تبیان، دستیار زندگی
اگر فقط ناچار به بیان یك پیشنهاد باشیم كه به حل تمامی مشكلات رابطه ای و خانوادگی كمك نماید، تنها می توان این عبارت را بیان كرد : " بكوشید شنونده خوبی شوید " . اگرچه اكثریت قریب به اتفاق ما باید در این زمینه خود را...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به صحبت های او گوش فرا دهید

اگر فقط ناچار به بیان یك پیشنهاد باشیم كه به حل تمامی مشكلات رابطه ای و خانوادگی كمك نماید، تنها می توان این عبارت را بیان كرد : " بكوشید شنونده خوبی شوید " . اگرچه اكثریت قریب به اتفاق ما باید در این زمینه خود را تغییر دهیم ، اما باید بگوییم كه "مردان " نیاز بیشتری به تغییر در این زمینه دارند.

اكثر زنان از ضعف همسر ، پدر یا مردان دیگر در گوش سپردن به صحبت هایشان ، شكایت دارند. و اكثر این زنان معتقدند كه كوچكترین تغییر و تقویت در گوش فرادادن ، بی اندازه مورد استقبال آنها قرار می گیرد و بدون تردید رابطه آنها را ( صرف نظر از طبیعت آن ) بهبود می بخشد. گوش سپردن تقریباً شبیه به "داروی معجزه آسا " است كه پیامدهای این امر را تضمین می كند.

اگر از راز موفقیت زوج هایی كه ادعا می كنند رابطه ای محبت آمیز دارند ، بپرسید ، اكثر آنها به توانایی شخص مقابل در گوش فرا دادن ، اشاره نموده و از آن به عنوان مهمترین عامل مؤثر در كیفیت روابط خود یاد می كنند. این مطلب را می توان به روابط مثبت پدر و دختر و ... نیز تعمیم داد.

حال چرا با وجودی كه اثر " گوش فرادادن " این چنین قوی و مؤثر است ، فقط معدودی از مردان ، شنوندگان خوبی می شوند؟

دلایل آن عبارتند از : اول ) تا جایی كه به ما مردان مربوط است، اكثر ما حس می كنیم كه " گوش فرا دادن " راه حلی انفعالی است. به عبارت دیگر ، وقتی به جای قطع كردن صحبت فقط به آن گوش می دهیم ، احساس می كنیم كه كاری انجام نداده ایم و بیش از اندازه منفعل هستیم . پذیرش این واقعیت كه گوش سپردن خود راه حل است ، امری دشوار است.

برای غلبه بر این مشكل باید متوجه شویم كه چقدر ارزشمند است كسانی كه به آنها علاقه داریم ، صمیمانه به حرفهای ما گوش كنند. ما احساس می كنیم كسی هست كه حرف ما را بشنود و به ما محبت كند. بدین ترتیب روحیه ما تقویت شده و احساس تفاهم با اطرافیان می كنیم . از طرف دیگر وقتی احساس می كنیم كسی به صحبت های ما توجهی نمی كند حس می كنیم كه گم كرده ای داریم و احساس یأس و نارضایتی می كنیم.

دوم ) عدم باور " بد بودن " خودمان است . البته ما این موضوع را جز از طریق بیان مستقیم یا غیر مستقیم و كنایه ای ، متوجه نمی شویم . عدم توانایی در گوش سپردن ، عادتی غیر قابل رؤیت می شود ، كه حتی شاید وجود این اشكال را باور نداشته باشیم و به دلیل وجود دوستان زیادی كه داریم ، توانایی شنیدن ما بسیار كافی به نظر برسد و به همین دلیل راجع به آن زیاد فكر نمی كنیم .

تعیین این امر كه تا چه حد شنونده مؤثری هستید نیاز به صداقت و تواضع فراوانی دارد . باید هنگامی كه می خواهید میان سخن كسی بدوید یا حرف او را قطع كنید ، عزم را جزم كرده و آرام بگیرید و به خود گوش فرا دهید . یا پیش از آن كه صحبت فرد مقابل به اتمام برسد ، صبورتر باشید و یا با خود فرض كنید كه خودتان صحیح فكر می كنید ، یا اصلاً راجع به چیز دیگری فكر كنید .

با این روش نتیجه كار تضمین شده است . كار ساده ای است . آرام گرفته و خوب گوش بسپارید و از این كه می بینید مشكلات گذشته با چه سرعتی خود به خود حل می شوند و چه احساس نزدیكی نسبت به افراد مورد علاقه خود می نمایید ، حیرت خواهید كرد. خوب شنیدن " هنر " است و به هیچ وجه امر پیچیده ای نیست. پیش و بیش از هر امری نیت كنید كه شنونده خوبی باشید و سپس با تمرین به آن دست یابید. اطمینان داریم تلاش شما مؤثر و مفید خواهد بود.
تهیه و تنظیم برای سایت تبیان - زهره پری نوش
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.