تبیان، دستیار زندگی
همراهی با شخصیت های اصلی داستان سبب می شود تا صفات آن ها به مخاطبان نیز منتقل شود. این صفات می تواند شامل خلاقیت، شجاعت، قدرت و ... باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقدمه ای بر داستان سرایی دیجیتالی (2)

همراهی با شخصیت های اصلی داستان سبب می شود تا  صفات آن ها به مخاطبان نیز منتقل شود. این صفات می تواند شامل خلاقیت، شجاعت، قدرت و ... باشد. ارائه آموزش در قالب داستان توجه یادگیرندگان را بالا برده و ذهن آن ها را وادار به برقراری ارتباط و پرسش و پاسخ سازد.


داستان پردازی هنری است قدیمی اما امروزه داستان پردازی های دیجیتال به عنوان یک کسب و کار بزرگ شناخته شده اند. ترکیب داستان سرایی دیجیتال با محتوای آموزش الکترونیکی به شما کمک می کند تا تعاملات یادگیری را افزایش دهید.

مقدمه ای بر داستان سرایی دیجیتالی (2)

در مطلب قبل عنوان کردیم که تحقیقات نشان می دهد داستان ها و فیلم هایی که مفاهیم آموزشی عمیق تری را منتقل می کنند بیش از آنهایی که تنها به هدف سرگرمی ساخته می شوند در ذهن باقی می مانند. فکر می کنید آموزش شما باید چه ویژگی هایی داشته باشد که بتواند نسل به نسل منتقل شود؟
اولین و مهم ترین ویژگی جذابیت آموزش و محتوای شماست تا فرد بتواند فراگیری را تا حد گسترده ای تجربه کند.
اگر در حوزه آموزش و یادگیری هستید بهتر است با دقت بیشتری به جزئیات اطراف خود بنگرید. حتی به بازی های روزمره ای که انجام می دهید نیز به چشم یک بازی ساده نگاه نکنید. شاید یک بازی هر چند ساده بیشتر از یک تجربه عادی برای شما محسوب شود و حتی با استفاده از آن بتوان یک برنامه آموزشی تاثیرگذار ساخت.

برای استفاده از داستان سرایی در آموزش الکترونیک به چه ابزارهایی نیاز دارید؟
شما می توانید با استفاده از جلوه های ویژه، در کنار صرف هزینه های مقرون به صرفه دوره آموزشی خود را در اختیار یادگیرندگان قرار دهید.
- از ابزارهای نوشتاری مبتنی بر HDML5 استفاده کنید تا دوره های آموزشی شما قابلیت اجرا بر روی هر دستگاهی را داشته باشند.

گرافیک دلنشین و جذاب را فراموش نکنید. اگر گشتی در صفحات وب بزنید بدون شک می توانید گرافیک های زیبا را از سایرین تشخیص دهید.

- از اپلیکیشن های مدیریتی استفاده کنید. این ابزارها امکان مدیریت روند پیشرفت کاربران را در اختیار شما می دهند. از جمله موارد استفاده از این نرم افزارها می توان به دوره های "Mack" که در دانشگاه های هاروارد و MIT برگزار می شود، اشاره داشت. زمانی که کاربر به مشاهده دوره می پردازد اگر بعد از گذشت دقایقی دوره را متوقف کند و چند روز بعد به سراغ دوره مورد نظر بیاید، نرم افزار مربوطه به کاربر یادآوری می کند که تا چه دقیقه ای را مشاهده کرده و یا این که چه تکالیفی را انجام داده و چه مواردی را فراموش کرده است. همچنین نرم افزارهای مورد نظر مدیریت زمان دوره را به جای شما به عهده خواهند گرفت.

استفاده از داستان پردازی نیز در استراتژی آموزشی شما، موجب افزایش تاثیر گذاری دوره ها بر یادگیرندگان می شود اما در این راه می بایست نکاتی را فراموش نکنید.

مقدمه ای بر داستان سرایی دیجیتالی (2)

بایدهای آموزش الکترونیک

1. صحنه را آماده کنید.
چگونگی شروع اولین پاراگراف در داستان پردازی بسیار مهم است چرا که مقدمه خوب نشان دهنده خوب بودن قصه است. مقدمه شامل سناریوها، شخصیت ها و موضوع است. ابتدای داستان کلی آغاز شود اما در تعریف داستان باید ریزترین و جزئی ترین مسائل بازگو شود. اگر مقدمه شما از ویژگی حکایت گونه بودن بهره برده باشد به راحتی می توانید مخاطب خود را جذب کنید و از طریق آن پیام های کلیدی یادگیری را منتقل کنید. مقدمه شما باید به گونه ای باشد که افراد با مطالعه آن به هدف داستان پی برده و دید کلی نسبت به قصه شما کسب کنند.

2. قهرمانان و خائنان داستان را معرفی کنید
استفاده از شخصیت های مختلف در دوره آموزشی باعث می شود، تجربه ای به یادگیرندگان منتقل کنید که با استفاده از آن بتوانید رابطه ای عاطفی و عمیق تر با محتوا برقرار کنند. در انتخاب شخصیت ها دقت کنید چرا که شخصیت ها و سناریوی انتخابی شما می بایست کاملا مرتبط با موضوع آموزشی شما باشد.

3. به یادگیرندگان فرصت تعامل بدهید.
فراموش نکنید، زمانی داستان شما در ذهن یادگیرندگان باقی خواهد ماند که بتوانند به تعامل با داستان شما بپردازند و حق انتخاب داشته باشند که در نهایت موجب به وجود آوردن یک تجربه همه جانبه برای افراد می شود. در یک دوره آموزش الکترونیک می توانید از چندین سناریوهای مختلفی استفاده کنید تا کاربران بتوانند با توجه به شرایط خود یک سناریوی مناسب را انتخاب کنند. به عبارت دیگر چندین شخصیت اصلی برای داستان خود در نظر بگیرید مانند داستان های زمان کودکی.

4. موضوع خود را انتخاب و آموزش را به آن گره بزنید.
یک مقدمه قوی و مناسب از ضروریات دوره شما به شمار می آید پس از آن اتصال همیشگی خود با داستان را فراموش نکنید و یا به عبارت دیگر داستان و آموزش خود را به یکدیگر گره بزنید. دوره آموزشی شما دارای بخش های مختلفی است و ممکن است که هر قسمت را با داستانی متفاوت شروع کنید. در سراسر دوره می بایست به کامل کردن شخصیت های داستان خود بپردازید و از زبانی استفاده کنید که از قصه شما پشتیبانی کرده و آموزش شما را با نیروی بیشتری منتقل کند.

5. بعد از هر بخش، مخاطبان را به حال خود بگذارید.
یک کلاس درس را در نظر بگیرید. بعد از آن که معلم قسمتی از کتاب را آموزش می دهد، مدت زمانی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد تا بتوانند مطلب بیان شده را درک کنند و آن را تمرین کنند. این موضوع در دوره های آموزش الکترونیک نیز صدق می کند، بعد از هر قسمت به مخاطبان اجازه دهید، پیام مورد نظرشان را از دوره برداشت کنند. اگر به داستان عنوان شده در ابتدای مطلب قبل (مطلب قبل را از اینجا ٓبخوانید) توجه کنید، می بینید که انتهای داستان باز است تا مخاطب بتواند در مورد نتیجه آن تصمیم گیری کند.

نبایدهای داستان سرایی در آموزش الکترونیک.

1) مطمئن شوید که نقاط کلیدی داستان را از دست نمی دهید.
ارائه دوره باید به گونه ای باشد که جدا بودن آن از داستان به وضوح قابل مشاهده باشد و فرد بتواند تفاوت داستان و محتوای دوره را درک کند.
2) از داستان پردازی پیچیده اجتناب کنید.
داستانی که انتخاب می کنید علاوه بر سادگی می بایست از فرآیند یادگیری مشا حمایت کند. از ایجاد اضافه بار خودداری کنید تا مخاطبان از روند آموزش منحرف نشوند.
3) بیش از حد مجاز از قیاس کردن و استعاره استفاده نکنید.
تمامی مکانیزم های مطرح شده می بایست در جای خود واقع شوند اما استفاده نا به جا از آن ها زمانی که می خواهید پیام خود را به واضح ترین شکل ممکن انتقال دهید، می تواند در کار شما خلل ایجاد کند.

داستان ابتدایی ما را فراموش نکرده اید، ابتدای مطلب قبل آن را آورده بودیم (می توانید از اینجا ٓ  بخوانید). به نظر شما چه اتفاقی پیش روی طراح خلاق ما بود؟ پادشاه قصه ما یک داستان خوب را از دست نداد، اما هیچ اژدهایی هم کشته نشد. چطور ممکن است؟ اجازه بدهید این موضوع مانند یک راز باقی بماند تنها بدانید طراحان آموزشی باید خود راه های جذابی را برای هدایت مخاطبان به کار بگیرند، که هم به کسی لطمه ای وارد نشود و هم به نتیجه برسند !

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان،
تهیه: سیدخاموشی تنظیم: مرجان سلیمانیان