تبیان، دستیار زندگی
اگر این عنوان برای شما جذاب بوده و شروع به خواندن این مطلب کرده اید، پس به احتمال زیاد شما هم بدنبال این هستید که در آستانه ی سال جدید یک تغییر جدی را تجربه کنید، یکنواختی را کنار گذاشته و به استقبال تازگی و تفاوت بروید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا سال جدید، سال متفاوتی است؟

اگر این عنوان برای شما جذاب بوده و شروع به خواندن این مطلب کرده اید، پس به احتمال زیاد شما هم بدنبال این هستید که در آستانه ی سال جدید یک تغییر جدی را تجربه کنید، یکنواختی را کنار گذاشته و به استقبال تازگی و تفاوت بروید. اگر اینطور هست پس با این متن همراه باشید.

الهام فخرایی-بخش خانواده ایرانی تبیان
سال نو

متفاوت آغاز کنید

برای شروع یک کاغذ و قلم بردارید یا در لپ تاپ یا حتی روی موبایلتان صدای خودتان را ضبط کنید. چه کارهایی می توانید انجام دهید که امسال متفاوت باشد؛ نرمش روزانه، کم کردن تماشای تلویزیون، بیشتر وقت گذراندن در طبیعت، هفته ای حداقل یکبار غذای گیاهی خوردن، حداقل یکبار در روز خلوت کردن با خودتان و داشتن تجربه ی آرامش، روزانه نیم ساعت مطالعه کردن ، وقت گذراندن با کسی که دوست دارید بهتر او را بشناسید، یا شاید هم اگر متاهل هستید لازم باشد روزانه حداقل نیم ساعت وقت بگذارید و سعی کنید همسرتان را دوباره کشف کنید،  نوشتن خاطرات روزانه،  یاد گرفتن یک مهارت جدید که به آن نیاز دارید یا انجام یک دلمشغولی کاملا شخصی؛ مثلا یادگیری زبان جدید یا نواختن یک ساز و شاید هم نجوم آماتوری. شما می توانید این فهرست را تا هر جایی که می خواهید ادامه دهید.

سپس برای شروع یکی از این فعالیت ها را انتخاب کنید و سعی کنید در 30 روز آتی آن را انجام دهید و ببینید چطور زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر امسال را اینطور شروع کنید مطمئن باشید نقطه ی شروعی متفاوت و انگیزه بخش برای تمام سال های بعدی شما خواهد بود.

نامه بنویسید

فهرستی از کارهایی که دیگر قصد انجامشان را ندارید و می خواهید آنها را ترک کنید، تهیه کنید. سپس یک مورد را انتخاب کنید و با خودتان قرار بگذارید که در سال جدید این عادت را ترک کنید

به سه نفر از مهمترین آدم های زندگی تان نامه ای بنویسید و اجازه بدهید آنها بدانند که چه نقشی در زندگی شما دارند و رابطه ی شما با آنها چه اهمیت و معنایی برای شما دارد. این یادداشت ها قطعا در کیفیت روابط شما تاثیر تازه ای خواهد گذاشت و شکل تازه ای از رابطه را تجربه خواهید کرد.

طرح کسب و کار من

اگر مدتهاست به کاری فکر می کنید که جرات عملی کردنش را ندارید، حالا وقتش رسیده است. مهم نیست که این ایده چقدر بزرگ یا کوچک هست، همه ی جزییات را روی کاغذ بیاورید، امکانات موجود را بررسی کنید و برای انجام آن زمان مشخصی تعیین کنید. نوشتن درباره ی جزییات ایده تان به شما کمک خواهد کرد تا بدانید برای عملی کردن آن به چه چیزهایی نیاز دارید؛ آیا باید مهارت خاصی کسب کنید، با افراد خاصی دیدار داشته باشید یا منابع بخصوصی را مطالعه کنید و بسیاری موارد دیگر. آماده باشید که تصمیم بگیرید آیا عملی کردن ایده تان را تا زمان مقرر به تاخیر می اندازید یا گامی برای محقق کردن طرح تان بردارید یا اینکه برای همیشه آن را کنار می گذارید و روی طرح تازه ای تمرکز خواهید کرد. طرح کسب و کار بخشی از زندگی بیرونی ما را تشکیل می دهند که پرداختن به آنها این بعد از زندگی ما را تقویت کرده و به ما انگیزه ی بیشتری خواهد داد، بنابراین آنها را نادیده نگیرید.

یک کار داوطلبانه انجام دهید

مسلما شما نمی توانید به همه ی مردم دنیا کمک کنید، اما قطعا می توانید روزی یک کار نیک انجام دهید. انجام کارهای داوطلبانه نه تنها در بهبود جهانی که در آن زندگی می کنیم موثر است و تفاوت ایجاد می کند، بلکه باعث می شود نسبت به خودمان هم احساس بهتری داشته باشیم و دنیای درونی متفاوت تری را نیز تجربه کنیم.

وقت بیشتری با خودتان بگذرانید

هر روز به صدای درون خودتان گوش بدهید. اجازه بدهید افکار، خواسته و نیازهایتان روی کاغذ بیاید. اگر با نوشتن راحت نیستید، کافیست صدایتان را روی تلفن همراهتان ضبط کنید. اما هر روز زمانی را در نظر بگیرید که با خودتان به تنهایی و در سکوت وقت بگذرانید. اوایل شاید چیز زیادی برای گفتن نداشته باشید، اما اگر این تمرین را انجام دهید به مرور می توانید با درونتان ارتباط برقرار کنید. یادتان باشد مهمترین طرف ارتباطی ما خودمان هستیم. بنابراین باید سعی کنیم این ارتباط را بهبود ببخشیم و نسبت به خودمان آگاه تر باشیم. این ارتباط به ما کمک می کند نقاط ضعف و قوت مان را هم بهتر بشناسیم، از مسایل درونی و مشکلاتمان آگاه باشیم و بتوانیم رویکرد متفاوتی نسبت به زندگی داشته باشیم.

یک عبارت شخصی داشته باشید

یک جمله انتخاب کنید؛ جمله ای که با تکرار آن انگیزه ی بیشتری پیدا می کنید و به شما کمک کند بدانید که به کجا می خواهید بروید یااینکه چه کسی هستید. این جمله می تواند یک بیت شعر، یک کلمه ی رمزی یا یک ذکر باشد. آنچه مهم هست کارکرد این عبارت برای شماست. می توانید این عبارت را روی یک کاغذ نوشته و به آینه یا دیوار اتاقتان نصب کنید تا تاثیر بیشتری روی شما داشته باشد.

یک فهرست خانوادگی درست کنید

برای چه کسانی مایلید بیشتر وقت بگذارید. چه رابطه هایی را قصد دارید بهبود ببخشید. از چه رابطه هایی بیشتر لذت می برید. سعی کنید امسال برای بهبود روابط خانوادگی تان وقت بیشتری اختصاص دهید.

برای خودتان یک پشتیبان پیدا کنید

همه ی ما نیاز داریم تا به کسی تکیه کنیم. البته قرار نیست دیگری به جای ما فکر کند، تصمیم بگیرد یا به ما بگوید که چه باید بکنیم. اما همه ی ما کسی را می خواهیم که در مواقعی که احساس سرگشتگی می کنیم به ما آرامش بدهد، کمک کند بار دیگر خودمان را پیدا کنیم و به توانایی هایمان اعتماد کنیم. پشتیبان کسی هست که نه تنها سخاوتمندانه موفقیت ها و توانایی های ما را تحسین و تشویق می کند، بلکه در شکست ها و کاستی هایمان با یادآوری نقاط قوت ما کمکمان می کند واقع بین باشیم و در چرخه ی بدبینی و منفی بافی گرفتار نشویم. این شخص می تواند دوست، فامیل یا حتی یک مشاور یا روانشناس باشد.

هیجان و ترس را تجربه کنید

به سه نفر از مهمترین آدم های زندگی تان نامه ای بنویسید و اجازه بدهید آنها بدانند که چه نقشی در زندگی شما دارند و رابطه ی شما با آنها چه اهمیت و معنایی برای شما دارد. این یادداشت ها قطعا در کیفیت روابط شما تاثیر تازه ای خواهد گذاشت

عادت و یکنواختی اگرچه بخش زیادی از انرژی ما را ذخیره می کند، اما اگر مدت طولانی دوام داشته باشد، تاثیر منفی خواهد داشت. بنابراین بسیار خوب است که در کنار عادت های مثبت و روزمره گاهی هیجان ها و ماجراجویی هایی را هم تجربه کنیم. می توانید یک فهرست از کارهایی که شما را به هیجان می آورد یا می ترساند تهیه کنید و هر از گاهی یکی از موارد آن را انتخاب و تجربه کنید.

این فهرست را با توجه به روحیه ی شخصی خود تنظیم کنید. مهم اینست که کمی از روال عادی و یکنواخت زندگی فاصله بگیرید و هیجان مثبت و سالم را تجربه کنید. این تجربه می تواند متناسب با امکانات و حال و هوای شما یک سفر انفرادی، تجربه جامپینگ، غواصی، کوهنوردی یا حتی یک روز در شهربازی باشد.

یک محیط پرورش دهنده  بساز

فهرستی از همه ی چیزهایی که با آن سر و کار دارید تهیه کنید؛ افراد، کتابها، موسیقی، فیلم ... وهمه ی چیزهایی که شما را احاطه کرده است. سعی کنید هر چیزی که شما را به سمت افکار و احساسات منفی سوق می دهد از این فهرست حذف کنید یا ارتباط با آن را به حداقل برسانید.

کارهایی برای انجام ندادن

فهرستی از کارهایی که دیگر قصد انجامشان را ندارید و می خواهید آنها را ترک کنید، تهیه کنید. سپس یک مورد را انتخاب کنید و با خودتان قرار بگذارید که در سال جدید این عادت را ترک کنید. برای ترک این عادت جایگزین هایی را پیش بینی کنید و بنویسید چه چیزهایی می تواند به شما کمک کند تا این کار را کمتر انجام دهید تا بتدریج و سپس به کلی آن را کنار بگذارید. سعی کنید واقع بین باشید؛ وسوسه نشوید که چند مورد را با هم انتخاب کنید. بعد از موفق شدن در مورد اول فرصت و انگیزه ی کافی برای انتخاب موارد دیگری از فهرست انجام ندادنی ها خواهید داشت.
اگر این تمرین ها را انجام دهید و به تکرار آنها متعهد شوید، مطمئنا سال متفاوتی را تجربه خواهید کرد.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.