تبیان، دستیار زندگی
پرخوری و زیاده روی در عید و جشن ها جزو مشکلاتی است که صرفاً مخصوص ما ایرانی ها نیست و به اصطلاح تا بوده همین بوده. یعنی همه جای دنیا تعطیلات برنامه ی عادی روزانه را به هم می زند و به نوعی عادت های خوب را تحت تأثیر قرار می دهد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 نکته تغذیه ای در جشن ها و عیددیدنی ها

پرخوری و زیاده روی در عید و جشن ها جزو مشکلاتی است که صرفاً مخصوص ما ایرانی ها نیست و به اصطلاح تا بوده همین بوده. یعنی همه جای دنیا تعطیلات برنامه ی عادی روزانه را به هم می زند و به نوعی عادت های خوب را تحت تأثیر قرار می دهد...

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
مهمانی

واقعیت این است که اگر خیلی در جو و حال و هوای تعطیلات غرق شوید احتمال اینکه کنترل وزن خود را از دست دهید زیاد می شود. به همین دلیل لازم است که حتی در عید نیز به طور معقول غذا بخورید. می دانیم که تنقلات موجود آن قدر متنوع و وسوسه انگیز هستند که شما را وسوسه می کنند. اما ما توصیه هایی داریم که هم از عید لذت ببرید، هم دچار افراط و تفریط نشوید و در دام زیاده روی و اضافه وزن عیدانه نیفتید. لطفاً با ما همراه باشید.

لازم نیست قبل از نوروز رژیم سخت داشته باشید

در برنامه غذایی افراد بسیاری، مصرف غذاهای مقوی و مغذی در الویت قرار دارد. این افراد معمولاً در جشن ها چیزی نمی خورند و گرسنه می مانند. اما توجه داشته باشید که این رژیم غذایی فقط شما را در زمان جشن بیش از اندازه گرسنه خواهد کرد.
در واقع نخوردن و گرسنگی شدید، منجر به افت شدید قند خون می شود، مسئله ای که به طور اجتناب ناپذیری مقدمات پرخوری شما را در شب جشن فراهم می آورد. رژیم های غذایی سوخت و ساز بدن را نیز آهسته و کند می کند. بنابراین سعی کنید پیش از شب جشن، معده خود را با مواد غذایی سبک پر کنید: مثلاً مواد غذایی تازه، گوشت های بدون چربی و قندهای دیرجذب.

نیازی به پرهیزهای شدید نیست

در حالی که عده ای در جشن ها، در خوردن شیرینی، تنقلات و غذاهای رنگارنگ زیاده روی می کنند، عده ای دیگری نیز از آن ور بام می افتند و خود را از خوردن همه چیز محروم می سازند.
البته درست است که هدف از برپایی جشن ها و حتی عیددیدنی ها، دیدار اقوام و دوستان است و نه شکم چرانی و پرخوری های افراطی، اما در این مواقع حتماً یک شیرینی کوچک بردارید چون با این حرکت اشتهای شما تحریک نمی شود و دیگر در ساعات باقی مانده به سراغ زیاده روی و پرخوری نخواهید رفت. پس یک شیرینی کوچک بردارید، آن را با لذت و به آرامی میل کنید و به جمع مهمانان بپیوندید.

با شکم خالی به مهمانی و عیددیدنی نروید

انجام یک فعالیت بدنی سبک، پیش از یک جشن یا مهمانی، به شکل معجزه آسایی سوخت و ساز بدنتان را بالا می برد و وجود شما را سرشار از انرژی می کند. پس سعی کنید در برنامه روزانه خود، در خریدهای روزانه و یا گردش ها، زمانی را به یک فعالیت فیزیکی سبک اختصاص دهید

این طرز فکر که تمام روز چیزی نخورید و گرسنگی بکشید تا شب هنگام، موقع شام، دلی از عزا درآورید، نادرست ترین فکر ممکن است. با این کار فقط مقدمات پرخوری خود را در حین جشن ها و مهمانی ها فراهم می کنید. شک نداشته باشید که اگر این طور گرسنه وارد شوید، به محض ورود، به سمت میز پذیرایی خواهید رفت، از هر چیزی که به چشمتان بیاید، میل خواهید کرد و ذره ای را هم از قلم نخواهید انداخت!
اما ما به شما پیشنهاد می کنیم که به جای این کار (گرسنگی کشیدن)، چند ساعت قبل از شروع جشن، عصرانه ای ساده و مختصر میل کنید، عصرانه ای که غنی از مواد فیبردار و پروتئین ها باشد، چون این مواد باعث ترشح هورمون گرلین شده و جلوی گرسنگی زیاد را می گیرند.

در میزهای سلف سرویس در صف غذا نایستید

زمانی که در حین صرف شام، برای کشیدن غذا، در صف میهمانان می ایستید، ناخودآگاه با صف پیش می روید و از هر غذایی که به چشمتان خورد، مقداری در بشقاب خود قرار می دهید.
اما به جای این کار، ما به شما پیشنهاد می کنیم که به میز غذا نزدیک شوید، یک نگاه کلی به آن بیندازید و سپس سعی کنید غذاهای سالم و مقوی را انتخاب کنید و در کنار آن ها مقدار کمی دسر نیز برای خود بردارید. اما اگر نمی خواهید بعد از عید به دنبال رژیم برای آب کردن اضافه وزن کسب شده باشید از هر آنچه بقیه در بشقاب خود می ریزند برای خود نکشید.

عجله کار شیطان است

یادتان باشد که استرس، فقط منجر به پرخوری شما خواهد شد و در حقیقت باعث می شود تا شما بیشتر از هر زمان دیگری غذا بخورید. به همین دلیل، با عجله سر میز غذا رفتن و به هر غذایی با حرص و ولع ناخنک زدن، بدترین کاری است که شما می توانید در یک مهمانی انجام دهید!
به جای این کار، صبور باشید. اندکی تأخیر، مسئله ای کاملاً طبیعی است و هیچ اتفاقی هم نمی افتد اگر کمی دیرتر به مهمانی برسید. استرس در درازمدت سطح هورمون کورتیزول را در خون افزایش می دهد. این هورمون، اشتها را تحریک می کند و باعث می شود تا شما در مصرف تنقلات، شیرینیجات و غذاهای پرچرب زیاده روی کنید.

لم ندهید: در تلویزیون خبر نیست!

انجام یک فعالیت بدنی سبک، پیش از یک جشن یا مهمانی، به شکل معجزه آسایی سوخت و ساز بدنتان را بالا می برد و وجود شما را سرشار از انرژی می کند. پس سعی کنید در برنامه روزانه خود، در خریدهای روزانه و یا گردش ها، زمانی را به یک فعالیت فیزیکی سبک اختصاص دهید. یادتان باشد قرار نیست تمام تعطیلات را روی کاناپه لم بدهید و تلویزیون تماشا کنید. خیلی از افراد وقت خود را به تماشای فیلم، سوار شدن بر ماشین و رفتن به عید دیدنی و دوباره بازگشت به کاناپه و فیلم دیدن می گذرانند. این بدترین کاری است که در تعطیلات می توانید انجام دهید.

حتی اگر مسافرت نمی روید حتماً یک پیاده روی کوتاه ِ 20 تا 30 دقیقه ای، کلاس یوگا و یا حرکات کششی داشته باشید. این کارها به شما کمک خواهند کرد تا کالری های دریافتی در شب جشن را زودتر بسوزانید. علاوه بر این، پیاده روی سریع، از یک سو انرژی شما را افزایش می دهد و از سوی دیگر دقت و توجه شما را بالا می برد تا مراقب پرخوری خود در شب مهمانی باشید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.