تبیان، دستیار زندگی
خوشبختانه برای تبدیل شدن به یک طراح آموزش الکترونیک لازم نیست که به سراغ راه های دور از ذهن بروید. در این مطلب مانند مطلب قبل به اشتراک گذاری راهنمایی هایی الهام بخش می پردازیم ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه هایی برای تبدیل شدن به یک طراح آموزشی (2)


 خوشبختانه برای تبدیل شدن به یک طراح آموزش الکترونیک لازم نیست که به سراغ راه های دور از ذهن بروید. در این مطلب مانند مطلب قبل به اشتراک گذاری راهنمایی هایی الهام بخش می پردازیم ..

یادگیری چگونه حاصل می شود؟

آیا تنها مطالعه و کسب دانش کافی است؟ مطالعه یکی از ضروریات کسب دانش است اما در کنار آن ملاقات های حضوری با افراد را از دست ندهید.

حضور در جمع های متعدد موجب می شود بتوانید روش های جدید را دیده و از آن ها در کارهای خود الگو بگیرید.

راه هایی برای تبدیل شدن به یک طراح آموزشی (2)

اگر بتوانید راه های رسیدن افراد به یادگیری را کشف کنید کلید موفقیت را یافته اید. با درک این موضوع می توانید در روند تفکرات خود تغییراتی ایجاد کنید که کار شما بهتر از قبل باشد. از تجربیات افراد متخصص در این زمینه بهره برده و از ابزارهای مدرن آموزشی استفاده کنید.
در مطلب قبل 4 نکته از 24 نکته عنوان شده در مصاحبه های آقای پیپاس را عنوان نمودیم. (مطلب قبل را می توانید از اینجا بخوانید)

5. بازی های ویدیویی را از یاد نبرید.
خیلی از ما، به راحتی می توانیم چند صفحه ای در مورد روش های هدایت صحیح یک کار جدید بنویسیم، مثلا روش های لاغر شدن را به خوبی می دانیم! چطور، چه زمانی، و چه چیزهایی بخوریم؟ که هم لاغر شویم و هم سالم باشیم. از اثرات ورزش و خواب هم بر روی مقوله کاهش وزن به خوبی آگاهیم، به نظر می رسد اطلاعاتمان هم کافی است، اما چرا خیلی از ما دست به عمل نمی زنیم و یا موفق نیستیم؟

سوال اینجاست که چه مواردی می تواند انگیزه شما را از درون برانگیزد؟ فکر می کنم اگر شما بتوانید انگیزه ای در خود ایجاد کنید که اطلاعاتی را که دارید عملی کنید و نتیجه بگیرید آن زمان در مورد توصیه آن به دیگران هم می توانید موفق باشید، باید خود این فرایند را طی کرده باشید و از آن و نتیجه اش لذت برده باشید!

حال چطور می توان دوره آموزشی که برای خودمان هم جذابیت داشته باشد ایجاد کنیم؟ اگر قادر باشید که در ابتدا کاری را انجام دهید که برای خودتان جذاب باشد به طور یقین می توان گفت که نتیجه آن را در مخاطبان نیز مشاهده خواهید کرد.

"Christos Anthis"
راه هایی برای تبدیل شدن به یک طراح آموزشی (2)

6. برای خود یک نمونه کار خلق کنید.
اگر تاکنون در زمینه طراحی آموزشی فعالیت نداشته اید، باز هم به دنبال ایجاد یک نمونه کار (مانند تهیه یک ماکت از کار آینده) خود باشید. یک مستند جامع برای خود تهیه کنید که بتواند از تمامی عملکردهای شما پشتیبانی کند. موضوعی را انتخاب کنید که بر روی آن تسلط داشته باشید و بتوانید از این طریق چارچوب ها را ارائه دهید و آینده ای از برنامه های آموزشی شما را بازگو کند. افراد را در جریان تصمیمات آموزشی خود و داده های به کار گرفته شده در این کار بگذارید.

"Clare Dygert"

7. آموزش را چه رسمی و چه غیر رسمی فرا بگیرید.
اگر زمان و منابع مورد نیاز در دسترس شما هستند، به دنبال کسب مدرک های معتبر باشید. اگر زمان و منابع شما محدود هستند، در یک دوره شرکت کرده و گواهینامه مربوطه را دریافت کنید. اگر زمان و منابع حتی به صورت محدود هم در اختیار شما نیست می توانید از مربی آموزشی استفاده کرده و یا به مطالعه کتب آموزشی بپردازید. به عنوان مثال می توان به برخی از کتاب های طراحی آموزشی که از جمله آن ها کتاب "Patricial Smith" اشاره داشت. همواره در زمینه کری خود مشغول آموختن باشید.

"Deborah Decker Halvorson"

8. سیستم و مردم آن سیستم را ببینید.
Dianne Rees می گوید: از جمله موفقیت های من در دانشگاه حضور در بخشی بود که می توانستم تجربه همکاری با پرستاران را داشته باشم. این افراد برای انجام کارهای خود نیاز به ایده های جدید و خلاقیت داشتند و برای ارائه مراقبت های بهداشتی بیشتر، مجبور بودند سریع و خلاقانه فکر کنند. در این تجربه، اهمیت تفکر سیستمی در طراحی دوره های آموزشی را به وضوح دیدم و یافتم که لازمه کار برای طراحی برنامه های آموزشی، همدردی با مخاطبان و بررسی نیازهای آن هاست.
یک نکته کلیدی را فراموش نکنید. درحالی که بر روی خواسته های افراد تمرکز کرده اید و به دنبال این هستید که افراد چه کاری را باید انجام دهند، احساسات آن ها را فراموش نکنید. مطمئنا چیزی که شما را خسته کند، یادگیرندگان را نیز خسته خواهد کرد.

"Dianne Rees"

9. به طور مستمر از صنعت یاد بگیرید.
به کنفرانس های آموزش الکترونیک بروید. در زمینه کاری خود از کتاب ها و وبلاگ های مختلف استفاده کرده و آن ها را مطالعه کنید. از همکاران خود سوال بپرسید و نظرات آن ها را جویا شوید. در زمینه داستان ها و پاورپوینت های این حوزه خود را تبدیل به یک کاربر فوق العاده حرفه ای کنید و به اطلاعات پایه خود در طراحی گرافیک بسنده نکنید. به نمونه کارهای افراد دقت کنید و به فردی تبدیل شوید که به تمام مسائل حیاتی در کار واقف است در نتیجه مهارت در انتقال آموزش را نیز به دست خواهید آورد. همواره به سمت پیشرفت حرکت کنید، درجا نزنید!

"Frances M Weber"

ادامه دارد ...

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سیدخاموشی

تنظیم: مرجان سلیمانیان