تبیان، دستیار زندگی
تلویزیون همچنان به عنوان محبوب ترین وسیله ارتباط جمعی شناخته شده است. همین امر سبب می شود تا شبکه های ماهواره ای همواره در رقابتی تنگاتنگ برای جذب مخاطب بیشتر باشند و روز به روز شاهد افزایش شبکه های تلویزیونی ماهواره باشیم. اما برای این شبکه ها، مناسبت ه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحویل سال نو با شبکه های ماهواره ای!

تلویزیون همچنان به عنوان محبوب ترین وسیله ارتباط جمعی شناخته شده است. همین امر سبب می شود تا شبکه های ماهواره ای همواره در رقابتی تنگاتنگ برای جذب مخاطب بیشتر باشند و روز به روز شاهد افزایش شبکه های تلویزیونی ماهواره باشیم. اما برای این شبکه ها، مناسبت ها از اهمیت بالایی برخوردارند.

فاطمه ناظم زاده-بخش ارتباطات تبیان
تلویزیون

تلویزیون همچنان به عنوان محبوب ترین وسیله ارتباط جمعی شناخته شده است. هرچند تکنولوژی های متنوع و جدید ارتباطی، هر روز ارمغان هایی برای مخاطبان و افراد جامعه به همراه دارند، اما جایگاه تلویزیون و میزان اقبال و تمایل مخاطبان به این ابزار رسانه ای، همچنان در سطح بالایی قرار دارد. این موضوع نشان میدهد که اثرگذاری و نفوذ در میان مخاطبان از طریق تلویزیون، روند بهتری دارد. همین امر سبب می شود تا شبکه های ماهواره ای همواره در رقابتی تنگاتنگ برای جذب مخاطب بیشتر باشند و روز به روز شاهد افزایش شبکه های تلویزیونی ماهواره ای باشیم. اما برای این شبکه ها، مناسبت ها از اهمیت بالایی برخوردارند. خصوصا مناسبت های ملی برای شبکه های فارسی زبان از جایگاه مهمی برخوردارند چون موقعیت مناسبی برای پخش برنامه هایی دارند که بیشتر به جلب نظر مخاطب بیانجامد.

تعدد شبکه های ماهواره ای فارسی زبان در سالهای اخیر بسیار زیاد شده است و اغلب این شبکه ها به دنبال تهیه و اجرای برنامه ای شاد و جذاب برای آغاز سال نو هستند.

در این میان نوروز باستانی مهمترین مناسبت ملی ایرانیان محسوب می شود که همه فارسی زبانان در همه نقاط دنیا این مناسبت را پاس داشته و برای فرا رسیدنش، برنامه هایی دارند.
آنچه مشخص است اینکه از تاریخ باستان تا زمان فعلی، نوروز برای ایرانیان با آداب و رسوم خاصی همراه بوده است. اعمالی همچون چیدن سفره هفت سین و دید و بازدید و رفتارهای فرهنگی دیگری که همه در پی نوروز می آیند و این مناسبت ملی را به موقعیتی زیبا و دوست داشتنی تبدیل می کنند. در این میان نقش رسانه های ماهواره ای قابل توجه است. چنانچه می دانید تعدد شبکه های ماهواره ای فارسی زبان در سالهای اخیر بسیار زیاد شده است و اغلب این شبکه ها به دنبال تهیه و اجرای برنامه ای شاد و جذاب برای آغاز سال نو هستند. این شبکه ها برای جذب مخاطب به اقدامات مختلفی می پردازند که از همه شایع تر، دعوت از خوانندگان سرشناس است. مقوله ای که به نظر می رسد همواره برای مخاطب ایرانی جذابیت داشته است حتی اگر محتوای خاصی در پی آن نباشد و تنها جنبه سرگرم کننده داشته باشد. چرا که اغلب این افراد به بازگو کردن خاطرات خود می پردازند و یا اینکه به ترانه سرایی و آواز می پردازند. برخی دیگر از این شبکه ها به تهیه گزارش از برگزاری مراسم نوروز در نقاط مختلف دنیا می پردازند و اتفاقا آنها هم به افراد مشهور سر می زنند، چرا که تجربه نشان داده که مردم به کشف زوایای زندگی افراد مشهور از قبیل هنرپیشه و خواننده، علاقه خاصی دارند.
جالب اینجاست که رسانه ملی هم اغلب برنامه های مربوط به تحویل سال را با حضور بازیگران و خوانندگان سپری می کند. البته لازم به ذکر است که تنوع برنامه های رسانه ملی در سال های اخیر برای لحظات تحویل سال، خوب بوده است. در واقع اینکه اغلب برنامه ها با اجرای مجری های سرشناس و دعوت از بازیگران محبوب و خواننده ها برگزار می شود و حجم وسیعی از برنامه ها با موسیقی های طرب انگیز سپری می شود از نظر نگارنده چندان مطلوب نیست اما به هر حال واقعیت این است که رسانه ملی برای تمامی سلایق و اعتقادات برنامه پخش می کند و همین امر موجب می شود تا مثلا دو یا سه شبکه برنامه هایی از این دست داشته باشند و و دو شبکه دیگر برنامه هایی کاملا متناسب با فضای معنوی دارند و این برنامه ها به صورت برقراری ارتباط با اماکن مقدسی مثل مشهد و قم برگزار می شود که تناسب زیادی با سلیقه آن دسته از افراد دارد که دوست دارند این لحظات را در حال و هوایی معنوی سپری کنند.
به هر حال آنچه مسلم است اینکه رقابت میان رسانه های تلویزیونی همواره وجود داشته و در زمان کنونی به بیشترین حد رسیده است. وقتی شبکه های ماهواره ای متعدد با دریافت بودجه های کلان به دنبال جذب مخاطب ایرانی هستند، لازم است که دست اندرکاران رسانه ملی هم نسبت به تولید برنامه های جذاب برای لحظات تحویل سال، اقدام کنند. البته این بدان معنا نیست که به هر قیمتی در جستجوی جذب مخاطب بود. آنچه مهم است اینکه با در نظر گرفتن برخی از اصول و ضوابط بتوان به تهیه برنامه ای با محتوا و مخاطب پسند، دست زد که اگر این مهم به دست بیاید، دستاورد مناسب و شایسته ای کسب شده است که این موضوع با برنامه ریزی و مدیریتی صحیح و اختصاص بودجه ای مناسب، به دست می آید.