تبیان، دستیار زندگی
طلا عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با نشان Au ( لاتین aurum) و عدد اتمی 79 وجود دارد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلا(1)

طلا عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با نشان Au (لاتین aurum) و عدد اتمی 79 وجود دارد. طلا فلزی است نرم، براق، زرد رنگ، چکش خوار، قابل انعطاف (سه ظرفیتی و یک ظرفیتی) و فلز واسطه که با بیشتر عناصر شیمیایی واکنش ندارد و تنها به وسیله کلر و تیزاب سلطانی (آمیزه ای از اسید نیتریک و اسید هیدروکلریک) مورد حمله قرار می گیرد.

طلا

این فلز عمدتاً به شکل آزاد و به صورت تکه هایی در سنگ ها و رسوب های آبرفتی وجود دارد و یکی از فلزات ضرب سکه می باشد. طلا در بسیاری از کشورها به عنوان معیار ارزش پول به کارمی رود همچنین در جواهرات، دندانپزشکی و الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرد.

خصوصیات قابل توجه

طلا عنصر فلزی است که کلاً به رنگ زرد دیده می شود اما اگر به دقت جدا شود می تواند سیاه، قرمز سیر یا ارغوانی باشد. شاید بتوان گفت این فلز زیباترین عنصر و چکش خوار ترین و قابل انعطاف ترین فلز شناخته شده است. در واقع یک اونس طلا را می توان با چکش کاری به یک ورقه 300 فوت مربع تبدیل نمود. طلا که فلزی نرم می باشد برای استحکام بیشتر اغلب با فلزات دیگر آلیاژ می شود.

طلا یک رسانای خوب حرارتی و الکتریکی است که تحت تاثیر هوا و سایر معرف ها قرار نمی گیرد. این فلز تا حد زیادی در برابر حرارت، رطوبت و بیشتر عوامل فرساینده مقاوم است و بنابراین استفاده از آن در سکه و جواهرات بسیار مناسب است.

طلا

رنگ طلای جامد و محلول های کلوئیدی تیره رنگی که (اغلب ارغوانی) می توان از آن تهیه کرد، به این علت است که فرکانس پلاسمون این عنصر در دامنه مرئی وجود دارد که موجب انعکاس نورهای زرد و قرمز و جذب نور آبی می شود. طلای بومی معمولاً دارای 8 تا 10 درصد نقره می باشد اما اغلب این مقدار بیشتر است. هرچه مقدار نقره بیشتر شود رنگ طلا سفیدتر و جرم مخصوص آن کمتر می شود.

آلیاژ آن با مس به رنگ قرمز، با آهن به رنگ سبز و با آلومینیم ارغوانی می باشد. جواهراتی که در شرق آمریکا با ترکیباتی از طلای رنگین به توریست ها فروخته می شود به نام طلای Black Hills داد و ستد می شود. حالات اکسیداسیون معمولی طلا شامل 1+ و 3+ می باشد.

کاربردها

طلا (از واژه سانسکریت Jval؛ آنگلوساکسون gold ؛ لاتین aurum که همگی به معنی« طلا» هستند) را از دوران باستان شناخته و به ارزش بالای آن پی بردند. هیروگلیف مصری از 2600 قبل از میلاد این فلز را توصیف کرده و در کتاب عهد عتیق بارها به طلا اشاره شده است.

زمان زیادی است که طلا یکی از گراقیمت ترین فلزات به حساب آمده و قیمت آن در تاریخ معیار بسیاری از پول های رایج می باشد (تحت عنوان پایه طلا شناخته می شود). از طلا به عنوان نمادی برای پاکی، ارزش، سلطنت و مخصوصاً نقش هایی که ترکیبی از این ویژگی ها است استفاده می شود.

طلا

نخستین هدف کیمیاگران تولید طلا از سایر مواد مانند سرب بود- اگرچه کیمیاگران هرگز موفق به این کار نشدند، گیمیاگران نشانه طلا را دایره و نقطه ای در وسط می دانند و همچنین نشانه ستاره شناسی هم هست.

باعث ایجاد علاقه به کار با مواد شدند که این امر پایه های شیمی امروز را به وجود آورد. در بسیاری از مسابقات به نفر اول مدال طلا، به نفر دوم نقره و به نفر سوم برنز جایزه می دهند. بیشترین مقدار طلا در جهان در بانک مرکزی دولت فدرال آمریکا وجود دارد.

در طی قرن نوزدهم هر جا ذخایر بزرگ طلا کشف می شد، هجوم طلا رخ می داد. از جمله هجوم طلای کالیفرنیا، کلرادو، اتاگو، استرالیا، Black Hills و کلوندایک.

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور
تنظیم: مریم فروزان کیا