تبیان، دستیار زندگی
با خواندن این تیتر شما فردی را تجسم می کنید که به هر کس که می رسد او را تحقیر کرده و مدام به همسرش دستور می دهد. این رفتار چه منجر به مشکلات و آزارهای احساسی و فیزیکی بیشتر شود یا نشود، وضعیت سالمی در رابطه به حساب نمی آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشانه های همسر سلطه گر را بشناسید

با خواندن این تیتر شما فردی را تجسم می کنید که به هر کس که می رسد او را تحقیر کرده و مدام به همسرش دستور می دهد. این رفتار چه منجر به مشکلات و آزارهای احساسی و فیزیکی بیشتر شود یا نشود، وضعیت سالمی در رابطه به حساب نمی آید.

ه. منفرد-بخش خانواده ایرانی تبیان
دعوای زن و شوهر

افراد زورگو و کنترل کننده برای تسلط یافتن بر همسرشان از ابزارهای مختلفی استفاده می کنند. گاهی اوقات این کنترل احساسی آنقدر پیچیده می شود که کسی که تحت کنترل قرار گرفته باور می کند که خودش فرد زورگوی جمع است و یا خیلی خوش شانس است که همسر کنترل کننده اش او را تحمل کرده و با او مانده است. همه ما ممکن است در دوره ای از زندگی گرفتار روابط مسموم شویم. اگر بیشتر از چند مورد از علامت های زیر را در همسرتان مشاهده کردید، حتماً این مشکل را جدی بگیرید.

شما را از خانواده تان جدا می کند

مکالمات شما معمولاً تحت سلطه اوست تاجاییکه یادتان نمی آید آخرین باری که درمورد نظر شما سوال کرده است کی بوده است

ممکن است کم کم شروع شود اما معمولاً این اولین قدم برای کنترل کردن شماست. ممکن است از اینکه چقدر با برادرتان تلفنی صحبت می کنید شکایت کند یا بگوید از دوست صمیمی شما خوشش نمی آید و شما نباید دیگر با او معاشرت کنید. یا سعی می کند شما را برعلیه کسانی که تا پیش از این به آنها تکیه می کردید بشوراند. هدف او از بین بردن شبکه حمایتی شما و درنتیجه قدرت تان است تا احتمال اینکه بتوانید مقابل او بایستید کمتر شود.

دائم شما را تهدید به ترک می کند

تهدیدهای بیش از اندازه بر علیه شما یا خودش. خیلی ها فکر می کنند که تهدید فقط باید فیزیکی باشد تا خطرناک و مشکل ساز قلمداد شود. اما تهدید به ترک کردن، قطع کردن امتیازها یا تهدید به آسیب رساندن به خودش یا شما درست مثل خشونت فیزیکی مشکل دار است.برای هیچکس خوشایند نیست که در رابطه ای باشد که مدام ترس از ترک شدن یا آسیب دیدن داشته باشد.

شما را شرطی می کند

شرطی کردن محبت/توجه/جذابیت. «اگه فلان کار را انجام بدی بیشتر دوستت خواهم داشت.» «اگه وزنت را پایین بیاری برای من جذاب تر میشی.» «اگه حتی زحمت شام درست کردن به خودت نمیدی واقعاً نمیدونم این رابطه به چه دردی می خوره.» «اگه بیشتر به موهات برسی به نظر من خوشگلتر میشی.» «اگه دانشگاهت رو تموم کنی شاید بتونی حرفی برای گفتن با دوستای من پیدا کنی و از جمع عقب نمیمونی.» همه این حرف ها پیام یکسانی دارند: شما، در این لحظه، به اندازه کافی خوب نیستید. این رفتار بسیاری از افراد سلطه گر در روابط کنترل کننده است.

چرتکه می اندازد

روابط سالم و بادوام کاملاً متقابل هستند. این جزء ذات چنین روابطی است که دو طرف برای کمک به همدیگر از هیچ فرصتی دریغ نکنند. اما اگر می بینید طرف شما بخاطر کوچکترین اقدامی که برای شما کرده است چرتکه می اندازد چه با کینه به دل گرفتن باشد، چه طلب کردن عملی متقابل از شما و ...

همیشه بدهکار نگه تان می دارد

بدهکار کردن شمایکی از این نشانه هاست. افراد سلطه گر در ابتدای رابطه ژست هایی به شدت عاشقانه و رمانتیک دارند اما با نزدیک تر شدنتان به هم، خیلی از آن ژست ها و هدایای گران قیمت، انتظار تعهد زود هنگام، بردن شما به رستوران های لوکس و... فقط برای کنترل کردن شماست. همه این کارها را می کند که شما معذب شوید که درمقابل کاری برای او انجام دهید و فرار کردن از آن رابطه را از نظر احساسی و منطقی برایتان سخت تر می کند.

مجبورید اعتماد کنید

وادار کردنتان به کسب اعتماد یا هر رفتار خوب دیگر. اگر اعتماد چیزی باشد که مجبور شوید برای کسب آن تلاش کنید به جای اینکه جزء ذات ارتباطتان باشد، باید بدانید که رابطه تان مشکل دارد.

شما گناهکار هستید!

گناهکار فرض کردن شما تازمانیکه خلاف آن ثابت شود. فرد سلطه گر مهارت زیادی در ایجاد این حس در شما دارد که کار اشتباهی انجام داده اید، حتی قبل از اینکه بفهمید اصلاً چکار کرده اید. ممکن است از راه برسید و ببینید از چیزی که متوجه آن شده اند یا در غیاب شما به آن فکر کرده اند عصبانی هستند.و آنقدر مدارک علیه کار اشتباهتان ارائه می کنند تا احساس کنید یک پرونده درست و حسابی علیه شما تنظیم کرده اند حتی بااینکه اصلاً آن را درک نمی کنید.

در شما احساس حقارت ایجاد می کند

خیلی خوب است که کسی که در زندگی مان است ما را به بحث های جالب که باعث می شود دیدی متفاوت نسبت به دنیا پیدا کنیم، وارد کند اما اینکه عقاید شما را احمقانه جلوه دهد و تحقیرتان کند و سعی کند دیدگاه شما را درمورد چیزی که خیلی برایتان مهم است تغییر دهد اصلاً خوب نیست.
به استقبال تجربیات و ایده های جدید رفتن فوق العاده است اما برای یک همسر سلطه گر این فقط یک خیابان یکطرفه است. او دوست دارد شما را وادار به پذیرفتن اعتقادات خودش کند.

اذیت و مسخره می کند

شوخی و اذیت کردن یکی از روش های ارتباطی در خیلی از روابط است. نکته مهم این است که این رفتار در هر دو طرف احساس راحتی و محبت ایجاد کند. اما در بسیار از روابط سلطه گر، آزار احساسی با جملاتی نظیر «فقط داشتم شوخی می کردم، نباید به خودت بگیری» توجیه می شود. این رفتار نه تنها شما را ناراحت کرده بلکه به داشتن واکنش نادرست هم متهم کرده است و در اصل به شما گفته می شود که در برابر اینکه چه احساسی پیدا کنید حقی ندارید.

ارتباط جنسی که بعد از احساس ناراحتی

رفتارهای سلطه گر و کنترل کننده همیشه راه خود را در اتاق خوابتان هم باز می کنند. گاهی اوقات در همان لحظه ارتباط جنسی هم هیچ چیز برایتان خوشایند نیست و گاهی بعد از آن احساس ناراحتی به شما دست می دهد. در هر دو حالت وقتی ارتباط جنسی با او احساس خوبی به شما نمی دهد، نشانه این است که مشکلی وجود دارد.

به شنیدن نظرات شما اهمیت نمی دهد

خیلی ها فکر می کنند که تهدید فقط باید فیزیکی باشد تا خطرناک و مشکل ساز قلمداد شود. اما تهدید به ترک کردن، قطع کردن امتیازها یا تهدید به آسیب رساندن به خودش یا شما درست مثل خشونت فیزیکی مشکل دار است

متوجه می شوید که مدام وسط حرف شما می پرد یا نظراتی که ارائه می کنید خیلی زود فراموش می شوند یا اصلاً توجهی به آنها نمی شود. مکالمات شما معمولاً تحت سلطه اوست تاجاییکه یادتان نمی آید آخرین باری که درمورد نظر شما سوال کرده است کی بوده است. همینطور هیچوقت اجازه نمی دهد درمورد رفتارهای او نظر و احساستان را ابراز کنید.

اهداف تحصیلی و کاری تان از بین می برد

شاید همیشه فکر می کردید به دانشکده حقوق بروید و الان همسرتان باعث می شود احساس کنید که نمراتتان به اندازه کافی خوب نیست که در آن رشته قبول شوید. شاید همیشه دوست داشتید تجارتی برای خودتان راه بیندازید اما همسرتان افکار و ایده های شما را احمقانه می داند و باعث شده است اعتمادبه نفستان را از دست بدهید. یک همسر سلطه گر با کاشتن بذر تردید درمورد استعدادها و توانایی هایتان، همیشه از شما بعنوان سلاحی علیه خودتان استفاده می کند.
همه اینها روش هایی است که همسر سلطه گر تلاش های شما برای سالم تر زندگی کردن را خنثی می کند. ازآنجا که این افراد تلاش می کنند طرف مقابل خود را ضعیف تر کنند، ابزاری طبیعی برایشان به حساب می آید.



منبع: سایت مردمان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.