تبیان، دستیار زندگی
همه ما انسانها دوست داریم به نوعی در آبادانی و پیشرفت کشورمان سهیم باشیم. یکی از عرصه های مهمی که دسترسی ما ما را به این مهم میسر می نماید، حضور در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایستگاه انتخابات و تابلوهای تبلیغاتی

همه ما انسانها دوست داریم به نوعی در آبادانی و پیشرفت کشورمان سهیم باشیم. یکی از عرصه های مهمی که  دسترسی ما را به این مهم میسر می نماید، حضور در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

علی بیراوند - بخش سیاست تبیان
انتخابات

در واقع افراد با انتخاب بهترین نماینده در زمینه قانون گذاری می توانند بیشترین سهم را در آبادانی و توسعه کشور خود بردارند، چرا که این قانون های کارآمد و اثر بخش است که می تواند به قوه مجریه در رسیدن به یک کشور آباد و توسعه یافته کمک نماید.

از طرفی همه، توانایی و شایستگی تصاحب کرسی های قانون گذاری را ندارند چرا که پاره ای تنها به فکر اهداف شخصی و گروهی خود هستند و نمی توانند افرادی امین و قابل اعتماد برای آحاد مردم به حساب آیند. به همین جهت سزاوار است به تابلوهای انتخاباتی و تبلیغاتی، با نگاهی متفاوت و به دور از احساسات منافع حزبی نگریسته شود.

ایستگاه اول:  تفکر، اندیشه و انتخاب آگاهانه

یکی از مهمترین شاخص هایی که همه افراد در انتخاب نماینده خود باید به آن توجه داشته باشند، استفاده صحیح از نیروی علم، آگاهی و اندیشه است.
سزاوار است در این عرصه مهم سیاسی، دینی چاشنی بصیرت مددکار رأی دهندگان باشد تا اینکه با چشمانی باز، نمایندگان اصلح خود را انتخاب کند: چنانکه خداوند متعال انتخاب آگاهانه را از جمله شاخص های بندگان خاص و صالح خود معرفی می نماید و ایشان را به خاطر بهره مندی از این شاخص ارزشمند، به بهترین ها بشارت می دهد: «فَبَشِّرْ عِباد؛[زمر، آیه 17] پس بندگان مرا مژده ده»،« الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ؛[زمر، آیه 18] آنان كه سخن را مى شنوند و بهترین آن را پیروى مى كنند» «أُولئِكَ الَّذِینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ؛ [زمر، آیه 18] اینانند كسانى كه خداوند راهشان نموده، و ایشانند خردمندان».
"این دو آیه كه به صورت یك شعار اسلامى در آمده، آزاد اندیشى مسلمانان و انتخاب گرى آنها را در مسائل مختلف بخوبى نشان مى دهد. آنها به سخنان این و آن، بدون در نظر گرفتن گوینده و خصوصیات دیگر گوش فرا مى دهند و با نیروى عقل و خرد بهترین آنها را بر مى گزینند."

هیچگونه تعصب و لجاجتى در كار آنها نیست، و هیچگونه محدودیتى در فكر و اندیشه آنها وجود ندارد، آنها جویاى حق اند و تشنه حقیقت، هر جا آن را بیابند با تمام وجود از آن استقبال مى كنند، در میان "خوب" و "خوب تر" و "نیكو" و "نیكوتر" دومى را برمى گزینند. خلاصه آنها خواهان بهترین و برترینند. آرى این است نشانه یك مسلمان راستین و مؤمن حق طلب." [1]

بینا، كسى است كه بشنود و بیندیشد، بنگرد و بینا شود و از عبرت ها بهره گیرد و راه هموار و آشكار را بپوید

در روایتی از امام علی (علیه السلام) در معرفی شخص بصیر و لزوم اندیشه و تفکر در انتخاب آگاهانه این چنین نقل شده است: «إنَّمَا البَصیرُ مَن سَمِعَ وتَفَكَّرَ ونَظَرَ وأَبصَرَ وَانتَفَعَ بِالعِبَرِ وسَلَكَ جَدَداً واضِحاً؛[2] بینا، كسى است كه بشنود و بیندیشد، بنگرد و بینا شود و از عبرت ها بهره گیرد و راه هموار و آشكار را بپوید».

ایستگاه دوم: توجه به اشک های دروغین و ظاهر سازی های فریبانه

با کمی دقت و تأمل در عرصه های مختلف زندگی به خوبی می توان افرادی را مشاهده کرد که برای نیل به اهداف خود، به هر ترفند و حیله ای متوسل می شوند تا اینکه حمایت و رضایت دیگران را در خصوص خود جلب نمایند.
این مطلب در عرصه انتخابات و تصاحب کرسی های مجلس شورای اسلامی نیز قابل مشاهده است، هر چند شورای محترم نگهبان صلاحیت کلی بعضی افراد را تأیید نموده است، ولی یقیناً از میان این افراد نیز اشخاصی با توانایی و قابلیت های بیشتری وجود دارند که سزاوار است ایشان مورد توجه رأی دهندگان قرار گیرند، هر چند که همه تلاش می نمایند به نوعی اعتماد دیگران را جلب نمایند ولی نباید فراموش کرد که بر اساس منطق قرآن، بعضی افراد در گفتار خود صادق نبوده و قابل اعتماد نیستند، چرا که با گریه و تظاهر به نیکی به دنبال خوب جلوه نمودن خود هستند. کما اینکه در داستان حضرت یوسف و ظاهر سازی برادرانش این چنین بیان شده است: «وَ جاؤُ أَباهُمْ عِشاءً یَبْكُونَ؛[یوسف، آیه 16]و شبانگاه گریه كنان نزد پدرشان آمدند».
این آیه به خوبی نشان می دهد که گریه دروغین هم وجود دارد بعضی از افراد با ابراز همدردی های دروغین و به نوعی با فقرا و نیازمندان جامعه ابراز همدردی و ناراحتی می نمایند، این در حالی است که این اشک ها تنها برای جلب اعتماد و آراء به نفع خودشان است.

در واقع دو پیام روشن از این آیه شریف می توان بدست آورد:

الف). توطئه گران، از نقش احساسات و زمان، غفلت نمى كنند. «عِشاءً».
ب).  گریه، همیشه نشانه ى صداقت نیست. به هر گریه اى اطمینان نكنید. «یَبْكُونَ».

به هر حال یک انتخابگر آگاه؛ تسلیم ظاهر سازی های فریبانه و جلوه گری های ریاکارانه همچون:  پذیرایی و مهمانی و رفت و آمد و ریخت و پاش های تبلیغاتی نمی شود.

ایستگاه سوم: از تعصبات بی جا و تخریب دیگران بپرهیزیم!

مفضل عمر روایت کرده است که امام صادق (علیه السلام) به من فرمودند: هر کس به زبان مومنی سخن بگوید و از آن رسوایی او و از بین بردن مروّت و جوانمردی اش را بخواهد تا از چشم مردمان بیفتد، خداوند او را از ولایت خودش به ولایت شیطان می اندازد ولی شیطان هم او را نمی پذیرد

سومین ایستگاه انتخاباتی پرهیز از تعصبات بی جا و تخریب دیگران است.

گاهی نمایندگان برای تثبیت موقعیت خود و متزلزل ساختن جایگاه دیگران از اهرم تخریب دیگران استفاده می نمایند، این رویکرد غیر اخلاقی به شدت از اخلاق و فرهنگ اسلامی بدور است؛ چرا که یک نماینده اصلح و قابل اعتماد سزاوار است به جای اینکه اقدام به تخریب دیگران نماید، به دنبال اثبات صداقت و توانایی و تعهد خود باشد: «عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَایَةً یُرِیدُ بِهَا شَیْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِیَسْقُطَ مِنْ أَعْیُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ وَلَایَتِهِ إِلَى وَلَایَةِ الشَّیْطَانِ فَلَا یَقْبَلُهُ الشَّیْطَانُ؛ [3]مفضل عمر روایت کرده است که امام صادق (علیه السلام) به من فرمودند: هر کس به زبان مومنی سخن بگوید و از آن رسوایی او و از بین بردن مروّت و جوانمردی اش را بخواهد تا از چشم مردمان بیفتد، خداوند او را از ولایت خودش به ولایت شیطان می اندازد ولی شیطان هم او را نمی پذیرد».

ایستگاه چهارم:  تمکین و احترام به قانون داشتن

عدم احترام و پایبندی به قانون اسلامی نشانگر عدم کفایت و عدم صلاحیت افراد در نامزدی انتخابات است. کسانی که وقتی انتظارات ایشان در سایه موازین قانونی فراهم نمی شود به هنجار شکنی روی می آوردند.

این چنین کسانی که حاضر به پذیرش قانون نیستند، نمی توانند افرادی متعهد و مورد اعتماد برای آحاد ملت باشند، به همین جهت سزاوار است همه شرکت کنندگان در انتخابات به قانون و موازین قرآنی و اسلامی پایبند باشند و از هر گونه زیاده خواهی و هنجار شکنی اجتناب نمایند، هنجار شکنی ممکن است در حین انتخابات باشد و یا بعد از تأیید و جلب نظر مردم باشد.

بعضی افراد بعد از کسب رأی هویت واقعی خود و هنجار شکنی دینی و اسلامی خود را نشان می دهند؛ چنانچه خداوند متعال وجود این چنین افرادی را گوشزد نموده است. « وَ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ آمِنُوا بِالَّذی أُنْزِلَ عَلَى الَّذینَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهارِ وَ اكْفُرُوا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُون». [سوره ال عمران، آیه 72]

سخن آخر

همه مردم در تمام عرصه های زندگی بخصوص در ایام انتخابات و انتخاب نماینده مجلس شورای اسلامی سزاوار است با بهره مندی از عنصر آگاهی و بصیرت، بهترین ها را  برگزینند و از خدعه و نیرنگ افراد ناشایست غافل نباشند و فریفته حربه ایشان نشوند.

پی نوشت ها:

[1]. ر.ک: تفسیر نمونه، ج 19، ص 411.
[2]. تحف العقول، ص ۱۵۵.
[3]. الکافی: ج ۲، ص ۳۵۸.