تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله با مطالعه 8 مورد ارائه شده می توانید دوره های تکنولوژی پسند ایجاد کرده و از آن ها بر روی گوشی های هوشمند، تبلت ها ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایجاد دوره های آموزش الکترونیک چند سطحی (1)

خلاصه: در این مقاله با مطالعه 8 مورد ارائه شده می توانید دوره های تکنولوژی پسند ایجاد کرده و از آن ها بر روی گوشی های هوشمند، تبلت ها و ... استفاده نمود و یا حتی می توان آن ها را در قالب تکنولوژی های پوشیدنی به مخاطبان عرضه کرد.

شاید با شنیدن اصطلاح "عرضه و تقاضا" اولین چیزی که به ذهن شما می رسد یک دوره بازاریابی است اما در این مطلب هدف از بیان این جمله، روش های مختلف آموزش الکترونیک خواهد بود. در صورتی که تعداد مخاطبان شما در دوره های برگزار شده افزایش یابد، می بایست به دنبال ارائه دوره های الکترونیک آن هم به صورت چند سطحی (Multi-Platform) باشید.

ایجاد دوره های آموزش الکترونیک چند سطحی (1)

اگر به عنوان یک حرفه ای به دنبال ارائه یک دوره آموزشی چند سطحی با کیفیت هستید، 8 نکته بیان شده را با دقت دنبال کنید. فراموش نکنید، تکامل تکنولوژی های مختلف همگام با پیشرفت آموزش است. گوشی های هوشمند، تبلت ها، ساعت های هوشمند و لپ تاپ ها همگی روش های سریعی برای دستیابی به منابع آموزشی را فراهم می کنند اما سوال اینجاست که شما به عنوان یک کارگردان در دوره آموزش الکترونیک چگونه می توانید دوره ای طراحی کنید که علاوه بر پشتیبانی از دستگاه های مختلف، تجربه یکسانی را برای افراد به همراه آورد. چه برای کسانی که در خانه با استفاده از سیستم های کامپیوتری در حال مشاهده دوره هستند و چه افرادی که در مکان های عمومی مانند مترو از طریق تبلت در حال یادگیری اند.

- دوره های آموزشی مبتنی بر تلفن همراه خود را به یک تجربه ملموس تبدیل کنید.
تعاملی بودن در حوزه آموزش یکی از مهم ترین و قابل توجه ترین مزایای استفاده از تبلت یا گوشی هوشمند است. تجربه ارائه شده از سوی این تکنولوژی ها متفاوت تر و در عین حال قابل لمس تر است چرا که دوره های آموزش الکترونیک با تکیه بر " کلیک کردن" ساخته شده اند، حال آن که موبایل ها ویژگی جدیدتری را در اختیار افراد قرار خواهند داد و سازندگان دوره ها می توانند مانور بیشتری در ارائه محصولات خود داشته باشند.

تعاملی بودن در حوزه آموزش یکی از مهم ترین و قابل توجه ترین مزایای استفاده از تبلت یا گوشی هوشمند است، تجربه نشان می دهد که بهره بردن از این تکنولوژی ها متفاوت تر و در عین حال قابل لمس تر است چرا که دوره های آموزش الکترونیک با تکیه بر " کلیک کردن" ساخته شده اند، حال آن که موبایل ها دارای ویژگیهای لمسی هستند که تجربه آموزش را متفاوت می کند اگرچه شاید در نظر اول به نظر حائز اهمیت نباشد .

به عنوان مثال شما در کامپیوتر خود می توانید با استفاده از کلیک کردن پوشه ای را از جایی به جای دیگر منتقل کنید اما این کار در گوشی های موبایل با استفاده از لمس کردن قابلیت اجرایی شدن دارد. در این میان اندازه نمایشگر را فراموش نکنید. بدانید که یادگیرندگان در برخی موارد نیاز به ضربه زدن به صفحه نمایش خود دارند در نتیجه می بایست به سایز کلیدهای درج شده در صفحه توجه کنید. به عبارت ساده تر اگر مخاطب نتواند کنترل کاملی بر روی دوره داشته باشد قاعدتا از ادامه آموزش منصرف خواهند شد.

- در مورد حداقل الزامات مورد نیاز مخاطب خود پژوهش کنید.
همان طور که در مطالب قبل نیز اشاره کردیم، تحقیقات اولین گام برای شروع یک کار ارزشمند است. فراموش نکنید، همان طور که تحقیق در مورد سطح آموزشی و تجربیات مخاطبان از ضروریات شروع کار است، توجه به دستگاه های مورد استفاده کاربران نیز از پایه ترین موارد شروع ساخت یک دوره آموزش الکترونیک چند سطحی است.

اگر بتوانید گوشی های هم سطح را دسته بندی کنید به راحتی می توانید دوره های آموزشی چند سطحی خود را برای چند گروه از دستگاه ها ارائه دهید.

به عنوان مثال بدانید که یادگیرندگان از چه موبایل هایی برای دستیابی به دوره های آموزش الکترونیک استفاده می کنند و یا این که دستگاه به کار گرفته شده موبایل است یا تبلت؟ با یافتن پاسخ این سوالات می توانید حداقل نیازهای افراد را بررسی کرده و با توجه به آن طراحی دوره آموزشی خود را آغاز کنید. بهترین راه تعیین یک محدوده برای دوره خود است! به عنوان مثال افرادی که از گوشی آیفون 6 استفاده می کنند و یا از سیستم عامل اندروید 5 به بالا بهره می برند، نگرانی در مورد رزولوشن نخواهند داشت. اگر بتوانید گوشی های هم سطح را دسته بندی کنید به راحتی می توانید دوره های آموزشی چند سطحی خود را برای چند گروه از دستگاه ها ارائه دهید.

ایجاد دوره های آموزش الکترونیک چند سطحی (1)

- استفاده از یک سیستم آموزش الکترونیک پاسخگو (RLMS)
در صورتی که نمی توانید از بین جلوه ها، فونت ها و رنگ های متنوع بهترین را انتخاب کنید، می توانید از ابزارهای نوشتاری آموزش الکترونیک بسیاری که دراین زمینه ارائه شده اند، استفاده کنید. این ابزارها توانایی ایجاد و انتخاب را به جای شما بر عهده می گیرند. با استفاده از RLMSها می توانید دوره های آموزش الکترونیک را با قابلیت دیده شدن در انواع دستگاه ها ایجاد کنید و در دسترس یادگیرندگان قرار دهید.

ادامه دارد ... (لطفا لینک مطلب بعد ٓ مطلب شماره 19 با همین عنوان قرار داده شود)

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سیدخاموشی

تنظیم: مرجان سلیمانیان