تبیان، دستیار زندگی
افراد حتی اگر به صورت زنده نیز در آموزش شما شرکت نکنند باز هم نیاز دارند تا دوره خودمانی باشد. ....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکاتی در مورد خلق فیلم های آموزش الکترونیک مناسب
بر روی گوشی های همراه (2)

خلاصه: افراد حتی اگر به صورت زنده نیز در آموزش شما شرکت نکنند باز هم نیاز دارند تا دوره خودمانی باشد. در ساخت فیلم خود نیز به این نکته توجه نمایید همچنین در طراحی دوره خود محتوای آموزنده و کوتاه ارائه کنید.

برخی معتقدند که فیلم در آموزش الکترونیک یکی از ویژگی های این نوع از آموزش محسوب می شود. می توان گفت فیلم ها یک رسانه بزرگ در حوزه آموزش و انتقال محتوای آموزشی هستند اگر برای تولید آن ها از استراتژی ها و روش های مناسب استفاده نمایید.

در مطلب قبل به سه نکته در مورد خلق فیلم های آموزش الکترونیک مناسب بر روی گوشی های همراه اشاره شد در ادامه به نکات بیشتری اشاره شده است.

مطلب قبل را می توانید از اینجا بخوانید

نکاتی در مورد خلق فیلم های آموزش الکترونیک مناسب

فیلم ها فاقد تعامل هستند اما نقش فعالی در آموزش ایفا می کنند چرا که می توانند افراد را به بحث کردن تحریک کرده و یادگیرندگان را به تفکر و آنالیز تشویق کنند. فیلم ها را با داشتن شرح تصاویر، استفاده از نقشه ها، موسیقی و ... تعاملی کنید.

4. ویژگی های ملموس و در عین حال خلاق را به کار خود اضافه کنید.
استفاده از افکت های خاص سینمایی لازم نیست. داشتن ایده های خلاق هر چند کوچک نیز می تواند فیلم شما را جذاب جلوه دهد. راه دور نروید، این خلاقیت حتی می تواند در استفاده از فونت های غیر متعارف معنی شود. از تعاملات پیش ساخته در فیلم خود استفاده کنید. این تعاملات می توانند شامل Autoplay، حرکت به صفحات مختلف و... باشند.

همچنین در تولید خود می توانید از GoAnimation و Powtoon استفاده کنید. این ابزارها اجازه ساخت انیمیشن های سرگرم کننده و آموزشی یا کلیپ های کمدی کوتاه را به شما می دهند که با استفاده از آن ها می توانید فیلم خود را به سبکی جدید تبدیل کنید.

5. مرکز توجه بر راوی فیلم است.
اگر شما در حال ضبط ویدیوی آموزشی خود هستید و از هیچ ابزاری در این زمینه استفاده نمی کنید چند نکته را رعایت کنید:
به نور توجه کنید و مطمئن شوید که در پشت فردی که در حال صحبت است، سایه نباشد. از افراد بخواهید که در حین ضبط فیلم به دوربین نگاه کنند تا به مخاطب این حس منتقل نشود که شخصی دیگری در صحنه حضور دارد.

رعایت این دو نکته، حس داشتن یک تجربه خوب از آموزش را به مخاطبان القا می کند. از افرادی که به کار خود مسلط نیستند، دعوت به همکاری نکنید. برای انتخاب افراد به عنوان راوی به ویژگی های تسلط بر صحبت و دقت بر سرعت گفتگو توجه ویژه ای داشته باشید. سعی کنید فرد انتخابی شما لهجه نداشته باشد. نیازی نیست که حتما از افراد سرشناس یا بازیگرهای معروف در ساخت فیلم خود استفاده کنید.

6. محاوره ای بودن سناریوی خود را تا انتها حفظ کنید.
همان طور که می دانید تحقیقات اولین گام در فرآیند تولید یک فیلم آموزشی است. به همین دلیل لازم است که درانتخاب راوی خود دقت کنید. صدای شخص مورد نظر می بایست دلنشین باشد و مخاطب تصور نکند که با یک ربات رو برو است. از مجری خود بخواهید که از اصطلاحات ثقیل و پیچیده استفاده نکند و جملاتی را بیان کند که مناسب با نیازهای مخاطبان باشد. ( به عنوان مثال ممکن است افرادی از فیلم شما استفاده کنند که به تازگی در بخش فنی یک شرکت استخدام شده اند، در نتیجه نباید از کلمات فنی خاص استفاده نکنید)

نکاتی در مورد خلق فیلم های آموزش الکترونیک مناسب

نکته مهم دیگر آن است که در کنار فن مکالمه حرفه ای، محاوره ای بودن را نیز جای دهید. متن فیلم آموزشی خود را چندین بار دوره کنید و جملات و اصلاحاتی که در جایگاه خود نیستند را بررسی کنید. در حالت عادی، مخاطبان می توانند ارتباط خوبی با فیلم های آموزش الکترونیک برقرار کنند.

7. بدانید که محتوای کمتر، تاثیرگذارتر خواهید بود.
یکی از کلیدهای اصلی در موفقیت فیلم های آموزشی الکترونیک، ارائه محتوا به اندازه ای مشخص است. مطمئنا شما نمی خواهید دریایی از افکت های مختلف را به مخاطبان ارائه دهید و با استفاده از جلوه های ویژه مانند گراف ها، انیمیشن ها و ... ذهن مخاطب خود را درگیر و آشفته کنید.

مطمئن باشید که با این کار تنها ذهن یادگیرنده را از موضوع اصلی فیلم دور خواهید کرد. همواره ارائه محتوای کوتاه تر تاثیر بیشتری بر روی یادگیرندگان خواهد داشت. فراموش نکنید که اطلاعات منتقل شده در یک فیلم آموزشی نسبت به فیلم هایی که تنها برای سرگرمی ارائه شده اند بیشتر در ذهن مخاطب جای می گیرد. اگر هدف شما از ساخت فیلم استفاده از افکت ها و جلو های ویژه است، توصیه می کنیم که در استراتژی خود تجدید نظر کنید.

همواره ارائه محتوای کوتاه تر تاثیر بیشتری بر روی یادگیرندگان خواهد داشت. فراموش نکنید که اطلاعات منتقل شده در یک فیلم آموزشی بیش از فیلم هایی که تنها برای سرگرمی ارائه شده اند در ذهن مخاطب قرار می گیرد، آنچه در فیلم های سرگرم کننده بیش از همه در ذهن افراد باقی میماند جلوه های ویژه است.

ممکن است در فیلم خود نتوانید از افراد سرشناس استفاده کنید اما این بدان معنی نیست که فیلم های آموزشی بعدی شما انتطارات را بر آورده نخواهد کرد یا اینکه با شکست مواجه خواهند شد.

در حقیقت با در نظر داشتن نکات ذکر شده می توانید محصولی را به مخاطبان ارائه دهید که احساس شرکت در یک آموزش آنلاین را از آن ها دور کند و گویی به صورت زنده آموزش می بینند.

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان،تهیه: سیدخاموشی

تنظیم: مرجان سلیمانیان