تبیان، دستیار زندگی
تصحیح قرآن به تخصص خاص نیاز دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصحیح قرآن به تخصص خاص نیاز دارد

isna

به گزارش تبیان یک مصحح قرآن کریم گفت: در حال حاضر در کشور 70 مصحح قرآن داریم که متاسفانه خیلی از مردم با کار آن‌ها آشنا نیستند.

عزیزالله مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: بنده از سال 66 در عرصه تصحیح قرآن شروع به کار کرده‌ام و اکنون در مدیریت اداره تصحیح سازمان دارالقرآن هستم و کار تصحیح و نظارت بر چاپ و نشر قرآن را دارم که متاسفانه خیلی از مردم با این فعالیت قرآنی آشنا نیستند و فکر می‌کنند که افرادی که در این عرصه فعال هستند ختم قرآن می‌کنند و طوطی وار قرآن را می‌خوانند در حالی که این گونه نیست و تصحیح قرآن تخصص خاص خود را نیاز دارد.

وی گفت: اکنون حدود 70 نفر در رابطه با تصحیح و نظارت بر چاپ و نشر قرآن با ما همکاری می‌کنند. این کار ظریف و حساس است و مصححان باید روزانه چند هزار حرف و اعراب را بررسی کنند. خیلی از همکاران ما به دلیل ظرافت این کار مجبور شدند از عینک استفاده کنند.

این مصحح قرآن کریم در ادامه با بیان این‌که «فعالیت در این عرصه نیازمند سه ویژگی مهم است» عنوان کرد: اولین ویژگی مصحح این است که باید از یک نکته سنجی ذاتی برخوردار باشد، دومین ویژگی در این عرصه عشق است، خیلی‌ها بوده‌اند که آمده‌اند اما وقتی سختی کار را دیده‌اند نتوانستند ادامه بدهند و سومین ویژگی علم این کار است که باید تجوید،‌ روان‌خوانی، علامت‌خوانی حروف، صرف و نحو و همه این‌ها را بداند.

مرتضوی گفت: در سال 67 که به کشور عربستان رفتیم، یکی از قرآن‌هایی که آن‌ها چاپ کرده بودند را بررسی کردیم و چهار غلط در آن یافتیم. وقتی غلط ها را برای آن‌ها فکس کردیم بسیار تعجب کردند چراکه می‌گفتند قرآن‌ آنها هیچ غلطی ندارد و خیلی هم حساس هستند که قرآن آن‌ها صحیح‌ترین قرآن است و هیچ اشتباهی ندارد. پس از آن بود که کشور عربستان به عمق کار ما در زمینه تصحیح قرآن پی برد.

وی ادامه داد: یکی از آرزوهایی که من در این عرصه دارم این است که معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم در کشور ما شناخته شود. متاسفانه خیلی از مردم ما با این کار آشنا نیستند و فقط فکر می‌کنند ما در آنجا ختم قرآن می‌کنیم. بهتر است با کمک رسانه‌ها و به خصوص صدا و سیما مردم جنس کار ما را بشناسند.

این مصحح قرآن کریم در ادامه با بیان این‌که «ما برای اینکه بخواهیم نیرویی را جذب کنیم اطلاعیه صادر می‌کنیم» افزود: افرادی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند ابتدا باید تست شفاهی و کتبی از آن‌ها گرفته شود که بدانیم آیا از عهده کار بر می‌آیند یا نه. آن‌ها بعد از اینکه برای فعالیت در این عرصه انتخاب شدند مجددا دوره‌های آموزشی را می‌گذرانند تا با این کار بیشتر آشنا شوند و پس از دوره‌های آموزشی به آن‌ها گواهینامه اعطا می‌کنیم.

مرتضوی تاکید کرد: با فعالیت رسانه‌ها باید مصححان از این حالت خارج شوند و گزارش‌های تصویری و مستندی از آن‌ها برای مردم ارائه بدهند تا مجامع مختلف دنیا با فعالیت‌های مصححان ایرانی آشنا شوند. متاسفانه در دو سه سال اخیر چاپ قرآن کم شده است و کمتر کسی در این عرصه به فعالیت می‌پردازد. آن هم به دلیل وضعیت اقتصادی و تحریم‌هایی است که صورت گرفته است. امیدواریم مشکل ناشران قرآنی هم به زودی حل شود.

ISNA News Feed

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .