تبیان، دستیار زندگی
به سرعت برق و باد 8سال گذشت. انگار همین دیروز بود که در پی برخی اتفاقات عجیب وغریب، علی کفاشیان به ریاست فدراسیون فوتبال رسید. در آن زمان محمد علی آبادی عزمش را جزم کرده بود همزمان با ریاست بر سازمان تربیت بدنی، نفر اول فدراسیون فوتبال هم باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزینه های احتمالی انتخابات فدراسیون فوتبال، روی ترازو

به سرعت برق و باد 8سال گذشت. انگار همین دیروز بود که در پی برخی اتفاقات عجیب وغریب، علی کفاشیان به ریاست فدراسیون فوتبال رسید. در آن زمان محمد علی آبادی عزمش را جزم کرده بود همزمان با ریاست بر سازمان تربیت بدنی، نفر اول فدراسیون فوتبال هم باشد.

بخش ورزشی تبیان
فدراسیون فوتبال

او همه کارهایش را برای شرکت در انتخابات انجام داده بود، اما ناگهان ورق برگشت و با حساس شدن فیفا نسبت به حضور یک مقام دولتی در تشکیلات مدیریتی فوتبال، علی آبادی ناچار به کناره گیری شد. در این بین فقط یک نامزد باقی ماند؛ کسی که خیلی ها معتقدند فقط آمده بود تا به علی آبادی ببازد و تنور انتخابات را گرم کند.
کفاشیان با چنین شرایطی به ریاست فدراسیون فوتبال رسید و در کمال ناباوری 8سال در این پست باقی ماند. حالا دوره دوم ریاست او بر فدراسیون هم به پایان رسیده و کفاشیان نهایتا تا اردیبهشت سال بعد که زمان برگزاری انتخابات خواهد بود می تواند به ریاستش بر فوتبال ادامه بدهد. به این ترتیب طبق معمول گمانه زنی ها در مورد آینده فدراسیون فوتبال اوج گرفته است. برخی چهره ها صراحتا برای حضور در انتخابات چراغ سبز نشان داده اند و برخی دیگر هم هنوز در حال سرد و گرم کردن شرایط هستند.

برگ برنده؛ کی روش

اگر اتفاق خاصی رخ ندهد باید از علی کفاشیان به عنوان جدی ترین گزینه انتخابات آتی فدراسیون فوتبال یاد کرد. بی گمان ریاست بر این تشکیلات زیر زبان کفاشیان مزه کرده و او بعد از این همه آزمون و خطا، قلق های کار در این سیستم را آموخته است. مسلما انتقادات زیادی بر شیوه کاری رئیس خنده رو در 8سال گذشته وارد بوده، اما به هر حال او دستاوردهای کمی هم نداشته است. صعود به جام جهانی فوتبال، موفقیت های تیم فوتسال بانوان و از همه مهم تر کشاندن کارلوس کی روش به ایران و حفظ او روی نیمکت تیم کشورمان از مهم ترین نقاط قوت کارنامه کفاشیان بوده است.
اتفاقا حالا این آخری به عنوان یکی از برگ برنده های مهم او در انتخابات مطرح شده است. در تقابل فدراسیون با وزارت ورزش، کی روش آشکارا جانب کفاشیان را گرفته است. او حتی استعفایش را به تاریخ برگزاری انتخابات تقدیم کفاشیان کرده تا نشان بدهد اگر او رئیس نماند، ممکن است دیگر خبری از مربی پرتغالی هم نباشد. با توجه به پایگاه اجتماعی وسیعی که کی روش در کشورمان دارد، هیچ بعید نیست سیستم مدیریتی فوتبال ایران بار دیگر به سمت انتخاب کفاشیان متمایل شود و به این ترتیب بقای مربی موفق تیم ملی را تضمین کند.

گزینه وزارت؟

از علیرضا اسدی هم به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات آتی یاد می شود؛ دبیرکل فدراسیون فوتبال که در یک سال گذشته دائما به وزارت ورزش منتسب شده است. اغراق نیست اگر ادعا کنیم از زمان حضور کی روش در ایران، او تا به حال با هیچ کس به اندازه اسدی دچار مشکل نشده است. حضور دبیرکل جدید در این سمت، خیلی زود کی روش را به مرز جدایی از تیم ملی رساند، اما فضای شاد کشور در نوروز94 باعث شد همه چیز به خیر و خوشی تمام شود.
 حالا نزدیک شدن اسدی به کرسی ریاست فدراسیون فوتبال یک بار دیگر تنش ها را افزایش داده است؛ طوری که کی روش صراحتا از او نام می برد و آینده را مبهم توصیف می کند. اگر اسدی در انتخابات شرکت کند و کرسی ریاست را به دست بیاورد، اصطکاک طولانی مدت وزارت ورزش با فدراسیون فوتبال به پایان خواهد رسید، اما در عوض فصل تازه ای از مناقشات، این بار بین فدراسیون و کارلوس کی روش آغاز خواهد شد!

سایر گزینه ها

علی فتح الله زاده یکی دیگر از چهره هایی است که برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال اعلام آمادگی کرده. مدیرعامل پیشین استقلال تهران که با این باشگاه به موفقیت های زیادی دست یافته، اما دائما به ضعف در زیرساخت سازی و   انجام هزینه های کنترل نشده متهم شده است.
 اگر فتح الله زاده رئیس فدراسیون فوتبال شود، تلاشش را برای حفظ کی روش به کار خواهد گرفت، اما بعید است آب وزارت ورزش با سیستم تحت اداره او در یک جوی برود؛ چه اینکه وزارت حضور او در راس هرم مدیریتی استقلال را هم برنتافت.
از افشین پیروانی هم به عنوان یکی دیگر از گزینه ها نام برده می شود؛ کاپیتان اسبق پرسپولیس که در ماه های اخیر مدیر تیم ملی بوده و نزدیک ترین مواضع را به کی روش اتخاذ کرده است. مسلما اگر کفاشیان نباشد، پیروانی گزینه مورد علاقه مربی پرتغالی خواهد بود.
عزیزمحمدی، رئیس پیشین سازمان لیگ و نفر اول فعلی اتحادیه باشگاه ها هم یکی دیگر از گزینه هاست. سیستم برگزاری مسابقات باشگاهی در ایران در زمان عزیزمحمدی خیلی منظم تر از قبل شد، هرچند خیلی ها شیوه کاری او را هم غیرمدرن و سنتی توصیف می کنند.
 تا زمان نام نویسی نامزدها کماکان باید منتظر گزینه های جدید باشیم، هرچند خیلی ها در فوتبال کشور هنوز منتظر محمد دادکان هستند؛ کسی که بعد از تغییر دولت برای بازگشت به کار اعلام آمادگی کرده، اما هنوز گام جدی در این مسیر برنداشته است. دادکان هم به طور کلی موافق کی روش است، اما ریاست او بر فدراسیون فوتبال احتمالا آغازگر یک دوره بسیار پرچالش در روابط این مجموعه با وزارت ورزش خواهد بود.


منبع : گل