تبیان، دستیار زندگی
بار دیگر زمین گشت و گشت و گشت تا بعد از 365 روز، به ابتدایی ترین نقطه برای آغاز رسید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیباترین هدیه خدا

بار دیگر زمین گشت و گشت و گشت تا بعد از 365 روز، به ابتدایی ترین نقطه برای آغاز رسید.

اسماء جیران پور -بخش زیبایی تبیان

بهار

خوب که بیندیشی، بهار، نقطه آغاز است و تقدیم زیباترین هدیه خدا، به بندگان غافل و فراموشکار و روزمره شده اش. بهار، فرصتی است برای ایستادن در میان دویدن ها، برای تأمل در میان هیاهوها، برای تجدید قوا بعد از خستگی ها؛ بهار، گوشه ای از زیبایی و زیباپسندی خداوند است که به بندگانش عرضه کرده؛ بهار، الگوی نو شدن است و تحول!
«به آثار رحمت الهی بنگر که چگونه زمین را بعد از مردنش زنده می کند؛ چنین کسی (که زمین مرده را زنده کرد) زنده کننده مردگان (در قیامت) است؛ و او بر همه چیز تواناست!» (1)«او کسی است که از آسمان، آبی فرستاد، که نوشیدن شما از آن است.»(2)

این روزها، روزهای سرسبزی و سرزندگی است؛ روزهای حیات و نو شدن؛ روزهایی پر از حس زندگی. آسمان که می بارد، لحظه ها را غنیمت شمار و به زیر باران برو، سرت را بلند کن و بگذار دانه های ریز و خیس باران گونه هایت را تر کند، بگذار زیبایی طبیعت خدا، آرام آرام به روی چشمان خسته ات بنشیند؛ که خداوند برای رفع خستگی هایت زیباترین اتفاقات طبیعت را رقم زده است. زیبایی ها را حس کن و خداوند را شکر کن!

در میانه هیاهوها و هنجارها و اضطرابات، در مسیر هر روزه ات، وقتی که قدم زنان از کوچه و خیابان می گذری، خوب که گوش کنی صدایی لطیف را خواهی شنید، صدایی سرشار از حس زندگی، مملو از انگیزه و نشاط

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «سه چیز مایه روشنی دیده است؛ نگاه کردن به سبزه، نگاه به آب روان و نگاه به چهره نیکوی مؤمن.»(3)

هر روز و هر روز، در تکراری ترین کارهای روزانه ات، از کنار درختان سبز و شکوفه های بهاری شان که می گذری، لختی تأمل کن؛ فرصت لذت بردن و بوییدن بکرترین رایحه های طبیعت را از خودت نگیر. این شکوفه ها و این سبزه ها، تازه ترین اتفاق طبیعتند که قرار است تو را نیز تازه کنند؛ همراه آنها تازه شو و خداوند را شکر کن!
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «باد بهار را غنیمت شمارید، زیرا همان كاری را با بدن های شما می نماید، كه با درختان می كند.» (4)

صبح که از خواب بر می خیزی، باز کردن پنجره را فراموش نکن! خنکای نسیم صبح بهاری با هیچ یک از اتفاقات زیبای زندگی قابل معاوضه نیست. پشت پرده بایست و اجازه بده باد، آرام و خنک، لطافت خود را به دست پرده داده و آن را با صورت تو تقسیم کند. باد بهاری، همان اتفاقی است که طبیعت را از خواب زمستانی بیدار می کند؛ تو هم از این خواب های تکراری بلند شو و خداوند را شکر کن!

شکر گذار این شکر گذاری های روزانه ات باش!

در میانه هیاهوها و هنجارها و اضطرابات، در مسیر هر روزه ات، وقتی که قدم زنان از کوچه و خیابان می گذری، خوب که گوش کنی صدایی لطیف را خواهی شنید، صدایی سرشار از حس زندگی، مملو از انگیزه و نشاط؛ گنجشگکان روی شاخسار سبز درختان، درس زندگی را مرور می کنند و پر نشاط و پر انگیزه، تو را هم به امید و تلاش و نشاط دعوت می کنند؛ صدایشان را که شنیدی، لبریز از حس زیبای بودن که شدی، فراموش نکن که خداوند را شکر کنی!
امام صادق علیه السلام: خداى تعالى به موسى علیه السلام وحى فرمود: «اى موسى مرا چنان كه باید شكر كن. موسى عرض كرد: پروردگارا چگونه تو را چنان كه باید شكر گویم حال آن كه هر شكرى كه تو را مى گویم خود نعمتى است كه تو به من ارزانى داشته اى؟ فرمود: اى موسى حال كه دانستى توفیق آن شكر را هم من به تو داده ام، شكر مرا ادا كرده اى!» (5)
در انتهای روز، فارغ از تمام اتفاقات زندگی، در جواب دعوت خداوند، سجاده بندگی ات را که باز کردی، عاشقانه هایت را که گفتی، لبریز که شدی، لحظه هایت را هم مرور کن؛ تمام شادمانی ها و انگیزه های هر روزه ات را، و به یاد داشته باش که شکر گذاری هم نعمتی است که خداوند به انسان داده، پس فراموش نکن که شکر گذار این شکر گذاری های روزانه ات باشی!

پی نوشت:

1 . سوره روم، آیه50: «فَانْظُرْ إِلَى آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَیفَ یحْیی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ ذَلِكَ لَمُحْیی الْمَوْتَى وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ.»
 2. سوره نحل، آیه10: «هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لَكُمْ مِنْهُ شَرَابٌ.»
 3. تحف العقول، ص409.
 4. بحارالانوار، ج62، ص271.
 5. کافی، ج2، ص99.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.