تبیان، دستیار زندگی
باید این حقیقت را پذیرفت که برای داشتن رهبری مناسب در آموزش می بایست به سراغ راه حل هایی بروید که پیش از شما کسی آن ها را تجربه نکرده است و یا به عبارت دیگر کسی ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش رهبری در آموزش الکترونیک (2)

خلاصه: باید این حقیقت را پذیرفت که برای داشتن رهبری مناسب در آموزش می بایست به سراغ راه حل هایی بروید که پیش از شما کسی آن ها را تجربه نکرده است و یا به عبارت دیگر کسی ریسک انجام آن کار را نپذیرفته است.

در یک دوره آموزش الکترونیک اصلی ترین هدف پاسخ به نیازهای مخاطبان است. در این بین می بایست خواسته های اصلی کاربران در نظر گرفته و آن ها را در دوره های خود منعکس کنید. افراد حرفه ای در مسیر ارائه دوره های آموزشی خود دانش، مهارت و خلاقیت های خود را به کار گرفته و آن ها را با سرگرمی ترکیب می کنند اما فراموش نکنید تا زمانی که یک مدیریت و رهبری پیوسته بر کار خود نداشته باشید نمی توانید به موفقیت دست یابید.

در انتهای مطلب قبل سوالاتی به این مضامین مطرح شد که:
به نظر شما اگر اطلاعات و محتوای مورد نیازمان در کار و زندگی با سرگرمی ترکیب شوند، به خاطر سپردن آن ها برای ما تا چه اندازه راحت تر خواهد بود؟ آیا این سرگرمی در یادآوری مطالب تاثیر خواهد داشت؟ در ادامه به بررسی سوالات فوق می پردازیم:

نقش رهبری در آموزش الکترونیک (2)

به طرز ماهرانه ای آموزش خود را با خلاقیت، علاقه و تفکر همگام کنید تا خستگی جایی در کار شما نداشته باشد. در این راه می توانید از ابزارهای فوق العاده سرگرم کننده بهره ببرید و دوره های خود را به برنامه های آموزشی تاثیرگذار تبدیل کنید.
مطمئنا سرگرمی و بازی کردن نوعی یادگیری محسوب می شود. فکر می کنید از آخرین باری که بازی های آنلاین انجام داده اید، چه مدت زمانی گذشته است؟ به کدام بازی علاقه بیشتری داشتید؟ آخرین بازی شما Crash بوده یا Candy یا ...؟ در هر بازی با هر اسم و سبکی که باشد تنها هدف شما کسب امتیازات بالاتر و رفتن به مرحله بعد است. در حقیقت شما بدون آن که متوجه شوید در هر مرحله تلاش خود را بیشتر می کنید که نتیجه آن افزایش مهارت در مراحل بعدی است.

در دنیای امروزی، بازی کردن در سطح کاملا جدیدی در حال حرکت است. در یک بازی مانند Crash افراد سطح های مختلف را یکی پس از دیگری طی می کنند و آن را به یکدیگر می فروشند. به نوعی افراد بخش زیادی از زندگی خود را درگیر بازی می کنند. جوامع و افراد در سنین مختلف از طریق یک پل ارتباطی به نام اینترنت با یکدیگر در تعامل بوده و از این طریق می توانند با یکدیگر بازی کنند. شاید بتوان ادعا کرد مفهوم جدید رهبری کردن آموزش و توسعه در این جمله خلاصه می شود:

"رهبری قوی در آموزش، شما را در انتقال مفاهیم هر چه بهتر یاری می کند." در واقع با رهبری مناسب شما می کوشید تا در فرایند آموزش، مجموعه ای از مهارت ها را به مخاطبان خود انتقال دهید و Gamification بهترین راه برای رهبری صحیح در انتقال قوی مفاهیم به همراه درگیر کردن مخاطبان است و می توان بدین طریق انگیزه تولید و توسعه را به آنها منتقل کرد. با توجه به چینش عناصر بازی بیشتر اوقات یادگیری در طی مسیر و در  مراحل مختلف به دست می آید، پیش از آنکه در بازی به هدف اصلی برسید. (در حقیقت یادگیری در مسیر رسیدن به هدف رخ می دهد.)

مهم ترین اصل در (بازی) فرایند دوچرخه سواری حفظ تعادل است اما هدف از دوچرخه سواری حفط تعادل نیست! بلکه شما قصد دارید از جایی به جای دیگر بروید بدون آن که به خود و دیگران آسیب برسانید، یادگیری در مسیر رخ می دهد نه در هدف، البته قابل انکار نیست که اگر می خواهید به هدف برسید باید روش پیمودن مسیر را آموخته باشید !


در بیانی ساده دوچرخه سواری را در نظر بگیرید. مهم ترین اصل در فرایند دوچرخه سواری حفظ تعادل است اما هدف از دوچرخه سواری حفط تعادل نیست! بلکه شما قصد دارید از جایی به جای دیگر بروید بدون آن که به خود و دیگران آسیب برسانید. شاید شما بتوانید در مورد دوچرخه سواری و حفظ تعادل چندین مقاله ارائه دهید اما تا زمانی که آن را تجربه نکنید مطمئنا درک عمیقی از این بازی نخواهید داشت چرا که یادگیری و درک در طول مسیر به وقوع می پیوندد. همین موضوع در رهبری نیز صدق می کند. تا زمانی که رهبری کردن را تجربه نکنید، نمی توانید مهارت آن را کسب کنید. ارزش های آموزشی شما زمانی توسعه می یابد که بتوانید یک مرحله جدید را به دوره یا بازی خود اضافه کنید و یا این که در کار خود ریسک کردن را جای دهید. این کار به افزایش مهارت های رهبری شما اضافه خواهد کرد. بازی سازی در آموزش الکترونیک موجب شاد کردن یادگیرندگان در فضای شبیه سازی شده می شود. این را بدانید، هر چه عناصر جذاب را در دوره خود بیشتر کنید قاتل بی تفاوتی ها و ناامیدی ها که همان خستگی است را شکست خواهید داد.

نقش رهبری در آموزش الکترونیک (2)

آموزش الکترونیک امکان سفارشی سازی محتوا را در اختیار شما می گذارد و آن اثر را به نام شما ثبت می کند. فاکتورهای محرک را فراموش نکنید، برای یادگیرندگان خود پاداش های متفاوتی در نظر بگیرید. در ترکیب دوره آموزشی خود با بازی سازی، عنصر انگیزه را به کار گرفته و با انتقال آن به کاربران قدرت گذشتن از شکست را به آنها بدهید. کاری کنید که مخاطبانتان همواره منتظر سوپرایزهای بعدی شما باشند.

قدرت رهبری را زمانی در خود احساس می کنید که توانایی گرفتن خستگی را از مخاطبانتان داشته باشید.

کلام آخر
به صورت کلی می توان گفت قدرت رهبری را زمانی در خود احساس می کنید که توانایی گرفتن خستگی را از مخاطبانتان داشته باشید. فراموش نکنید زمانی که ریسک کردن را در برنامه های خود جای دهید می توانید مجموعه ای از مهارت های رهبری را کسب کرده و آن را به دیگران نیز منتقل کنید.

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سیدخاموشی

تنظیم: مرجان سلیمانیان