تبیان، دستیار زندگی
معماری بسیاری از مساجد امروزی برخلاف ارزش های قرآنی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معماری بسیاری از مساجد امروزی برخلاف ارزش‌های قرآنی است

خبرگزاری

به گزارش تبیان به نقل از حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان حاضر در محل؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز در دومین همایش «خادمان بهشت» که صبح امروز نوزدهم بهمن در مصلی نماز جمعه شهرری و در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد، اظهار داشت: خادم مسجد بودن توفیق بزرگی است چرا که امروزه بسیاری خادم طاغوت هستند اما شما عزیزان خادم خدا و خلق او هستید.

وی ادامه داد: امام علی(ع) در فرازی از دعای کمیل فرموده اند خدایا توفیق خدمت به خود را به ما عطا کن که این فرمایش ارزش کار خدمت به خدا را می‌رساند و حتی خدمت به کلیسا و کنیسه‌ها هم در آیات و روایات مورد تأکید قرار گرفته است.

وی ضمن تأکید بر این نکته که در مساجد همیشه باید باز باشد، افزود: باید تدبیری اندیشیده شود تا اتاقکی در کنار مسجد تعبیه کنیم که اگر به ناچار در مسجد بسته بود، مردم در آن اتاقک‌ها نماز بخوانند.

حجت‌الاسلام قرائتی گفت: مادر حضرت مریم نذر کرد فرزندش خادم مسجد شود، او را پس از تولد به نزد زکریا خادم مسجدالاقصی برد و در آنجا دخترش را به این امر گمارد.

وی افزود: یکی از علمای شهر میانه وصیت کرده بود که او را در محل انباشت زباله دفن کنند که بعد از آن به احترام وجود قبر عالم بزرگ زباله‌ها را جمع کردند و همچنین پس از چندماه در آن مکان فضای سبز و کتابخانه تعبیه شد، یعنی یک عالم حاضر است در بین زباله‌ها دفن شود تا آن مکان پاکیزه گردد بنابراین بحث پاکیزگی باید بسیار مورد توجه خادمان مساجد باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز ادامه داد: پیغمبر(ص) تنها یکبار در نماز راه رفت و آن برای نظافت مسجد بود و آب دهانی که بر روی دیوار مسجد نقش بسته بود را در حین نماز پاکیزه کرد.

حجت‌الاسلام قرائتی اظهار داشت: من چهارسال در شهر کاشان برای جوانان جلسات قرآن برگزار می‌کردم، روزی شاگردان من به دیدار عالمی رفتند و پس از بازگشت خطاب به من گفتند از این به بعد آن عالم استاد ماست، چرا که ایشان کفش‌های ما را با یک گونی تر از آفتاب سوزان محافظت کرد، بنابراین ارزش یک خدمت کوچک در برابر چهار سال تدریس من قرار گرفت.

وی تصریح کرد: جمعی قصد طواف کعبه را داشتند و فردی را قبل از این امر جهت مراقبت از کفش‌ها گذاشتند، امام خمینی(ره) خطاب به آن فرد فرمود ثواب کار تو بسیار بیشتر از طواف آنها بوده است، همچنین ثواب تهیه غذا برای زوار امام رضا(ع) به فرموده امام راحل(ره) بیشتر از زیارت و مناجات با خود امام(ع) است.

رئیس ستاد اقامه نماز بیان کرد: خدا در قرآن از دو خادم مسجد به طور ویژه یاد کرده است که آن دو حضرات ابراهیم و اسماعیل علیهم السلام هستند که آنها را مأمور کرد تا به اتفاق مسجد را پاکیزه کنند.

وی همچنین از سازمان تأمین اجتماعی درخواست کرد تا فکری به حال خادمان از کار افتاده بکند و از این پس برای مساجد خادمانی را جذب کنند تا اذان و تلاوت قرآن را به خوبی بدانند چرا که اذان پخش شده از رادیو ثوابی ندارد و خدا مؤذن را بهترین مردم کره زمین می‌داند.

حجت‌الاسلام قرائتی تکریم تمام اقشار توسط خادم و فرق نگذاشتن بین فقیر و غنی را متذکر شد و ادامه داد: وقتی در مسجد نذری پخش می‌شود خادم هیچ تفاوتی نباید برای پخش آن بین مردم قائل شود، اگر در مسجد بچه ای را از جای خود بلند کنید که رئیس جمهور آنجا نماز بخواند، آن نماز باطل است.

رئیس ستاد اقامه نماز اظهار داشت: مقام معظم رهبری در ذکر یکی از خاطراتشان فرمودند در مشهد روزی خواستم نماز بخوانم جوانی با لباس متفاوت به جلوی صف آمد که پیرمردی آن را مورد عتاب قرار داد، رهبر به پیرمرد گفت بگذار همین جوان در صف اول نماز بگذارد که این می‌تواند درسی برای جذب جوانان و برخورد مطلوب با آنان برای خادمان مساجد باشد.

حجت‌الاسلام قرائتی معماری بسیاری از مساجد امروزی را بر خلاف ارزش‌های قرآنی دانست و از مرکز رسیدگی به امور مساجد درخواست کرد به این مشکل رسیدگی کند.

وی همچنین انتقادی نسبت به ارتفاع بلند مناره‌های مساجد وارد کرد و گفت: امروزه کسی از مناره‌های مرتفع بالا نمی رود و اگر موردی این چنین پیش آید، از آن ارتفاع کسی متوجه صدای اذان مؤذن نمی‌شود.

این استاد اخلاق ادامه داد: روحانیون و ائمه جماعاتی که بر اثر کهولت سن نمی‌توانند با جوانان ارتباط برقرار کنند به جای آنها باید از طلاب جوان استفاده کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: امام زین العابدین(ع) به صورت ناشناس در بین حجاج خدمت می‌کرد تا کسی متوجه این امر که ایشان فرزند امام حسین(ع) است، نشود و بتواند از فضیلت خدمت به مسلمانان بهره گیرد.

وی بیان کرد: همانطور که امام رضا(ع) خادم افتخاری دارد باید مسأله خادمان افتخاری را باب کنیم، حدیث داریم که حورالعین و بهشت عاشق کسی است که مسجد را جارو کند بنابراین همه مردم باید خادم مسجد باشند و خادمان فعال نماینده و وکیل کل مردم در مسجد هستند.

وی در پایان برگزاری دوره های آموزشی برای روحانیون و خادمان را ضروری دانست و گفت: شعار مرگ بر آمریکا را فراموش نکنید چرا که این شعار سیاسی نیست بلکه قرآنی است و خدا در قرآن فرموده «اشداء علی الکفار».

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .