تبیان، دستیار زندگی
قناعت رمز خوشبختی در زندگی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قناعت رمز خوشبختی در زندگی است

isna

به گزارش تبیان معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان زنجان گفت: قناعت یکی از صفات نیک از اخلاق حسنه است که در مکتب اسلام توجه ویژه‌ای به آن شده، زیرا بنیان خانواده خوشبخت در قناعت پایه‌ریزی شده است.

حجت‌الاسلام علی ناصر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، با بیان اینکه «اکتفا کردن فرد به آنچه که نیاز دارد و موجب آرامش وی می‌شود، قناعت است» اظهار کرد: در اصطلاح شرعی انسان هر اندازه از زیاده‌خواهی‌ها دوری کند و نفس خود را در رضایت داشتن به نیازهای کم تمرین و پرورش دهد، می‌تواند شاهد پر برکت شدن زندگی خود باشد.

وی افزود: قناعت داشتن در زندگی دارای آثار و برکات مادی و معنوی زیادی است که هریک از این آثار در جای خود دارای توجه و بحث زیادی است.

ناصر تصریح کرد: طبق فرموده حضرت علی (علیه السلام)، پاک‌ترین زندگی، زندگی است که در آن قناعت باشد. از این سخن چنین برمی‌آید که قناعت نقش به‌سزایی در آرامش خاطر افراد در خانواده دارد، متاسفانه امروز مادیات رمز و معیار خوشبختی افراد در زندگی‌شان شده است. کسانی‌که از پول و دارایی خوبی برخوردار باشند خوشبخت تلقی می‌شوند و افرادی که پول نداشته باشند بدبخت عالم هستند، اما به‌راستی پول می‌تواند معیار خوشبختی افراد باشد؟

وی یادآور شد: خداوند در قرآن‌کریم حیات طیبه را در قناعت و راضی بودن به آنچه که خداوند‌ متعال مقرر کرده، قرار داده است. انسان زمانی روی سعادت و آسایش را در زندگی به خود می‌بیند که نگاه دنیاگرایانه را از خود دور کند که متاسفانه امروزه بسیاری از بنیان خانواده‌ها بر اثر نبود قناعت دچار لرزه شده است و افراد به هر قیمتی خواستار رسیدن به منافعی هستند که هیچ منفعتی برای آنان جز سلب آرامش و آسایش نداشته باشد.

معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان زنجان خاطرنشان کرد: حسادت و حریص بودن سرانجام کسانی است که در زندگی‌شان قناعت پیشه نکرده‌اند. در نتیجه آنقدر در مادیات دنیا غرق شده‌اند که هر اندازه به ثروت خود می‌افزایند عطش آنان برطرف نمی‌شود و زمانی چشم می‌گشایند که از ثروت خود برای آرامش بهره نبردند و همیشه در سختی به دست آوردن آن در بی‌قراری به سر بردند، پس لازم است قناعت را یک اصل در زندگی خود قرار دهیم.

ISNA News Feed

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.