تبیان، دستیار زندگی
Storyboard (استوری بورد) یا همان فیلم نامه مصور عنصر مهمی در توسعه آموزش الکترونیک است. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلایل اهمیت استوری بورد(Storyboard)

در توسعه آموزش الکترونیکی (1)

خلاصه: Storyboard (استوری بورد) یا همان فیلم نامه مصور عنصر مهمی در توسعه آموزش الکترونیک است. زیرا علاوه بر این که ریسک تولید محصول را کاهش می دهد، مزایای بسیاری از جمله کاهش خطا و هزینه را نیز در پی دارد.

داشتن فاز استوری بورد (Storyboard) در پروژه نه تنها تعاملات با مشتریان و ارتباط با توسعه دهندگان را برقرار می سازد بلکه به واقع بروز رسانی دوره شما را در آینده امکان پذیر می سازد.

دلایل اهمیت استوری بورد(storyboard) 1

آیا تا به حال فکر کرده اید که خانه ای بدون طرح اولیه و ماکت ساخته شود چطور از آب در می آید؟ بله. زمانی که شما یک دوره آموزشی طراحی می کنید بدون استوری بورد درست مثل آن است که خانه ای بدون ماکت ساخته اید!
پیش از آن که به مزایای استفاده از استوری بورد در آموزش الکترونیکی بپردازیم به تعریفی اجمالی از آن پرداخته ایم.

استوری بورد یا فیلم نامه مصور:
استوری برد پلی میان یک فیلم نامه مکتوب و جهان تصویری رسانه های بصری است. اگر داستان به شکل فیلم نامه نوشته شده باشد باید بهترین میزان سن برای هر صحنه طراحی شود. در رسانه های بصری بیان داستان با تصویر، گامی لازم است تا کشف کنید که داستان چگونه به فیلم (در اینجا وبینار) ترجمه خواهد شد. فیلم نامه مصور اجازه می دهد تا بهترین راه را برای بیان تصویری هر کنش داستان (در وبینار هر مرحله یادگیری) یافت. علاوه بر کشف نحوه بیان تصویری داستان باید بر روی مشخصات سینمایی فیلم مانند زوایای دوربین، ترکیب بندی، تداوم، حرکت اشیاء و شخصیت ها، برش ها، ژست ها، حالات چهره و تا حدی ریتم کار کرد. (برگرفته از ویکی پدیا)

در این نوشتار قصد داریم تا 8 دلیل عنوان کنیم بدین مضمون که: چرا کشیدن و طراحی استوری بورد برای پروژه های آموزش الکترونیک بسیار مهم است. استوری بورد یا همان فیلم نامه مصور، عنصر مهمی در توسعه آموزش الکترونیک است. زیرا ریسک تولید محصول را کاهش می دهد. دلایل این ادعا در زیر آمده است.

1) آیا مفهوم به درستی منتقل می شود؟
استوری بورد به شما می گوید که مفهومی که شما برای آموزش ساخته اید در کجا کار می کند و در کجا کار نمی کند. وقتی شما بخواهید یک مفهوم را به صورت شفاهی عنوان کنید معمولا برای توضیح باید چند پاراگراف بنویسید، این در حالی است که فیلم نامه مصور به مشتری شما یا صاحب اعتبار دوره درسی شما کمک می کند تا تشخیص دهید که آیا مفهوم مورد نظر به او منتقل می شود یا خیر و آیا جهت برگزاری دوره مطابق با میل او هست یا نه!

2) آیا پیاده سازی سناریوی طراحی شده به خوبی کار خواهد کرد؟
زمانی که شما دوره را به صورت یک داستان به تصویر می کشید به گونه ای به طراحان و برنامه نویسان این امکان را می دهید تا تصمیم بگیرند که از کدام نوع از مدیا (رسانه های صوتی و تصویری) برای انتقال پیام استفاده کنند: به طور مثال کدام بخش دارای روایت صوتی باشد و یا در کدام قسمت ها قابلیت کلیک کردن وجود داشته باشد به طوری که در نهایت همگام سازی در کل فرایند حفظ شود.

این موضوع یک تمامیت به دوره و روند آن می دهد. بنابر این استوری بورد نه تنها به عنوان یک ماژول طراحی خدمت می کند بلکه به عنوان یک کنترل کننده کیفیت به کاربرده می شود و به بیانی صفحه به صفحه روند را بررسی می کند.

3) استفاده مناسب از بودجه
زمانی که شما قصد دارین از انیمیشن های طولانی و پر هزینه در آموزش خود استفاده کنید استوری بورد بیش از پیش مهم می شود زیرا می توانید با ارائه استوری بورد خود برای هر سناریو پیش از هزینه کردن تایید بگیرید تا تصویر روشنی از محصول نهایی به آن ها بدهید. در این میان اگر مشتری تصمیم بگیرد که برخی تغییرات را در میانه کار ایجاد نماید و یا اشتباهی رخ داده باشد اعمال تغییرات، تغییر بودجه زیادی را برای آن ها به ارمغان نخواهد داشت.

با ارائه استوری بورد پیش از پیاده سازی هر سناریو می توانید تایید بگیرید تا تصویر روشنی از محصول نهایی داشته باشید، همچنین در این میان اگر مشتری تصمیم بگیرد که در میانه کار تغییری ایجاد کند بودجه زیادی را صرف نمی کند.

4) شناسایی اشتباهات/خطاها در مراحل اولیه
در طول فاز استوری بورد، بسیاری از خطاهای روایتی (ناشی از روایت شنیدن داستان) خطاهای رسانه ای (ویدئو، صدا) و جزئیات دیگر شناسایی می شوند. این خطاها چنانچه در مراحل اولیه شناسایی نشود سبب صرف هزینه، زمان و تلاش بسیاری است که ممکن است سبب مختل شدن تولید نیز شود.

دلایل اهمیت استوری بورد(storyboard) 1

5) تصمیم گیری مناسب برای انتخاب مالتی مدیا
استوری بورد برای شناسایی مالتی مدیای مناسب و ارائه آن ها در زمان مناسب حائز اهمیت است. عموما زمانی که گروه به طراحی دوره مشغولند مکان و نوع مالتی مدیای مورد نیاز را عنوان می کنند و در مستندات خود لحاظ می کنند اما همیشه این تصویر سازی های ذهنی با واقعیت منطبق نیست، بنابراین لازم است بعد از طراحی دوره، استوری بورد پیاده سازی شود تا این موارد شناسایی شده و اصلاح گردند.

ادامه دارد ...

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سیدخاموشی

تنظیم: مرجان سلیمانیان