تبیان، دستیار زندگی
بهار که از راه می رسد،همه بار سفر می بندند و راهی جایی می شوند اما یکی از موضوعاتی که در این میان اهمیت زیادی دارد، تامین امنیت خانه و زندگی مردم است. به هر حال، شهروندان باید تمامی ماحصل زندگی خود را بگذارند و به سفر بروند. امان از زمانی كه آتش سرقت به خ
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدارهایی برای شب عید

بهار که از راه می رسد،همه بار سفر می بندند و راهی جایی می شوند اما یکی از موضوعاتی که در این میان اهمیت زیادی دارد، تامین امنیت خانه و زندگی مردم است. به هر حال، شهروندان باید تمامی ماحصل زندگی خود را بگذارند و به سفر بروند. امان از زمانی كه آتش سرقت به خرمن خانه و كاشانه یكی از این مسافران بزند.

الهه حبیبی -بخش حقوق تبیان
سرقت از منزل

بهار که از راه می رسد، همه دست به کار می شوند تا به بهترین شکل ممکن، از این تعطیلات چند روزه نوروزی بهره بگیرند و خستگی سال گذشته را از تن به در کنند. بار سفر می بندند و راهی جایی می شوند تا کمی به وضع جسمی و روحی خود سر و سامان بدهند و سال جدید را با حس و حال بهتری آغاز کنند. اما یکی از موضوعاتی که در این میان اهمیت زیادی دارد، تامین امنیت خانه و زندگی مردم است. به هر حال، شهروندان باید تمامی ماحصل زندگی خود را بگذارند و به سفر بروند. امان از زمانی كه آتش سرقت به خرمن خانه و كاشانه یكی از این مسافران بزند.

هر گاه سرقت در شب واقع شده باشد و تعداد سارقان 2 نفر یا بیشتر باشد و لااقل یك نفر از آنان حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشد، در صورتی كه بر حامل اسلحه عنوان «محارب» صدق نكند، جزای مرتكب یا مرتكبان حبس از 5 تا 15 سال و شلاق تا 74 ضربه است.

هشدارهای پلیس را جدی بگیرید!

اگر شما جزو آن گروه از شهروندانی هستید كه محتاطانه می خواهند جلوی هرگونه روزنه ای در منزلشان را بگیرند تا دچار سرقت نشوید لازم است در این باره اطلاعاتی داشته باشید. دکتر «محمد علیزاده» جرم شناس، در این باره می گوید: مردم در ایام تعطیل نوروز بیشتر از دیگر اوقات سال به سفر می روند و سارقان در این ایام مجالی برای سرقت پیدا می کنند.
با اینکه هر سال پلیس طرح هایی برای تامین امنیت محله ها و اماکن گردشگری به اجرا درمی آورد، اما خود ما شهروندان هم می توانیم با رعایت نکاتی بسیار ساده و آسان، از وقوع انواع سرقت ها پیشگیری کنیم. وی با بیان اینکه بهتر است مردم هنگام سفر حتما منزل را به شخصی امین بسپارند، تاکید می کند: مردم باید از نگهداری طلا و جواهر و همچنین وجه نقد در منزل خودداری کنند. همچنین باید از اموال خود فهرستی تهیه کنند تا در صورت بروز سرقت، پلیس بتواند در شناسایی آن اموال سریع عمل کند. علیزاده با بیان اینکه سارقان از روش های جدید برای سرقت استفاده می کنند، می افزاید: با رعایت بعضی اصول کلی، می توان به میزان زیادی از بروز حوادث تلخ کاست. در این میان، مجهز کردن ساختمان به لامپ های زمان بندی شده بسیار مهم است.
شهروندان باید درها و حتی پنجره ها را با ابزار ایمن قفل کرده و موارد ایمنی اماکن را حتما رعایت کنند. همچنین باید زیورآلات و جواهرات قیمتی خود را به صندوق های امنیتی بسپارند. به این ترتیب، احتمال سرقت به شدت کاهش می یابد.

تعریف جرم سرقت

علیزاده در تعریف جرم «سرقت» می گوید: سرقت عبارت است از ربودن مال دیگری به طور پنهانی. این جرم شامل 4 رکن اختصاصی است: ربودن یا عنصر مادی سرقت، منقول بودن مال ربوده شده، تعلق مال ربوده شده به غیر و وجود قصد متقلبانه یا قصد مجرمانه در سرقت.
این حقوقدان به این پرسش که چه زمانی سرقت محقق می شود، این گونه پاسخ می دهد: سرقت یا ربودن وقتی انجام می شود كه سارق اقدام به عملیاتی كند كه قصد سوء او برای سرقت محرز شود؛ یعنی زمانی كه سارق بر مال دست یابد (وضع ید)، مال مسروقه را از محل خود انتقال دهد و مال را از حرز خارج سازد. به گفته وی، درصورتی كه سارق قبل از خارج كردن مال از محل خود، دستگیر شود، برحسب قانون مجازات اسلامی، عمل صورت گرفته «شروع به سرقت» است. در سرقت های مستلزم حد، هر گاه سارق قبل از بیرون آوردن مال از حرز دستگیر شود، حد بر او جاری نمی شود.

سرقت یا ربودن وقتی انجام می شود كه سارق اقدام به عملیاتی كند كه قصد سوء او برای سرقت محرز شود؛ یعنی زمانی كه سارق بر مال دست یابد (وضع ید)، مال مسروقه را از محل خود انتقال دهد و مال را از حرز خارج سازد. به گفته وی، درصورتی كه سارق قبل از خارج كردن مال از محل خود، دستگیر شود، برحسب قانون مجازات اسلامی، عمل صورت گرفته «شروع به سرقت» است

شروع به جرم سرقت و مجازات های آن

علیزاده درباره شروع به جرم سرقت بر اساس قانون مجازات نیز چنین توضیح می دهد: این بخش عبارت است از توسل به عوامل اجرایی جرم كه اگر برای متهم انصراف حاصل نشود، جرم ناگزیر به وقوع می پیوندد.
بدین ترتیب، اگر متهم در حالی كه قفل را شكسته است و می خواهد وارد خانه شود دستگیر شود، این اندازه اقدام، مصداق «شروع به جرم سرقت» نیست.
وی درباره مصادیق حكمی شروع به سرقت نیز می گوید: اگر متهم وارد منزلی شده و مشغول جمع آوری اثاثیه شود تا آنها را به سرقت ببرد و در آن حال، مثلاً به دلیل بیدار شدن صاحب خانه و هیاهو نتواند اثاثیه را خارج کند و بدزدد، این اندازه عمل سرقت محسوب نمی شود، بلكه شروع به سرقت است.
این حقوقدان با بیان اینکه اگر كسی در حال چیدن میوه از درخت با هدف سرقت دستگیر شود، این عمل وی شروع به سرقت است، تصریح می کند: اگر متهم به سرقت به قصد سرقت وارد منزلی شود و مثلا قالیچه و كت صاحب خانه را بردارد و در آن موقع، صاحب خانه بیدار شود و متهم كت را پوشیده و قالیچه را رها كند و بگریزد و در كوچه دستگیر شود، نسبت به كت سارق و نسبت به قالیچه شروع کننده به سرقت است.
علیزاده دو مصداق دیگر شروع به جرم را چنین توضیح می دهد: اگر متهم به قصد سرقت، در خانه كسی را از پاشنه بیرون آورد و داخل خانه شود و در آن حال صاحب خانه او را دستگیر کند، عمل وی شروع به سرقت محسوب خواهد شد و شكستن قفل در خانه و ورود به خانه برای دزدی از مقدمات قریبه و شروع به جرم سرقت محسوب می شود.
وی با بیان اینکه در قانون برای سارقان، رد مال، جریمه و حبس در قانون پیش بینی شده است، می گوید: هر گاه سرقت مقرون به آزار باشد یا سارق مسلح باشد، به حبس از 3 ماه تا 10 سال و شلاق تا 74 ضربه محكوم می شود و اگر جرحی نیز واقع شود، علاوه بر مجازات جرح، به حداكثر مجازات مذكور در این ماده محكوم می شود.
همچنین هر گاه سرقت در شب واقع شده باشد و تعداد سارقان 2 نفر یا بیشتر باشد و لااقل یك نفر از آنان حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشد، در صورتی كه بر حامل اسلحه عنوان «محارب» صدق نكند، جزای مرتكب یا مرتكبان حبس از 5 تا 15 سال و شلاق تا 74 ضربه است.