تبیان، دستیار زندگی
کلمه وبینار در چند سال گذشته ابداع شده که به ارائه یک سمینار بر روی اینترنت اشاره دارد. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 پیشنهاد برای داشتن یک میزبانی موفق وبینار (2)

خلاصه: کلمه وبینار در چند سال گذشته ابداع شده که به ارائه یک سمینار بر روی اینترنت اشاره دارد. رایج ترن نوع استفاده از وبینار در فروش و نرم افزارهای بازاریابی است که به منظور اطلاع رسانی و تحت تأثیر قرار دادن مشتریان بالقوه کاربرد دارد. اما از همین ویژگی می توانید در ارائه دوره های آموزش الکترونیک به افراد استفاده کنید.

علاوه بر واژه وبینار می توانید از کلماتی همچون سمینار، وب کنفرانس، جلسه اینترنتی و ... استفاده کنید. برخی معتقدند که یک وبینار حقیقی تنها قابل ارائه برای گروه بزرگی از مخاطبان است. توجه داشته باشید که Webinar متفاوت از Webcast (پخش و ارائه یک طرفه) است و مخاطب تنها به عنوان یک تماشاچی یا شنونده تلقی نمی شود.

وبینار جلسه زنده ای است که مکان برگزاری آن بر روی وب است. شما در این جلسه می توانید به برگزاری جلسات آموزشی پرداخته و به بحث و ارائه با سایرین بپردازید. شرکت کنندگان می توانند اسناد و نرم افزارهای کاربردی را با استفاده از رایانه مشاهده کرده و از آن ها استفاده کنند. همچنین در این همایش می توانید صدای خود را با افراد به اشتراک گذاشته و مطالب آموزشی خود را ارائه دهید.

7 پیشنهاد برای داشتن یک میزبانی موفق وبینار (2)

شروع جذاب وبینار می تواند در جلب مخاطب بسیار موثر باشد. در کنار داشتن شروعی جذاب می بایست برخی نکات مانند صدا، لحن، صمیمیت و ... را نیز لحاظ کنید.

مطلب قبل را می توانید از اینجا بخوانید

2. به صداها توجه کنید
بدون تردید صوت مهمترین المان یک وبینار به شمار می آید. برای اطمینان از اینکه در انتقال صوت به عنوان مهم ترین المان با مشکلی مواجه نخواهید شد، سه نکته زیر را رعایت کنید:

- محلی مناسب را برای همایش خود برگزینید. محلی را انتخاب کنید که آرام بوده و به طور مثال وجود نویز روی کار شما خلل ایجاد نکند. (برای درک بهتر: اتاقی که انتخاب می کنید به لحاظ آرامش می تواند همانند یک اتاق ضبط صدا باشد) مطمئن شوید که اینترنت را از طریق بی سیم دریافت نمی کنید و به جای آن از ارتباطات کابلی استفاده کنید زیرا مطمئن تر و احتمال ایجاد نویز و یا قطعی کمتر است.

- برای خود یک دستیار فنی انتخاب کنید. در طول ارائه یک دوره آموزشی نیاز به تمرکز کافی دارید در نتیجه داشتن یک دستیار فنی این امکان را به شما می دهد تا از بابت عدم وقوع مشکلات احتمالی اطمینان داشته باشید. توجه داشته باشید که دستیار انتخابی شما می بایست توانایی حل مشکلات ناگهانی را داشته باشد تا تمامی مسئولیت ها بر عهده شما نباشد.

- از میکروفون های جدا استفاده کنید. در حین برگزاری وبینار از میکروفون های دسکتاپی یا میکروفون لپ تاپ خود استفاده نکنید. از میکروفون هایی که مخصوص پخش صدا هستند استفاده کنید. اگر سالن همایش شما مجهز به بلندگوهای متعدد است، تنظیمات آن ها را در بهترین حالت قرار دهید تا افراد شرکت کننده با مشکل صوتی مواجه نشوند!

7 پیشنهاد برای داشتن یک میزبانی موفق وبینار (2)

3. تمرین، تمرین، تمرین

تمرین قدرت شما را بالا می برد. به هر اندازه که انسان با استعداد و خلاقی باشید باز هم نباید تمرین کردن را فراموش کنید. هیچ گاه بدون تمرین وارد یک کنفراس یا سخنرانی واقعی نشوید. از میزان تاثیر صدای خود بر دیگران و پذیرش آن مطمئن شوید. هر فردی ممکن است در گفتگوی خود لغاتی که بیش از حد تکرار کند، این نوع واژه ها و یا کلماتی که افراد را خسته می کند از فرهنگ لغات خود حذف کنید.

تمرین، اعتماد به نفس شما را بالا می برد. از نظرات سایرین استفاده کنید از آن ها بخواهید که با دقت صدای شما را گوش کرده و صادقانه نظر دهند. از افراد جویا شوید که کدام قسمت را پسندیده اند؟ آیا سرعت و تن صدای شما مناسب بوده؟ آیا صحبت شما به اندازه کافی واضح است؟

تمرین، اعتماد به نفس شما را بالا می برد. از نظرات سایرین استفاده کنید از آن ها بخواهید که با دقت صدای شما را گوش کرده و صادقانه نظر خود را بیان کنند. از افراد جویا شوید که کدام قسمت را پسندیده اند؟ آیا سرعت و تن صدای شما مناسب بوده؟ آیا صحبت شما به اندازه کافی واضح است؟ به دوستان و نزدیکان خود بگوید که بارها ارائه شما را گوش دهند تا بتوانند نظرات دقیقی ارائه دهند.

در وبینار خود مهمترین نکته یعنی زمان را فراموش نکنید. عدم مدیریت زمان صحیح باعث می شود تا شما قسمت هایی را از دست بدهید و یا مجبور شوید در ارائه خود عجله کنید، شاید شما هم در کنفرانس هایی شرکت کرده باشید که با یک شروع آرام آغاز شده و در نهایت با عجله و توضیح اجمالی اسلایدها و یا بعضا گذشتن از بعضی موارد به علت کمبود وقت به پایان رسیده باشد، اطمینان حاصل کنید که این اتفاق برای شما نمی افتد! این نوع اتفاقات اگر در کنفرانس های سنتی اثر نامطلوب دارد، این اثر در وبینار چند برابر خواهد بود !!!

در سخنرانی خود در کنار جدی بودن، حس دوستی را به مخاطبان خود القا کنید. در نهایت شما می توانید وقتی در حال تمرین هستید از خود فیلم بگیرید بدین ترتیب متوجه خواهید شد که چه کارهایی را باید انجام دهید و چه کارهایی را نباید انجام دهید.

ادامه دارد ...

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سیدخاموشی

تنظیم: مرجان سلیمانیان