تبیان، دستیار زندگی
وزیرخارجه عربستان خطاب به زنان خواهان حق رانندگی: صبور باشید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وزیرخارجه عربستان خطاب به زنان خواهان حق رانندگی: صبور باشید

title

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری ایرنا الجبیر گفت: زنان عربستان گام های ثابتی برای رسیدن به حقوق خود را پشت سر گذاشته و بخصوص در زمینه های آموزشی برای دختران گام های خوبی برداشته شده است.
او زنان عربستان و همه سازمان هایی را که خواستار حق رانندگی برای زنان هستند به صبر دعوت کرد.
براساس این خبر، وزیر خارجه عربستان سپس به مقایسه بین عربستان و آمریکا پرداخت و گفت: در آمریکا بعد از 100 سال از استقلال این کشور، زنان توانستند به حق رای دست پیدا کنند و 100 سال دیگر طول کشید تا زنان در این کشور به حق رای دست یابند، من نمی گویم 100 سال به ما مهلت بدهید اما می خواهم که صبور باشید.
وی موضوع حق رانندگی زنان در عربستان را مساله ای اجتماعی دانست نه دینی و از فعالان حقوق بشر و رسانه های غربی که بطور دایم بر حق رانندگی زنان تمرکز کرده و موفقیت های بدست آمده در باره حقوق زنان در این کشور را نادیده می گیرند به شدت انتقاد کرد.
او افزود: عادلانه نیست که تنها روی حق رانندگی زنان تمرکز شود در حالی که تلاش های زیادی در عربستان روی آموزش دختران انجام شده و این کشور از مرحله ای که در سال 1960 اصلا مدرسه ای در آن وجود نداشت به دوران دانشگاهی رسیده است.
وی حق رانندگی زنان در عربستان را مساله ای اجتماعی دانست نه دینی و از فعالان حقوق بشر و رسانه های غربی که بطور دایم بر این موضوع تمرکز کرده و موفقیت های بدست آمده در باره حقوق زنان در این کشور را نادیده می گیرند به شدت انتقاد کرد.
عادل الجبیر افزود:عادلانه نیست که تنها روی حق رانندگی زنان تمرکز شود در حالی که تلاش های زیادی در عربستان روی آموزش دختران انجام شده و این کشور از مرحله ای که در سال 1960 اصلا مدرسه ای در آن وجود نداشت به دوران دانشگاهی رسیده است.
ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان در سال 2011 به زنان حق رای داد و در سال 2012 زنان اجازه یافتند در داروخانه ها و فروشگاه های لباس زیر به فروشندگی بپردازند، این در حالی بود که بسیاری از علمای مذهبی و افراط گرایان، این تصمیم را که فرصت اقتصادی و اجتماعی محدودی را برای زنان ایجاد می کرد، رد کردند.
در سال 2011 زنان عربستان کمپینی در اعتراض به ممنوعیت رانندگی به راه انداختند و در سال 2013 منال شریف نخستین زنی بود که در این جریان در ملا عام رانندگی کرد و پخش فیلم آن در اینترنت بازتاب گسترده ای داشت. او سپس توسط پلیس عربستان دستگیر به خارج از کشور تبعید شد.
سخن از اصلاحات جزئی و صبور بودن زنان در رسیدن به حقوق خود در کشور عربستان در حالی صورت می پذیرد که بیداری اسلامی به کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا سرایت کرده است.
در دیدگاه سنتیِ عربستان سعودی، همواره دختران از آموزش در مدارس محروم بودند و تنها پسران حق شرکت در مدرسه ها را داشتند. در سال 1948 نخستین دبستان دخترانه در مکّه تأسیس شد، از آن سال به بعد، مدارس، آموزشکده ها و دانشگاه های دخترانه بسیاری در شهرهای مختلف عربستان سعودی ایجاد و آموزشِ دختران آزاد شد به نحوی که سازمان آموزش زنان از وزارت آموزش و پرورش عربستان جدا شد.
در عربستانِ سعودی، کلیه دبستان ها، دبیرستان ها، دانشگاه ها، مراکز علمی و کتابخانه ها بر اساس جنسیت جداسازی شده اند.
رانندگی برای زنان در عربستان سعودی از زمان تأسیس این کشور، ممنوع بوده و این ممنوعیت در طی سال ها تداوم یافته است.
هیات کبارعلمای عربستان در سال 1990 میلادی با صدور فتوایی، رانندگی زنان را به دلیل مخالفت با شرع مقدس حرام اعلام کرد و از آن زمان تاکنون با وجود برخی تلاش های انجام شده برای لغو این ممنوعیت، به دلیل مخالفت مفتی های وهابی این کشور، این تلاش ها به نتیجه نرسیده است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.