تبیان، دستیار زندگی
بزرگداشت كیومرث پوراحمد در تهران بزرگداشت كیومرث پوراحمد كارگردان سینمای ایران روز 19 دی ماه سال جاری در تهران برپا می‌شود. در این برنامه‌، فیلم مستند «درباره‌ی كیومرث پوراحمد» به كارگردانی سید محمد سجاد آوینی و ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگداشت كیومرث پوراحمد در تهران


بزرگداشت كیومرث پوراحمد كارگردان سینمای ایران روز 19 دی ماه سال جاری در تهران برپا می‌شود.

در این برنامه‌، فیلم مستند «درباره‌ی كیومرث پوراحمد» به كارگردانی سید محمد سجاد آوینی و اردلان شجاع، به‌ نمایش درمی‌آید.

در این فیلم 96 دقیقه‌ای با كیومرث پوراحمد درباره‌ی فیلم‌هایش و زندگی‌اش گفت‌و گو می‌شود و همچنین بخشی از پشت صحنه‌ی آخرین ساخته‌ی پوراحمد «اتوبوس شب» نیز در این فیلم به نمایش درمی‌آید.

كیومرث پوراحمد كارگردانی است كه فیلم‌های سینمایی «تاتوره» (1362)، «بی‌ بی چلچله» (1363)،

«گاویار» (1366)،«شکار خاموش» (1368)‌،«صبح روز بعد» (1371) ،«شرم» (1371)، «نان و شعر» (1372) ،«به خاطر هانیه» (1373) ، «خواهران غریب» (1374) ، «شب یلدا» (1379) ، «گل یخ» (1383) ، «نوک برج» (1384 ) و مجموعه‌های تلویزیونی «قصه‌های مجید»، «سرنخ» را در كارنامه‌ی هنری‌اش دارد.

وی هم‌اكنون مشغول آماده‌سازی نهایی آخرین ساخته‌ی سینمایی‌اش «اتوبوس شب» برای شركت در جشنواره‌ی فیلم فجر است.

پوراحمد همزمان با اكران «گل یخ» گفته بود:

« بین كار سینمایی و تلویزیونی ترجیح می‌دهم، سینمایی كار كنم چون اساسا وقتی فیلمی از تلویزیون پخش می‌شود یكی چای می‌خورد، یكی تلفن جواب می‌دهد...و همیشه این اتفاق برای من برخورنده بوده است. به همین دلیل تلویزیون را ترجیح نمی‌دهم در حالیكه معتقدم تلویزیون رسانه فراگیری است و آنجا هم می‌توانیم كار ماندنی انجام دهیم. همان‌طور كه دوره‌ای در تلویزیون كار كردم و هیچ وقت در هنگام ساخت یك سریال تلویزیونی فكر نكردم با سینما فرق می‌كند، بلكه با همان میزان وقت و حوصله كار كردم كه بقیه فیلم‌هایم را می‌سازم و از این بابت از خودم شرمنده نیستم. »

او در بخشی از این گفت‌و گو درباره‌ی كارهایی كه علاقه‌مند بوده است بسازد گفته بود: «شریك جرم» جعفر مدرس صادقی و سناریوی كه با آقای هادی كریمی نوشته بودم.

و درباره‌ی بهترین فیلم‌اش گفته بود: «شب یلدا» چون شخصی‌ترین فیلم من است و دوستش دارم، «به خاطر هانیه» را هم دوست دارم و بعضی قسمتهای «قصه‌های مجید» و «سرنخ».

لازم بذكر است برنامه‌ی بزرگداشت پوراحمد، در روز 19 دی ماه راس ساعت 17 در تالار ناصری خانه هنرمندان برپا می‌شود و قرار است تعدادی از منتقدین و سینماگران درباره‌ی پوراحمد صحبت كنند، تاكنون اسامی این افراد قطعی نشده است.

منبع: ایسنا