعیت ناامنی منطقه و جهان کمک خواهد کرد، بسیار قابل اهمیت است. که امیدواریم با انسجام بیشتر در آینده نقشه های دشمن بر ملا شده و به سوی ایرانی سربلند تر قدم برداریم.

پی نوشت:
1- پیام نوروزی به مناسبت حلول سال 1379
2- 2- 1- سوره آل عمران،آیه 103
3- 3-3- سوره حجرات، آیه 10
4- صحیح بخاری ، ج 2، ص 94 و مسند احمد حنبل ، ج4، ص149


نظر سنجی دهمین دوره انتخابات مجلس