تبیان، دستیار زندگی
جایگاه «قرآن» در برنامه ششم توسعه کجاست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایگاه «قرآن» در برنامه ششم توسعه کجاست؟

فرهنگ قرآنی

تبیان به نقل از گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست «کمیته ویژه مجلس برای حل مشکلات جامعه قرآنی» با حضور لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قران و عترت امروز چهارشنبه، 21 بهمن‌ماه در مکان اتحادیه برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور اظهار کرد: نشست فوق با هدف مطرح کردن مشکلات مؤسسات و حل آنها و در ادامه نشست «دیدار مدیران مؤسسات قرآنی استان تهران با نمایندگان مجلس» که هفته گذشته در سالن کمیسیون تلفیق مجلس با حضور حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد،‌ برپا می‌شود.
لاله افتخاری در ادامه پس از تبریک ایام دهه فجر به جامعه قرآنی بیان کرد: تشکل‌های قرآنی بسیاری در کشور در ذیل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در حال فعالیت هستند که نوعاً شعبه زیادی را در سطح کشور دارند که در تربیت قرآنیان نقش مؤثری دارند و این نشان‌دهنده این است که در جامعه قرآنی جوانان و پیشکسوتان بسیاری داریم که رویش‌های این نظام هستند.
وی ادامه داد: تشکل‌های قرآنی این نظام، از تشکل‌های دیرپایی هستند از ابتدای انقلاب اسلامی و در پرتو عنایت‌های امام خمینی(ره) فعالیت‌های خوبی داشته‌اندو به جایگاهی رسیده‌اند که از نظر کمی و کیفی در حال پیشرفت است، در پی همه این عوامل بود که برای تشکیل فراکسیون قرآن و عترت در مجلس پیش‌قدم شدیم و همین کار ما باعث شد که شور و هیجان خاصی در مجلس بوجود بیاد و در ادامه کمیته‌های مختلفی نیز شکل گرفت و در کنار این کمیته‌ها جای کمیته حمایت از مؤسسات قرآنی در مجلس خالی بود.
جایگاه «قرآن» در برنامه ششم توسعه دارد؟
ترویج فرهنگ قرآنی در برابر نفوذ دشمنان
افتخاری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در حال حاضر بحث نفوذ دشمنان را مطرح فرموده‌اند، گفت: جامعه قرآنی از طریق تشکل‌های مختلف در جای جای کشور می‌تواند در حوزه قرآن و تربیت جوانان برابر نفوذهای فرهنگی، اقتصادی و ... مقاومت کنند و در واقع می‌توان گفت در راستای خنثی‌سازی فعالیت‌های دشمنان این فرهنگ قرآنی است که می‌تواند کمک‌کننده باشد و تشکل‌های قرآنی به‌عنوان ظرفیت‌های خوب نظام و انسجام بین مسئولیت‌های آنان می‌تواند برابر نفوذها ایستادگی کند
وی افزود: متولی فعالیت‌های قرآنی بودن برای دولت هم هزینه‌بردار است و هم در توان دولت در راستای تأمین نیروی انسانی نیست که در ادامه کیفیت کار پائین می‌آید و اگر سیاست‌گذاری در شورای توسعه قرآنی برای تشکل‌های مردم‌نهاد در جهت ارائه خدمات صورت گیرد، دولت به عنوان خریدار طر‌ح‌های مؤسسات می‌تواند،‌ کمک‌کننده و پشتوانه خوبی باشد.
افتخاری در ادامه بیان کرد: تشکیل کمیته قرآنی حمایت از مؤسسات در مجلس می‌تواند به‌عنوان یک راه ارتباطی بین مؤسسات قرآنی و مجلس شورای اسلامی فعالیت کنند که تمامی طرح‌ها، پیشنهادات و... که تاکنون به‌عنوان غیرحضوری دریافت می‌شد، با تشکیل این کمیته به صورت رسمی و حضوری ارائه شود.
رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس با اشاره به اینکه بیش از 5 هزار تشکل قرآنی در سطح کشور وجود دارد، افزود: این تعداد تشکل‌ قرآنی در زمان گذشته مجوز کسب کرده‌اند که اکنون به دلایلی این مجوز‌دهی متوقف شده است و اگر این مجوزدهی ادامه داشت تعداد تشکل‌های قرآنی بیش از این اندازه بود، که انتظار می‌رود 5 هزار معلوم به مجهول تبدیل شود و طرح و برنامه به جامعه‌ ارائه تا فرهنگ قرآن در جامعه نهادینه شود.
پوشش خلأهای قرآنی با حضور تشکل‌های نوپا
جایگاه «قرآن» در برنامه ششم توسعه دارد؟
وی به قدم‌هایی که در فراکسیون قرآن و عترت مجلس برداشته شده است، اشاره کرد و گفت: تشکل‌ها با توجه به توانمندی‌هایی که داشته‌اند وارد عرصه شده‌اند اما محصولات آنان در جامعه خریدار نداشته که باید در مساجد، آموزش و پرورش و ... از این انرژی‌ها استفاده شود و رسالت‌های دیگری به غیر از آموزش صوت و لحن، قرائت و.. مانند پاسخ به شبهات، موضوعاتی مانند فرهنگی، اقتصادی، سبک زندگی و خانوادگی صورت گیرد و تشکل‌های نوپا خلأهای این حوزه را پوشش دهند.
افتخاری با تأکید بر ایام دهه فجر و تشکر از حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی به‌دلیل همراهی و استقبال از پیشنهاد تشکیل کمیته قرآنی بیان کرد: این کارگروه کار خود را آغاز کرده و در این زمینه دائمی شدن این کارگروه احکامی پیشنهاد شده است.
وی با اشاره به ساختارمندانه بودن تقسیم بودجه بیان کرد: در صورتی موضوع تقسیم‌دهی بودجه می‌تواند ساختارمندانه باشد که دولت بودجه کلانی را در نظر بگیرد و نسبت به این بحث، در چارچوب هدفمند بر اساس برنامه‌های نظام و الگوها خود را متعهد بداند تا هدایت درست صورت گیرد.
افتخاری افزود: ساماندهی تشکل‌های قرآنی ـ مردمی در امر تربیت 10 میلیون حافظ که منویات مقام معظم رهبری است، بسیار کمک‌‌کننده است و می‌تواند هدفمند به سمت تربیت نیروهای قرانی حرکت کند..
وی با تأکید بر برنامه ششم، بیان کرد: در برنامه ششم از کمات پر‌معنایی مانند قرآن، ایثار و جوانان و دفاع مقدس هیچ جایگاهی ندارند و مسئله‌ای که درباره قرآن و زنان و خانواده در برنامه پنج آمده بود اما اجرا نشده بود، دیگر تکرار نشده است..
کم‌توجهی برنامه ششم به بحث قرآن
جایگاه «قرآن» در برنامه ششم توسعه دارد؟
در ادامه این نشست محمدی با اشاره به اینکه در برنامه ششم جلسات متعددی با حضور رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس برگزار شد، اظهار کرد: رنج‌آور است که برای تقدس یافتن برنامه به هیچ عنوان از کلمه قرآن استفاده نشد و واقعاً جایگاه قانونی فراکسیون در مجلس کجاست و تأثیرگذاری آن بر مجلس کجاست؟
افتخاری در ادامه در پاسخ به اظهارات محمدی، بیان کرد: به مدت یک سال به منظور تعیین برنامه ششم جلسات متفاوتی با موضوعاتی از جمله زنان، فرهنگ، ورزش، اقتصاد مقاومتی، حمایت از خانواده زندانیان و ... برگزار شد که در نتیجه که کارگروه مشترک بین کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، بهداشت و درمان و آموزش با شورای عالی فرهنگ قرآن برپا و مکتوباتی ارائه شد اما دریغ از مطرح شدن حتی یکی از این موضوعات در برنامه ششم توسعه. در ادامه فراکسیون قرآن و عترت در این راستا تمامی تلاش خود را به کار گرفت، اما اصل لایحه‌ای که به مجلس ارائه شد به‌عنوان لایحه احکام مورد نیاز برای اجرای برنامه ششم، هویتی نداشت.
وی درباره وصول برنامه‌های قرآنی از سوی وزیر ارشاد بیان کرد: پس از مکاتبات بسیاری که در حوزه قرآن با وزیر ارشاد صورت گرفته است، درخصوص بهره‌مندی از ظرفیت‌های تشکل‌های قرآنی و دفاع از بودجه‌های قرآنی از وزیر ارشاد سؤالاتی مطرح شد که قرار بر این است که ایشان برای پاسخگویی به این سؤالات در مجلس حضور پیدا کنند.   
افتخاری افزود: در پیشنهادی که پیشکسوتان قرآنی ارائه کردند، قرار است ائتلاف قرآنیان به صورت سراسری در سطح کشور تشکیل شود که در همین راستا باید افرادی که وارد مجلس می‌شوند، به میثاق‌نامه این ائتلاف متعهد باشند و در جهت منویات مقام مظم رهبری و گسترش فرهنگ قرانی حمایت‌هایی را داشته باشند که امیدواریم قدم مبارکی باشد. 
رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت جامعه قرانی از نظام جمهوری اسلامی گفت: جامعه قرآنی در انتخابات پیش رو می‌توانند شخصیت‌های ولایت‌مدار که جریان 9 دی را ایجاد کردند، انتخاب کنند.

عدالتی در تقسیم بودجه‌ها به چشم نمی‌خورد 
 وی درباره بودجه سال 94 که تا‌کنون به نهادها اختصاص پیدا نکرده است، افزود: یکی از دلایل این امر را می‌توان خلأ قانونی در  تشکیل صندوق دانست. شفاف‌سازی در  صندوق می‌تواند باعث نارضایتی برخی از دوستان شود ولی در مجموع بودجه با مبلغ 200 میلیارد تومان آماده است که جای تشکر دارد. اما می‌توان گلایه‌هایی نیز داشته باشیم یک اینکه چرا بودجه قرآنی در فصل زمستان محقق می‌شود؟ و دیگر آینکه چرا دولت هر سال همین مبلغ را بدون ریالی افزایش تعیین می‌کند اما متأسفانه برخی از وزارت‌خانه‌ها مانند وزارت ورزش و جوانان با رشد 70 درصدی در بوجه همراه هستند که این افزایش عادلانه نیست و این تخصیص شتاب‌زده و ناپخته صورت گرفته است که باید  توجه بیشتری بر روی آن انجام شود.
گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .