تبیان، دستیار زندگی
تعطیلات نوروز در کنار استراحت و تفریح فرصت خوبی است برای مطالعه، فیلم دیدن و هر کاری که کمک می کند تعطیلات بهتری داشته باشیم. معمولا چهره های فرهنگی پیشنهادهای خوبی برای گذران این روزهای بهاری دارند؛ در ادامه پیشنهادهایی از اهالی فرهنگ را می خوانید:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشنهادهای اهالی فرهنگ برای نوروز

تعطیلات نوروز در کنار استراحت و تفریح فرصت خوبی است برای مطالعه، فیلم دیدن و هر کاری که کمک می کند تعطیلات بهتری داشته باشیم. معمولا چهره های فرهنگی پیشنهادهای خوبی برای گذران این روزهای بهاری دارند؛ در ادامه پیشنهادهایی از اهالی فرهنگ را می خوانید:

زهرا فرآورده-بخش سینما و تلویزیون تبیان
هنرمندان

ستاره اسکندری

پیشنهاد من رفتن به سینما و دیدن فیلم هایی است که از جشنواره فجر امسال در اکران نوروزی است. در مورد تهران هم اگر بخواهم پیشنهادی بدهم به نظرم  فرصت خوبی است برای تهران گردی؛ چون ایام عید به دلیل تعطیلی تهران خیلی خلوت است.

عبدالرضا اکبری

نحوه گذراندن تعطیلات نوروز به زمان بندی هرکس ربط دارد و حوصله اش، ممکن است کسی کتاب بخواند، دیگری فیلم ببیند و... . اما تنها پیشنهاد من رفتن به طبیعت هست، تنها ایام نوروز طبیعت سالم و شاد و سرسبز است و بهار این ویژگی خوب را دارد.

عبدالله روا

اگر بخواهم پیشنهاد نو بدهم؛ ایام نوروز خیلی از شهرها از جمله تهران خلوت می شود. مردم می توانند از وقت های آزاد و خلوتی شهر استفاده کنند و درخت بکارند. چیزی که شهر به وقت شلوغی احتیاجی زیادی دارد.
علاوه بر این خیلی موافق یکجا نشستن نیستم. فیلم و کتاب همیشه هست. کار خوب دیگر اینکه این ایام فرصت خوبی است برای رفتن به خانه سالمندان. این سالمندان روزی در ایام عید بیا و برو داشتند؛ با رفتن به دیدار سالمندان دلشان را شاد کردیم.

امین زندگانی

مجموعه کتاب های الکترونیکی که در حوزه ادبیات تولید شده مانند داستان های شاهنامه دی وی دی کارهای وزین با صدای محمد جعفر محجوب، منظق الطیر، نظامی گنجوی، مثنوی معنوی با صدای کریم زمانی از کارهای بسیار خوب است.
 توصیه عیدانه من کتاب های الکترونیکی است، مخصوصا رستم و سهراب که ادبیات غنی فارسی و یک کلاس آموزشی شیرین است؛ ایام نوروز با شاهنامه و داستان اساطیری همخوانی و هارمونی دارد و به نظرم فضای سنتی خوبی را در خانواده ها ایجاد می کند.

هنرمندان

منصور ضابطیان

سفر به جزیره هرمز در استان هرمزگان که یکی از بهشت های روی زمین است را به مردم پیشنهاد می کنم. اما درخواست می کنم از مردم که محیط جزیره را آلوده نکنند، و مسئولین که قدر این جزیره را بدانند.

الیکا عبدالرزاقی

پیشنهاد می کنم در ایام عید وقت تان را با دیگران تلفنی تلف نکنید چون قرار است ما در ایام عید حضوری همدیگر را ببینیم. در مسیرهای رفت و آمد فایل های صوتی کتاب هایی که در دسترس هست را از کتاب فروشی ها تهیه کنید و گوش بدید. خواندن رمان را هم پیشنهاد می کنم به کتاب خوان ها؛ من تازگی رمانی خواندم به اسم «شاگرد قصاب» نوشته پاتریک مک کیب، خیلی جذاب بود و تخیل خواننده را درگیر می کرد. یا «بی نام» که رمان خوبی است. خداروشکر در کتاب فروشی ها هم آدم های متخصص زیاد هست که برای خرید رمان خوب راهنمایی کنند.
به جای اینکه به کارهای خاص و هدیه های عجیب و غریب فکر کنیم به یکدیگر کتاب هدیه دهیم.

عباس غزالی

برای کسانی که کمبود وقت دارند نوروز فرصت خوبی است برای جبران عقب افتادگی ها. پیشنهاد من برای نوروز سفر است؛ فکر می کنم خانواده هایی که در طول سال درگیر کار هستند و کمتر فرصت دارند، این ایام می توانند با برنامه ریزی به جاهای دیدنی سفر کنند و با فرهنگ و آداب و رسوم مختلف آشنا شوند. سفر کردن آرامش می دهد و هیچ چیزی بهتر از آرامش نیست. با شروع سال نو یک سال گذشته را جمع بندی کنیم و با تفکیک خوبی از بدی برای سال بعد خوبی ها را حفظ کنیم و بدی ها را حذف.

رامین ناصرنصیر

به کسانی که اهل کتاب و کتابخوان هستند خواندن کتاب را پیشنهاد می کنم. اخیرا کتابی خواندم به اسم «چه قدر خوبیم ما» نوشته ابراهیم رها (انتشارات مروارید) که قبلا اسمش را به عنوان طنزپرداز در نشریات دیده بودم. کتاب طنزی است در باب نقد یک سری باورهای غلط ما ایرانی ها؛ اینکه در بسیاری از موضوعات خودمان را برتر می دانیم اما در واقع اینطور نیست. در واقع با زبان طنز نوعی بازنگری فرهنگی در رفتارهای ماست. به دلیل اینکه هم شاد هست و هم عام به نظرم برای تعطیلات نوروز مناسب باشد. علاوه بر این تعطیلات فرصت خوبی است برای دیدن فیلم های اکران نوروزی.

چیستا یثربی

می خواهم دنیای مجازی را تاحد زیادی تعطیل کنم و به دوستانم هم همین پیشنهاد را می کنم.
حال خوب و حول حولنا را باید بخواهیم تا ایجاد شود. چند وقت پیش سررسیدی که سال 82 می نوشتم را دیدم، از هفده کاری که می خواستم انجام بدم فقط دو مورد عملی شده بود. باید از فرصت هایمان درست استفاده کنیم، ما هیچگاه دوباره به این دنیا نمی آییم.
قرآن بخوانیم اگه قرآن نمی خوانیم حدیث بخوانیم. در مورد قرآن به این نتیجه رسیدم که ما اکثرا سرسری قرآن را خواندیم. برای همین تصمیم گرفتم زیر نظر یک استاد تعالیم اخلاق قرآن را با فکر بخوانم.
من در دهه چهارم زندگی هستم و سعی کردم تا الان مفاهیم دینی را در نوشته هایم منتشر کنم ولی می دانم کم بوده، متاسفانه تهران به روشنفکری های چشم هم چشمی دچار شده. تا الان قرآن را با تفسیر و تحلیل نخواندم. این تجربه شخصی من است: همراه با خواندن سوره ای از قرآن تفسیر المیزان را خواندم و نگاهم عوض شد و خیلی شاداب بودم از این اتفاق. سوره الرحمن دیدگاه انسان را به جهان دگرگون می کند؛ پیشنهاد می کنم در این فرصت قرآن را با تفسیر بخوانید و حتی بعد از ایام عید هر شب بخش کوتاهی را با فکر مطالعه کنید. ما از قرآن خوشه چینی می کنیم، خیلی ها در مورد دین نظر می دهند بدون اینکه قرآن را درست خوانده باشند. الان خیلی از دوستانم پیش خدا هستند روزی هم نوبت من می شود پس باید بیشتر بدانم، قیصر همیشه می گفت بدان حتی اگر خوشت نیاد.

*ترتیب اسامی براساس حروف الفبا است.