تبیان، دستیار زندگی
در صورتی که فردی از راه دهان نفس بکشد، خشکی و سفت شدن دهان، خشک شدن لب ها، بوی بد دهان و افزایش پوسیدگی دندان ها را برای او در پی دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با دهان نفس نکشید

در صورتی که فردی از راه دهان نفس بکشد، خشکی و سفت شدن دهان، خشک شدن لب ها، بوی بد دهان و افزایش پوسیدگی دندان ها را برای او در پی دارد.

فرآوری: نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان
تنفس از راه دهان

اگر پس از بیدار شدن از خواب دهانتان خشک می شود، علت آن خوابیدن با دهان باز است.

اگرچه می توان این مشکل به ظاهر ساده را با نوشیدن یک لیوان آب برطرف کرد اما می تواند به بروز مشکلات دندانی در آینده منجر شود. در حقیقت افرادی که با دهان باز می خوابند، بیشتر در معرض پوسیدگی دندان ها هستند.

در یک بررسی، پزشکان نیوزلندی سطح PH بزاق 10 فرد سالم را برای مدت چهار روز اندازه گیری کردند. PH می تواند میزان اسیدی و قلیایی بودن مایعات از جمله بزاق دهان را تعیین کند. همچنین در این آزمایش از نیمی از شرکت کنندگان خواسته شد که با مسدود کردن مجرای بینی، تنها از راه دهان نفس بکشند.

نتایج به دست آمده نشان داد که وقتی این افراد از طریق دهان تنفس کردند، متوسط PH در محیط دهان آنان 6.6 بوده که نشانه اسیدی بودن است.

به گفته پزشکان نیوزیلندی، زمانی که شرکت کنندگان مجبور بودند در طول شب از راه دهان نفس بکشند، سطح PH بزاق آنها به 3.6 کاهش یافت و این در حالی است که وقتی سطح PH به کمتر از 5.5 برسد، دندان ها مواد معدنی خود را از دست می دهند.

باز ماندن مداوم دهان باعث می شود صورت حالت دراز و کشیده پیدا می کند و افرادی که در اثر تنفس دهانی دارای فک جلو آمده هستند، در صحبت کردن، غذا خوردن و ادای برخی کلمات دچار مشکل می شوند

به طور معمول بزاق، دندان ها را در برابر پوسیدگی حفظ می کند، اما در صورت کاهش مواد معدنی دندان ها، تاثیرات حفاظتی بزاق نیز کاهش می یابد.

باکتری های تولیدکننده اسید در فقدان بزاق رشد می کنند و اسید بیشتر با تجزیه دندان، موجب پوسیدگی آن و تحریک بافت های نرم حفره دهانی می شود.

متخصصان تاکید دارند که تولید بزاق در شب کاهش می یابد و بنابراین افرادی که با دهان باز نفس می کشند، در معرض فزاینده خشکی دهان و پوسیدگی دندان هستند.

دکتر ابراهیم رزم پا ، متخصص گوش و حلق و بینی در این باره اظهار می دارد:

«تنفس از راه دهان می تواند در فرآیند تنفس و تغذیه کودک موثر باشد. اگر کودک به صورت طبیعی از راه بینی نفس بکشد، سینوس های فکی او نیز به طور طبیعی رشد می کنند، اما اگر تنفس از راه دهان باشد، مشکلات جدی برای دهان و لثه کودک ایجاد می شود.

وجود پولیپ، مخاط بینی، بزرگی شاخک های بینی در بزرگسالان و بزرگی لوزه سوم از عوامل بروز تنفس دهانی هستند.

کودکانی که به طور مادرزادی سوراخ بینی بسته ای دارند، یا دچار تنفس دهانی ناشی از گرفتگی بینی هستند، از لحاظ تکلم مشکل دارند و تو دماغی صحبت می کنند که این مسئله در شکل گیری شخصیت آنان اهمیت خاصی دارد.

تنفس از راه دهان باعث تغییر در فک و صورت فرد می شود. باز ماندن مداوم دهان باعث می شود صورت حالت دراز و کشیده پیدا می کند و افرادی که در اثر تنفس دهانی دارای فک جلو آمده هستند، در صحبت کردن، غذا خوردن و ادای برخی کلمات دچار مشکل می شوند.

خشکی مداوم دهان، لثه ها، تنگی فک بالا و مشکلات لثه از عوارض مهم تنفس از راه دهان هستند.

زمانی که فرد نتواند به راحتی از بینی نفس بکشد، ناچار است اکسیژن مورد نیاز بدن را از راه دهان تامین کند و اکسیژنی که به بدن می رسد دما و حرارت آن تنظیم نیست و این مسئله سبب خشک شدن دهان، مشکلات تنفسی و ریوی در فرد می شود.

افرادی که نمی توانند به خوبی نفس بکشند، اگر مشکل آنها در داخل بینی و به دلیل بیماری هایی مانند پولیپ و التهاب لوزه ها باشد، می توان با روش های دارویی و عمل جراحی این مشکل را از بین برد.

مصرف سیگار، الکل و اضافه وزن از عوامل تشدید کننده ی تنفس دهانی هستند. عدم مصرف داروهای آرام بخش و آنتی هیستامین، کاهش وزن و همچنین خوردن شام در اوایل شب می تواند به کاهش تنفس دهانی در فرد کمک کند.»

سید علی جواد موسوی، متخصص داخلی و فوق تخصصی ریه نیز در مورد تنفس دهانی می گوید:

«هر علتی که باعث انسداد بینی شود، به جای تنفس از بینی، از دهان نفس  می کشیم، مانند ورود جسم خارجی به بینی، آلرژی و حساسیت بینی.

در صورتی که آلرژی بینی بسیار شدید و پیشرفته شود ممکن است منجر به ایجاد پولیپ (نهایت شدت آلرژی) شود که موجب مسدود شدن بینی و تنفس دهانی می شود (مخاط بینی خیلی بزرگ شده و پولیپ ایجاد می شود).

از دیگر عللی که منجر به تنفس دهانی می شوند، انحراف بینی و تومورهای بینی است. همچنین بزرگی بیش از حد لوزه ها نیز منجر به انسداد بینی می شود.

خشک شدن دهان در اثر تنفس دهانی، نفس کشیدن را سخت کرده و از این طریق هوای سرد وارد ریه ها می شود که این هوای سرد اسپاسم راه های هوایی را در پی خواهد داشت. تنفس دهانی بر روی فرم فک ها و صورت تاثیر گذار است.

تنفس دهانی که خشک شدن دهان را برای فرد در پی دارد، منجر می شود که او هر شب از خواب شبانه بیدار شود که این خواب ناخوشایند بر روی کارآمدی فرد در طی روز تاثیرگذار است. تمرکز و فراگیری را در کودک مختل کرده و از طرفی در افراد بالغ منجر به عصبی شدن و بی حوصلگی به دلیل خواب ناکافی می شود.

تنفس از راه بینی به دلیل موهای داخل آن که نقش حفاظتی را بر عهده دارند، از ورود اجسام آلرژی زا و اجسام خارجی ممانعت می کند، اما وقتی تنفس دهانی باشد، اجسام به راحتی وارد ریه شده، عفونت و آلرژی در داخل ریه ایجاد می کنند.

تنفس دهانی تاثیر عمده ای بر روی تکلم ندارد، اما گرفتگی بینی باعث می شود ترشحاتی در حلق ایجاد شده و صدا خشن شود.

راه های درمانی در خصوص تنفس از راه دهان این است که ابتدا باید علت توسط پزشک متخصص مشخص شده و سپس درمان انجام شود، برای مثال در صورتی که علت، انحراف بینی خیلی شدید باشد، باید انحراف بینی درمان شود.»


منابع:
ایسنا
صراط نیوز
باشگاه خبرنگاران جوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.