تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب چند ماده ی غذایی مفید و پرویتامین را معرفی می کنیم تا در آستانه ی عید انرژی تان تحلیل نرود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این مواد غذایی برای سبد اسفندماه تان

در این مطلب چند ماده ی غذایی مفید و پرویتامین را معرفی می کنیم تا در آستانه ی عید انرژی تان تحلیل نرود.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
هویج و بروکلی

اسفند فرا رسیده است. ماه خانه تکانی و تلاش و خرید و آماده شدن برای سال نو. حالا در این شلوغی و کار، خیلی از افراد خورد و خوراکشان را نیز فراموش می کنند. یعنی آن قدر غرق کارهای مختلف می شوند که یادشان می رود به تغذیه شان اهمیت بدهند. به خصوص در ماهی که نیاز به انرژی مضاعفی دارند. در این مطلب چند ماده ی غذایی مفید و پرویتامین را معرفی می کنیم تا در آستانه ی عید انرژی تان تحلیل نرود.

هویج

هویج یکی از سبزیجات مفید و سرشار از ویتامین A است که می توانید به صورت خام، رنده شده، آب پز، آب میوه، پوره، داخل سوپ و به صورت خورشت هویج میل کنید. یادتان باشد که این ماده ی غذایی به خوش آب و رنگ شدن پوستتان نیز کمک می کند.

انار سرشار از آنتی اکسیدان هاست که برای تصفیه خون، کاهش کلسترول، بهبود وضعیت معده و غیره بسیار مفید است. یادتان باشد که بیشترین میزان آنتی اکسیدان های آن در دانه هایش قرار دارد

انواع کلم ها

بروکلی، بروکسل، کلم برگ، کلم قرمز و غیره به صورت پخته شده و یا خام داخل سالاد و به همراه گوشت قرمز، ماهی و غیره فوق العاده مفید خواهد بود. یادتان باشد که کلم ها سرشار از ویتامین C و اسیدفولیک هستند و انرژی زیادی به شما می دهند.

کدو حلوایی

تا فصل کدو حلوایی به پایان نرسیده از آن ها بهره ببرید. این مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها و به خصوص بتاکاروتن است و مانند هم خانواده های نارنجی خود برای بدن لازم و ضروری هستند.

آندیو یا کاسنی فرنگی

آندیو یا همان کاسنی فرنگی یکی از سبزیجاتی است که در مناطق شمالی فرانسه و در تاریکی محض کشت می شود. آندیو که کاسنی سالادی نیز نامیده می شود طعم اندکی تلخ دارد و در سالاد یا به صورت پخته و آب پز قابل استفاده است. این گیاه خوراکی سرشار از مواد معدنی بوده و برای کبد و تصفیه خون مفید است.

کاسنی فرنگی

تره فرنگی

از تره فرنگی سوپ تهیه کنید و از فواید آن بهره مند شوید. البته غذاها و خورش های دیگری نیز می توانید از آن تهیه کنید. آنچه مهم است بدانید این است که تره فرنگی سرشار از فیبرها و ویتامین C و E است.

آناناس

آناناس شیرین و در عین حال کم کالری است. بنابراین اگر نگران تناسب اندامتان نیز هستید می توانید با خیال راحت از این میوه استفاده کنید. توصیه می کنیم آناناس را به صورت طبیعی میل کنید. از این میوه می توانید در تهیه ی غذاهای ترش و شیرین و انواع سالادها بهره ببرید. آناناس سرشار از ویتامین C بوده و تقویت کننده ی سیستم ایمنی بدن است.

آووکادو

آووکادو سرشار از چربی های خوب مانند اسید اولئیک و اسیدهای چرب ضروری است. البته این میوه جزو میوه های پرکالری حساب می شود و زیاده روی در آن کالری زیادی به بدن می رساند. بهتر است از آووکادوهای رسیده در سالاد میوه یا به صورت پوره در کنار غذاهایتان استفاده کنید. می توانید بعد از بریدن آووکادو کمی آب لیموترش به آن بزنید تا از اکسید و خراب شدن گوشت آن جلوگیری شود. آووکادو سرشار از مواد معدنی و ویتامین های A،B،C و E است. بنابراین حیف است که در این روزهای پرتلاش از این میوه غافل شوید.

موز

موز، میوه ای همه فصل شده است و بعد از سیب یکی از پرمصرف ترین ها محسوب می شود. موز سرشار از کربوهیدرات ها، فیبرها و ویتامین ها است. اگر سخت مشغول خانه تکانی هستید و یا ورزش می کنید حتماً موز را در سبد میوه تان داشته باشید.

کرفس ریشه ای یا سلریاک

خیلی از مردم آشنایی چندانی با سلریاک یا همان کرفس ریشه ای ندارند. غافل از اینکه این ریشه ی مغذی سرشار از فیبرها، ویتامین های K و B6 و همچنین مواد معدنی متعددی مانند پتاسیم، فسفر و منگنز است. می توانید این سبزی را به صورت بخارپز یا روش های دیگر آماده و میل کنید.

کرفس ریشه ای

نارنگی

خوبی نارنگی مانند موز در این است که مصرف آن ساده بوده و البته خوشمزه نیز هست. این میوه به راحتی پوست کنده می شود و هسته ی کمی نیز دارد. در واقع یکی از پرمصرف ترین های زمستان محسوب می شود. بهتر است در سالاد میوه، یا به صورت دسر، آبمیوه و یا در سس های ترش و شیرین مصرف شود. نارنگی یکی از منابع ویتامین C، مواد معدنی و دیگر ویتامین ها محسوب می شود.

خرما

خرما برای روزهای سرد سال بسیار مناسب است. می توانید آن را با چای یا شیر میل کنید. این میوه ی خشک سرشار از فیبر، پتاسیم و قندهای طبیعی است. بنابراین انرژی زیادی به شما می دهد. پس در حین رفت و روب دست از کار بکشید و یک عدد خرما میل کنید.

انار

انار سرشار از آنتی اکسیدان هاست که برای تصفیه خون، کاهش کلسترول، بهبود وضعیت معده و غیره بسیار مفید است. یادتان باشد که بیشترین میزان آنتی اکسیدان های آن در دانه هایش قرار دارد. این میوه همچنین برای افزایش میل جنسی بسیار مفید است.

تا فصل کدو حلوایی به پایان نرسیده از آن ها بهره ببرید. این مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها و به خصوص بتاکاروتن است و مانند هم خانواده های نارنجی خود برای بدن لازم و ضروری هستند

کیوی

کیوی با طعمی کمی ترش انرژی و قدرت زیادی به شما خواهد داد. چون سرشار از ویتامین C است. هر یک عدد کیوی حدود 80 میلی گرم ویتامین C به بدن می رساند که معادل نیاز روزانه ی بدن است. فرقی نمی کند که این میوه را برای صبحانه میل کنید یا به صورت میان وعده و دسر. با مصرف آن عملکرد روده هایتان بهتر خواهد شد. چون سرشار از فیبر است. میزان پتاسیم این میوه نیز چشمگیر است بنابراین بهتر است آن را در برنامه ی روزانه تان بگنجانید.

پرتقال خونی

رنگ قرمز گوشت این پرتقال و میزان قند بالای آن از مشخصات بارز پرتقال خونی است. این نوع پرتقال نیز حاوی میزان قابل توجهی ویتامین C و آنتی اکسیدان ها است و انرژی و نشاط بدن را افزایش می دهد.

گریپ فروت

گریپ فروت جای خود را در بازار میوه و تره بار باز کرده است. معمولاً این میوه در سالاد یا میوه ی کامل و یا به صورت آب میوه مصرف می شود. طعم کمی تلخ آن با افزودن اندکی شکر بهتر می شود. در هر حال گریب فروت را منبع ویتامین های A و C بدانید و از خواص آن استفاده کنید.

مرکبات

سیب

شاید اگر سیب نبود سرنوشت بشر نیز جور دیگری رقم می خورد. هر چه هست سیب یکی از پرمصرف ترین های دنیاست. البته این میوه انواع متنوعی دارد و به صورت آب میوه، کمپوت، مربا و یا در ترکیب برخی غذاها استفاده می شود. سیب سرشار از انواع مواد معدنی و ویتامین ها است که به ویژه در پوست آن قرار دارند. اما حواستان باشد که سیب یکی از میوه هایی است که بیشترین تماس را با انواع آفت کش ها دارد. بنابراین لازم است که قبل از مصرف پوست آن را به خوبی شستشو دهید و یا اینکه از انواع ارگانیک آن استفاده کنید.

ماهی خال مخالی

در این شلوغی های آخر سال مصرف ماهی را از یاد نبرید. انواع ماهی ها را استفاده کنید. معمولاً این ماهی به صورت کنسروی یا دودی مصرف می شود. ماهی خال مخال سرشار از پروتئین و چربی های مفید است. توصیه می کنیم از انواع دیگر ماهی ها غافل نشوید و هر هفته حداقل دو مرتبه از آن ها استفاده کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.