تبیان، دستیار زندگی
نیازی نیست برای ارائه یک فیلم آموزش الکترونیک یک کارگردان یا فیلمنامه نویس خبره باشید تا بتوانید مخاطبان خود را شگفت زده کنید. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خلق فیلم های آموزش الکترونیک مناسب بر روی گوشی های همراه (1)

خلاصه: نیازی نیست برای ارائه یک فیلم آموزش الکترونیک یک کارگردان یا فیلمنامه نویس خبره باشید تا بتوانید مخاطبان خود را شگفت زده کنید. برای به هیجان آوردن افراد بهتر است در انتخاب نرم افزار آنلاین قدرتمند و مناسب به منظور تهیه و تدوین فیلم آموزشی خوب دقت به خرج دهید. در این مقاله به ارائه مواردی خواهیم پرداخت تا براساس آن فیلم های آموزشی با ارزش محتوایی بالا را تولید کرد.

اگر تصور می کنید که تنها افراد با تجربه و حرفه ای در تکنولوژی فیلم سازی، قادر به تولید فیلم های آموزش الکترونیک فوق العاده هستند، باید بگوییم کاملا در اشتباه هستید. در واقع می توان گفت هر کسی می تواند برای ارائه دوره های آموزش الکترونیک، ویدیوی آموزشی مناسب را تولید کند، اگر در این راه از ابزارهای مناسبی بهره ببرد و در کنار آن استعداد و خلاقیت خود را نیز به کار بگیرد.

خلق فیلم های آموزش الکترونیک مناسب بر روی

چطور می توان ویدیوهایی مطابق با محتوای آموزش الکترونیک خود ایجاد کرد؟
به خاطر داشته باشید به منظور طراحی فیلم برای دوره های آموزشی، ابتکار عمل مسیر شما را برای رسیدن به هدف کوتاه تر خواهد کرد. خصوصا زمانی که کیفیت مهمتر از کمیت باشد. بنابراین در هر شرایطی رو به جلو حرکت کنید و با نشستن بر روی صندلی کارگردانی خود را آماده تولید فیلم آموزش الکترونیکی کنید. ایمان داشته باشید که ویدیوی شما به زودی به مرحله اجرا رسیده و مانند یک تئاتر پخش خواهد شد.

1. ابزارهای نوشتاری آموزش الکترونیک خود را از میان نرم افزارهایی انتخاب کنید که پایگاه داه قدرتمندی داشته باشند.
در دنیای امروز، ابزارهای نوشتاری که با استفاده از آن بتوان یک فیلم آموزشی تولید کرد، بسیار زیاد است. در حالی که هر یک از این ابزارها دارای ویژگی های خاص خود بوده و در کتابخانه خود اطلاعات منحصر به فردی دارند. نرم افزارهای مدنظر دارای یکسری ماژول های از پیش ساخته شده مانند تصاویر، موسیقی و ... هستند.
بنابراین اگر تجهیزات صوتی و تصویری پیشرفته ای در اختیارتان نیست نا امید نشوید چرا که هنوز موقعیت ایجاد یک فیلم آموزشی الکترونیک فوق العاده پیش روی شماست. به نرم افزاهای موجود در زمینه کاری خود فکر کنید و با توجه به نیازتان یکی را انتخاب کنید. به نظر می رسد که استفاده از ویژگی های آماده بهتر از آن است که یک دوربین در دست بگیرید و یک فیلم را ضبط کنید.

2. ایده خود را عملی کنید.
به جای انکه تمامی اهداف خود را با زبان بیان کنید آن ها را به سبکی تبدیل کنید که برای سایرین قابل لمس و درک باشد. اگر در اینترنت گشتی زده باشید با یک تخمین سرانگشتی متوجه خواهید شد که فیلم های آموزشی در بیان محتوا بسیار موفق تر از متن ها عمل می کنند. به همین دلیل با مخاطبان و نیازهایشان قدم به قدم پیش رفته و آن ها را به عرصه نمایش ببرید.

می خواهید موضوعی در حوزه سلامت برای افراد بازگو کنید. به نظر شما اگر موضوع را تبدیل به فیلم کنید و عواقب ناشی از هر حرکت صحیح یا غلط بر روی بیمار را نشان دهید، تاثیرگذارتر خواهد بود یا آن که تمامی مطالب را به صورت مقاله 20 صفحه ای تهیه کرده و در اختیار افراد گذارید؟

به عنوان مثال تصور کنید می خواهید موضوعی در حوزه سلامت برای افراد بازگو کنید. به نظر شما اگر موضوع را تبدیل به فیلم کنید و عواقب ناشی از هر حرکت صحیح یا غلط بر روی بیمار را نشان دهید، تاثیرگذارتر خواهد بود یا آن که تمامی مطالب را به صورت یک متن تهیه کرده و در اختیار افراد گذارید؟

ممکن است از حوصله مخاطبان شما خارج باشد که بخواهند یک مقاله 20 صفحه ای بدون جذابیت را مطالعه کنند، البته اگر هم به مطالعه آن بپردازند باز هم می توان اطمینان داشت که تاثیر آموزش عملی و بری بیش از متنی می تواند باشد.

3. استفاده از چند پلتفرم، کار شما را کاربرپسند خواهد کرد.
به مخاطبان خود توجه کنید آن ها حق دارند از محتوای آموزشی ارائه شده هر زمان که بخواهند استفاده کنند این امر زمانی که از تلفن همراه استفاده می کنند به بهترین شکل اتفاق خواهد افتاد. در مقالات پیشین هم در مورد استفاده از نرم افزارهایی که بر روی موبایل به راحتی پاسخگو نیستند صحبت کردیم، مثلا در برنامه آموزشی خود از پلتفرم هایی که مبتنی بر Flash هستند، استفاده نکنید چرا که بر روی تلفن های همراه این ویژگی پشتیبانی نمی شود. به جای آن می توانید از ابزارهای مدیریت سیستم پاسخگو (RLMS) بهره ببرید.

پیش از این برای طراحی نرم افزارها باید آن ها را برای سیستم های مختلف مثل لپ تاپ، تبلت و یا تلفن همراه به طور جداگانه طراحی نمود، اما با استفاده از این دسته از نرم افزارها تحت عنوانResponsive، می توانید تنها یک بار طراحی کنید و نرم افزار خود را با سیستم تطبیق می دهد، (ترجمه پاسخگو را ما انتخاب نموده ایم که ممکن است در آینده ترجمه های بهتری از این سیستم ارائه گردد) با این کار می توانید فیلم های آموزشی خود را در ابعاد مختلف به کاربرانتان ارائه دهید. مطمئن شوید کاربران شما کنترل کاملی بر صدا دارند. آن ها باید بتوانند صدای مورد نظر را انتخاب کنند یا این که امکان Playback را در اختیارشان قرار دهید.

حال در نظر بگیرید که افراد می خواهند فیلم آموزشی شما را در یک مکان شلوغ مشاهده کنند، در این موارد صدا کارساز نیست و هرچقدر هم صوت با کیفیت باشد باز هم ممکن است با مشکلاتی مواجه شود، بنابر این از ایده زیرنویس هم استفاده کنید.
ادامه دارد ...

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سیدخاموشی

تنظیم: مرجان سلیمانیان