تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از متخصصین آموزش علاقه ای به میزبانی وبینارهای خود ندارند، آن ها بر این باورند که نمی توانند میزبانی یک وبینار موفق از مهارت های مورد نیاز را داشته باشند. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 پیشنهاد برای داشتن یک میزبانی موفق وبینار(1)

خلاصه: بسیاری از متخصصین آموزش علاقه ای به میزبانی وبینارهای خود ندارند، آن ها بر این باورند که نمی توانند میزبانی یک وبینار موفق از مهارت های مورد نیاز را داشته باشند. قصد داریم در این مطلب به ارائه ترفندها و مهارت هایی بپردازیم که با استفاده از آن ها بتوانید میزبانی یک وبینار موفق، جذاب و فوق العاده را به کاربران خود ارائه دهید.

وبینار (کنفرانس تحت وب)، جهت برگزاری سمینارها و همایش ها و یا ارائه مطالب از طریق اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع سمینار، هر یک از شرکت کنندگان پشت کامپیوتر خود نشسته و از طریق اینترنت با سایر شرکت کنندگان ارتباط برقرار می نمایند.

7 پیشنهاد برای داشتن یک میزبانی موفق وبینار (1)

ملاقات های آنلاین معمولا به این صورت است که مدرس یا مدیر جلسه امکان برقراری ارتباط صوتی و تصویری و سایرین نیز امکان ارسال پیام های متنی را دارند و لذا می توانند سوالات خود را به صورت مکتوب مطرح نمایند. مزیت هایی مانند عدم نیاز به تجهیزات سخت افزاری گران قیمت، IP اختصاصی برای کاربر و پهنای باند بالا باعث شده است که وبینار بصورت جدی در بازار کنفرانس تصویری مطرح و تجهیزات جانبی و برنامه های قدرتمندی از آن معرفی گردد.

میزبانی یک وبینار موفق بر روی شرکت کنندگان تاثیرگذار است و آن ها را مشتاق به شرکت در بحث می نماید تا خود را درگیر وبینار کنند. مطمئنا هر چه میزبانی موفق تری داشته باشید افراد بیشتر تجربیات خود را که در وبینار شما داشته اند به دیگران منتقل می کنند (به گونه ای برای شما بازاریابی می کنند)

حال چطور می توان میزبان یک وبینار موفق بود؟

ارتباط با مخاطبان از طریق وبینار فراتر از توانایی های رسانه های اجتماعی، وب سایت ها و وبلاگ های حرفه ای است چرا که حس مجازی بودن را از آن ها گرفته و زنده بودن را به آن ها منتقل می کند.

برقراری ارتباطات جدید با افراد علاوه بر این که می توانید تجربیات جدید به دست آورید باعث می شود با گذشت زمان به یک فرد حرفه ای تبدیل شوید. همایش هایی که در آن شرکت می کنید حس و روح کلاس های سنتی را به شما منتقل می کند و همین دیدار با افراد جذابیت مبحث را برای شما بیشتر می کند و موضوع را عمیق تر درک خواهید کرد و این خود موجب افزایش اعتماد افراد به شما و دوره های ارائه شده از جانب شما خواهد شد تا بتوانید فرصت داشتن ارتباطات جدید را تجربه کنید.

7 پیشنهاد برای داشتن یک میزبانی موفق وبینار (1)

وب سایت ها و رسانه های مجازی تنها منتقل کننده مطلب بدون هیچ گفتگوی متقابلی هستند و این خود علاقه به آموزش در شما را کمرنگ تر خواهد کرد. در حقیقت می توان گفت اگر شما میزبانی و مدیریت وبینار خود را بر عهده بگیرید به راحتی می توانید در جریان کار قرار گرفته و نتیجه به دست آمده را تحت کنترل خود قرار دهید.

اما در این راه نیازمند چه مواردی هستید؟ آیا توانایی ارائه یک وبینار جذاب را در خود می بینید؟ آیا از روابط اجتماعی خوبی برخوردار هستید و به راحتی می توانید با افرادی که برای اولین بار با آن ها ملاقات می کنید ارتباط مناسبی برقرار کنید؟ آیا می توانید در حالی که میزبانی سمینار خود را بر عهده دارید محتوای دوره خود را به بهترین شکل منتقل کنید؟

در وبینار معمولا به این صورت است که مدرس یا مدیر جلسه امکان برقراری ارتباط صوتی و تصویری و سایرین نیز امکان ارسال پیام های متنی را دارند و لذا می توانند سوالات خود را به صورت مکتوب مطرح نمایند. مزیت هایی مانند عدم نیاز به تجهیزات سخت افزاری گران قیمت، IP اختصاصی برای کاربر و پهنای باند بالا باعث شده که وبینار بصورت جدی در بازار کنفرانس تصویری مطرح و تجهیزات جانبی و برنامه های قدرتمندی از آن معرفی گردد.

به تمامی سوالات مطرح شده می توان پاسخ مثبت داد، در صورتی که شما به این کار علاقه داشته باشید.
برای اینکه وبینار را به نحو احسن اجرا کنید نکاتی را عنوان خواهیم کرد که موجب تبدیل شدن شما به یک میزبان موفق خواهد شد.
مطمئن باشید در این راه احساس آرامش و حرفه ای بودن خواهید داشت زمانی که در حال ارائه یک وبینار بی عیب و نقص و سرگرم کننده باشید.

1. با یک داستان شروع کنید.
به نظر شما بهترین راه شروع یک وبینار چیست؟ از نظر شما خواندن یک بیوگرافی از خود مناسب تر است یا خواندن یک اسلاید در مورد دستور کاری که قرار است در طول وبینار انجام شود؟ اگر با این شروع موافق هستید تنها نتیجه ای که به دست خواهید آورد عدم علاقه افراد به همایش شما خواهد بود! توصیه می کنیم وبینار را با داستانی از خود و اینکه چرا در آن لحظه در آن مکان قرار دارید، آغاز کنید.

برای شروع، رابطه عاطفی خود را با افراد افزایش دهید. با داستانی از معرفی خود شروع کنید، این داستان علاوه بر جذابیت می بایست کوتاه بوده و با عناصر کوچکی آغاز شود و با یک نتیجه گیری کوتاه پایان یابد.

رابطه عاطفی خود را با افراد افزایش دهید. داستانی که شروع می کنید علاوه بر جذابیت می بایست کوتاه بوده و با عناصر کوچکی آغاز شود و با یک نتیجه گیری کوتاه پایان یابد. لبخند را فراموش نکنید و مطمئن باشید که شور و اشتیاق درونی شما از طریق صوت به مخاطبان منتقل خواهد شد.

ادامه دارد...

بخش آموزش الکترونیکی تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: مرجان سلیمانیان