تبیان، دستیار زندگی
ارائه آموزش های جدید اگر در قالب همان چارچوب آموزش های قدیمی باشد هیچ موفقیتی را به دنبال نخواهد داشت. اولین گام برای ایجاد نوآوری، شناخت کافی از چارچوب خود و بررسی آن است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش رهبری در آموزش الکترونیک (1)

خلاصه: ارائه آموزش های جدید اگر در قالب همان چارچوب آموزش های قدیمی باشد هیچ موفقیتی را به دنبال نخواهد داشت. اولین گام برای ایجاد نوآوری، شناخت کافی از چارچوب خود و بررسی آن است. در حقیقت چارچوب ساخته شده شما نقش اساسی در پیروزی یا شکستتان خواهد داشت.

خستگی قاتل است! کسالت و خستگی عناصر دیگر مانند بی تفاوتی، بدبینی و تسلیم شدن را نیز وارد بازی کرده تا شور و شوق، نوآوری و خلاقیت را از میدان به در کنند. از جمله تلفات در این رقابت رهبری است. خستگی امروزه برنامه های آموزشی بسیاری را تحت تاثیر قرار داده و ما در اکثر اوقات بدون ترس جمله " خسته شدم" را به کار می بریم و بدون توجه از کنار آن می گذریم. در اطراف ما ناگفته های بسیاری در مورد خستگی وجود دارد که بدون تغییر آن ها را می پذیریم.

نقش رهبری در آموزش الکترونیک (1)

در قدم  اول از شما می خواهیم به یک سوال بالقوه و در عین حال ناراحت کننده پاسخ دهید. دوره های آموزشی خود را چطور پیش برده و توسعه می دهید؟ آیا این روند را با خستگی ادامه می دهید؟ آیا مخاطبان به اندازه کافی با دوره ها تعامل دارند و در کنار یادگیری از آن لذت می برند یا این خستگی به آن ها نیز منتقل شده است؟

نقش آموزش الکترونیک در رهبری و توسعه چیست؟
بزرگان می گویند در انجام هر کاری خلاقیت به خرج دهید و از چارچوب خود خارج شوید "Think Out of the Box". شما چه راه حلی را برای جذاب شدن دوره آموزشی خود پیشنهاد می کنید؟
همگی ما دائما به دنبال ایجاد تغییر در عملکرد خود هستیم اما چرا تاثیر آن را بر روی کاربران و مشتریان خود نمی بینیم؟ در واقعیت ما هیچ تغییری در کار خود ایجاد نکرده ایم و در چارچوبی که به دست خودمان ساخته شده، زندانی شده ایم!

باید این حقیقت را پذیرفت که برای داشتن رهبری مناسب در آموزش می بایست به سراغ راه حل هایی بروید که پیش از شما کسی آن ها را تجربه نکرده است و یا به عبارت دیگر کسی ریسک انجام آن را نپذیرفته است.

طرز فکر شما می تواند نقش دشمن را برای شما ایفا کند. هر چه تفکرات منفی و ناامید کننده داشته باشید مطمئنا فاصله بیشتری با موفقیت خواهید داشت. از جمله مواردی که افراد نسبت به آن دیدی منفی دارند، ریسک کردن است. اگر به کارهایی که انجام می دهید توجه کنید، متوجه خواهید شد که برخی کارها را به صورت کامل انجام می دهید و از انجام برخی دیگر به صورت کامل صرف نظر می کنید. به عبارت دیگر بیشتر ما "فرصت و تجربه ریسک کردن را به خود نمی دهیم". متاسفانه یا خوشبختانه تمایل به ریسک کردن، بخش مهمی از رهبری است. باید این حقیقت را پذیرفت که برای داشتن رهبری مناسب در آموزش می بایست به سراغ راه حل هایی بروید که پیش از شما کسی آن ها را تجربه نکرده است و یا به عبارت دیگر کسی ریسک انجام آن کار را نپذیرفته است.

هر قدمی که در این مسیر بر می دارید می تواند بسیار نامطمئن باشد در نتیجه به عنوان یک حرفه ای آمادگی وقوع هر اتفاقی را داشته باشید. تصور نکنید که ارائه هر دوره یک موفقیت جدید برای شما محسوب می شود بلکه برای رسیدن به قله های اوج می بایست خطراتی را پذیرفته و با آن ها به مقابله برخیزید.

نقش رهبری در آموزش الکترونیک (1)

نکته: بسیاری از افراد در استفاده از بازی و فیلم و ایجاد جذابیت در طراحی دوره خود زیاده روی می کنند.

به یاد داشته باشید که سرگرمی تنها یک وسیله است و به عنوان یکی از المان های کار شما محسوب می شود که باید در نقطه ای آن را شروع و در نقطه ای دیگر به آن پایان دهید. به عبارت دیگر سرگرمی می بایست تنها بخشی از دوره شما باشد و تنها به قصد افزایش یادگیری مخاطبان مورد استفاده قرار گیرد. مانند تمامی آیتم های دیگر، سرگرمی نیز باید عاقلانه مورد استفاده قرار گیرد و آن را با عناصر دیگر ترکیب کرد. همان طور که در مطالب قبلی نیز بارها تکرار کردیم، قرارگیری تمامی عناصر در کنار یکدیگر، سطح یادگیری را افزایش می دهد.

با توجه به موارد گفته شده اجازه دهید تا به نقش سرگرمی و مشارکت آن در فرآیند یادگیری اشاره کنیم. خود را در نقش یک بیننده در نظر بگیرید. اگر امروز یک برنامه تلویزیونی را مشاهده کنید، چند سال و یا حتی چند ماه بعد آن را به خاطر خواهید داشت؟ اگر شما به جای مخاطبان خود باشید و یک دوره آموزشی ارائه شده را بارها و بارها مشاهده کنید تا چه مدت زمانی آن را به یاد خواهید داشت؟ به نظر شما اگر اطلاعات و محتوای مورد نیازمان در کار و زندگی با سرگرمی ترکیب شوند، به خاطر سپردن آن ها برای ما تا چه اندازه راحت تر خواهد بود؟ آیا این سرگرمی در یادآوری مطالب تاثیر خواهد داشت و یا آن که بی تاثیر خواهد بود؟ در مطلب بعدی سعی می کنیم تا پاسخی برای این سوالات داشته باشیم.

ادامه دارد ...

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سیدخاموشی

تنظیم: مرجان سلیمانیان