تبیان، دستیار زندگی
جوانان را به عنوان محور حرکت توسعه جدی نگرفتیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوانان را به عنوان محور حرکت توسعه جدی نگرفتیم

خبرگزاری

مشهد- عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی ایجاد امید و اشتغال‌زایی را مهمترین مشکل در جامعه جوان خواند و گفت: دولت ها جوانان را به عنوان محور حرکت توسعه خیلی جدی نگرفتند.

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، محمد تقی ابراهیمی سالاری شامگاه شنبه در نشست دانشجویی طرح دغدغه جوانان با اعضای ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان و حامیان دولت جوانان را محور حرکت جامعه به سوی توسعه پایدار دانست و تاکید کرد: متاسفانه در ایران موانعی بر سر راه جوانان در خصوص اشتغال در بازارهای بین المللی وجود دارد که برداشتن این موانع باید مورد توجه مدیران اجرایی جامعه باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی با تاکید بر آموزش مهارت های مدیریتی به نسل جوان تحصیلکرده در کشور گفت: متوسط سن ریاست جمهوری در کشورهای پیشرفته به مراتب کم تر از کشورهای در حال توسعه است.

وی با تاکید بر استمرار و پایداری نشاط در میان جوانان اظهار کرد: برای رسیدن به این هدف باید از نشاط های پوپولیستی که دوباره به عمق غم زدگی، نگرانی و بحران آینده نگری می افزاید، جلوگیری کنیم.

وی بیشترین مشکلات مردم ایران را براساس آمار سازمان سنجش افکار عمومی به ترتیب مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دانست و گفت: در طول دو دهه گذشته و براساس ۸۰ درصد پاسخ ها به این نظرسنجی، مشکل اول جامعه ایرانی، اشتغال، مسکن و سپس ازدواج بوده است، به عبارتی شش درصد مشکل جامعه ایرانی مربوط به مسائل اقتصادی، ۱۹ درصد مشکلات اجتماعی، ۱۷ درصد فرهنگی و چهار درصد مربوط به مسائل سیاسی بوده است.

وی مهم ترین مسئله در توجه به حوزه جوانان را ایجاد امید در بحث اشتغال‌زایی آنان دانست و بیان کرد: بسیاری از جوانان تحصیلکرده با وجود داشتن مهارت های لازم بیکار بوده و این مسئله موجب سرخوردگی آنان می شود.

به چوانان فرصت ندادیم

وی با اشاره به اینکه عدم وجود تریبون و عدم اعتماد به پتانسیل نسل جوان باعث می شود که استعداد نسل جوان به خوبی دیده نشود، تصریح کرد: با مشاهده وزرای دولت هاشمی تا وزاری دولت روحانی متوجه این مساله خواهیم شد که در تمامی دولت ها به جوانان فرصت لازم ارائه نشده است.

وی با اشاره به اینکه جریان اصلاحات یک جریان منجمد نیست بلکه یک جریان انعطاف پذیر است و اصلاحات توانست توسعه سیاسی را با رونق اقتصادی ایجاد کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در دولت گذشته شکاف درآمدی افزایش یافت و به همین دلیل اصلاح طلبان شعار رونق اقتصادی و عدالت اجتماعی را مورد توجه قرار دادند.

توسعه سیاسی در گرو توسعه اقتصادی است

در ادامه این نشست رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی با بیان اینکه اشتغال به توسعه سیاسی و توسعه اقتصادی گره خورده است، گفت: برای دست یافتن به توسعه سیاسی نیازمند ایجاد توسعه اقتصادی هستیم و تا زمانی که افراد جامعه نتوانند معیشت خود را تامین کنند نمی توانند در مورد توسعه سیاسی بیندیشند.

نسرین یوسفی عارفی تاکید کرد: اگر ائتلاف بزرگ اصلاح طلبان و حامیان دولت شکل بگیرد، جریان توسعه سیاسی هم امکان پذیر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب از نسل جوان برای اداره کشور استفاده می شد، افزود: حال آن که پس از گذشت ۳۷ سال از انقلاب اسلامی پست ها هنوز در اختیار نسل جوان قرار نگرفته است.

رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی بزرگترین دغدغه نسل جوان را اشتغال دانست و اظهار کرد: حضور جمعیت ۶۰ درصدی دانشجویان دختر در دانشگاه ها امید به آینده را در جوانان به دلیل ضعف در سیستم آموزشی کشور کم کرده است.

وی مشکل بیکاری را دلیل اصلی تاخیر در ازدواج جوانان دانست و تاکید کرد: آیا شرایط فعلی کشور نیاز دارد که جوانان پس از اتمام دوره تحصیلات تکمیلی ۲۴ ماه به سربازی رفته و این پتانسیل بالقوه را به فعلیت تبدیل نکرد؟

یوسفی عارفی با تاکید بر اینکه باید از حقوق مدنی زنان در چارچوب شرع دفاع کنیم، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم مشارکت بانوان در مجلس است، چرا باید سهم بانوان در مجلس ایران سه درصد باشد حال آنکه این میزان در کشور افغانستان ۲۵ درصد و در کشورهای دیگر ۱۵ تا ۱۶ درصد است؟

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.