تبیان، دستیار زندگی
وضعیت نامطلوب نمازخانه های بین راهی قم/ برگزاری همایش محراب مسافر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وضعیت نامطلوب نمازخانه‌های بین راهی قم

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مجتمع‌های گردشگری قم، وضعیت نمازخانه‌های اقامتگاه‌های بین راهی را مطلوب ندانست و گفت: شکل‌گیری نمادها و المان‌های مذهبی در این مراکز ضروری است.

 جواد جلالی،

دوران تحریم‌های اقتصادی اگر هزار گرفتاری داشته و دارد؛ حداقل یک موضوع مهم را برای خیلی‌ها روشن کرد و همه با پوست و گوشت خود لمس کردند وابستگی به اقتصاد تک محصولی چه مکافات‌های تلخی را در پی دارد. بیماری که یکی از نسخه‌های شفا بخش آن اتکا به اقتصاد مقاومتی و توانمندی‌های بومی است.

در این میان یکی از استعدادها و مزایای شاخص کشور «گردشگری» است. هم به دلیل تاریخ و تمدن غنی و هم به جهت ویژگی‌های طبیعی ایران اسلامی با تنوع آب و هوایی و جغرافیایی، در این میان یکی از جذابیت‌های تقریباً انحصاری ایران «گردشگری مذهبی» می‌تواند باشد؛ گردشگری که متولی آن شهر قم باید باشد. این مزیت مهم زمانی سمت‌وسو و گسترش می‌یابد که زیرساخت‌ها به همان اندازه دیدگاه و رویکردهای ذهنی مسئولان استان تقویت شود.

بدین جهت است که انجمن صنفی مجتمع‌های گردشگری استان قم در ابتکاری جالب در نظر دارد سمینار «محراب مسافر» با رویکردی محوری تجلیل از متولیان و تلاشگران ترویج نماز در نمازخانه‌های بین راهی را برگزار تا بستری برای رشد و توسعه زیرساخت‌های امکانات گردشگری مذهبی فراهم آید و از سویی نیز به تبیین این موضوع مهم برسد که گردشگری آن هم از نوع مذهبی‌اش، می‌تواند یکی از ابزارهای مهم ترویج ارزش‌های دینی باشد.

جواد جلالی، دبیر سمینار محراب مسافر در راستای تبیین اهداف و برنامه‌های این برنامه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه توسعه و تجهیز نمازخانه‌های بین راهی باید از دغدغه‌های جدی متولیان و مسئولان استانی باشد، افزود: شهر مقدس قم پایگاه مذهبی و معنوی است از این رو باید نمازخانه مجتمع‌های بین راهی این استان در شأن زائران حضرت معصومه(س) و الگو برای سایر استان‌ها باشند.

آموزش مهم‌ترین رکن در حوزه گردشگری است

وی با بیان اینکه آموزش مهم‌ترین رکن در حوزه گردشگری است از این رو متولیان امر باید آموزش‌ها را به روز رسانی کنند، گفت: در بخش آموزشی سمینار کارگاه‌هایی آموزشی برای ارتقا سطح دانش مدیران حوزه گردشگری از جمله در زمینه بازاریابی، بهداشت، استانداردسازی به همراه اعطای گواهینامه برگزار خواهد شد.

به‌رغم تلاش متولیان حوزه گردشگری و مسئولان و رشد و توسعه جایگاه اماکن مذهبی هنوز تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم

دبیر سمینار محراب مسافر با اشاره به این مطلب که این سمینار به همت هیئت مدیره انجمن صنفی مجتمع‌های گردشگری و واحدهای پذیرایی بین راهی استان قم برگزار می‌شود، گفت: البته این انجمن هرساله برای ارتقای آموزشی و تجلیل از متصدیان حوزه گردشگری انجام می‌شود که امسال برای نخستین بار با برجسته سازی حوزه ارزشی و نماز سمت و سویی خاصی دارد.

وی وضعیت نمازخانه‌های اقامتگاه‌های بین راهی را مطلوب ندانست و گفت: به‌رغم تلاش متولیان حوزه گردشگری و مسئولان و رشد و توسعه جایگاه اماکن مذهبی هنوز تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم.

جلالی کمبود امکانات و تجهیزات را از مهم‌ترین نیازهای اماکن مذهبی بین راهی عنوان کرد و گفت: المان‌ها و نمادهای اماکن بین راهی باید در سطح اماکن مذهبی داخل شهر باشد و نباید به دلیل توقف موقتی به این مسئله کم‌توجه‌ی شود.

مسئولیت سنگین قم در گردشگری مذهبی

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مجتمع‌های گردشگری به موقعیت ویژه استان قم به عنوان محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور و ویژگی مذهبی و دانش‌پروری اشاره کرد و گفت: از آنجایی که نمازخانه‌های مجتمع‌های بین راهی در اطراف قم به عنوان مهم‌ترین و نخستین مقصد مسافران برای استراحت و تجدید قوا و ادای فرایض دینی می‌باشد، لذا ضروری است که این مکان‌ها در شأن مسافران و مطابق با المان‌ها و فضاهای ارزشی و الهی طراحی و آماده‌سازی شوند.

این فعال حوزه گردشگری افزود: برای برجسته سازی و تقویت جایگاه نمازخانه‌های بین راهی، این همایش را به عنوان محراب مسافر نام‌گذاری کردیم تا شروعی برای توسعه ارزش‌های دینی در مجتمع‌های بین راهی کشور باشد.

جلالی گفت: در این همایش به غیر از متولیان نمازخانه‌های برتر بین راهی، از مجموعه‌ها و مدیران استانی که به زائران و مسافران اربعین حسینی خدمات ویژه ارائه کرده‌اند تقدیر به عمل می‌آید.

گردشگری مذهبی ابزار تبلیغ دین

وی یکی از دلایل تجلیل از متولیان توسعه نمازخانه‌های بین راهی را تقویت گردشگری مذهبی دانست و افزود: قم به عنوان ام القرای جهان اسلام و به عنوان یک شهر مذهبی ویژه باید مؤلفه‌های مسافرتی و گردشگری با فضا و اتمسفر مذهبی و فرهنگی داشته باشد.

دبیر همایش محراب مسافر با بیان اینکه گردشگری یکی از بهترین روش‌های تبلیغ ارزش‌های دینی محسوب می‌شود، اظهار داشت: مسافران باید احساس کنند که در قم می‌توانند ارزش‌ها از فضای عمومی شهر لمس کنند.

شایان‌ذکر است سمینار محراب مسافر روز ۲۹ بهمن‌ماه در دو بخش آموزش کارگاهی و تجلیل از خدمتگزاران حوزه گردشگری برگزار می‌شود.


خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .