تبیان، دستیار زندگی
با توجه به رد صلاحیت های گسترده در بین نیروهای اصلاح طلب ، اعتدالیون و اکثر نیروهای شاخص حوزه اصلاح طلبی و اعتدال رقابت بسیار نامتعادلی در پیش داریم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کم لطفی ها به اصلاح طلبان!

با توجه به رد صلاحیت های گسترده در بین نیروهای اصلاح طلب ، اعتدالیون و اکثر نیروهای شاخص حوزه اصلاح طلبی و اعتدال رقابت بسیار نامتعادلی در پیش داریم...

مصاحبه:فرامرزی -بخش سیاست تبیان
غلامرضا انصاری

انصاری در گفت وگوی اختصاصی با تبیان گفت: بسیاری از مشکلات امروز محصول یکدستی مجلس گذشته است.

قائم مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی  با تاکید بر اینکه نیروهای دسته دوم و سوم اصلاح طلب می توانند رای قابل توجهی را در انتخابات مجلس کسب کنند در عین حال گفت که اصلاح طلبان  در شرایطی از کاندیداهای معتدل اصولگرایان  و متخصصان مستقل نیز حمایت خواهد کرد.
غلامرضا انصاری همچنین با این اعتقاد که بسیاری از مشکلات امروز محصول یکدستی مجلس گذشته است گفت: اکثریت مجلس دهم فقط دست یک جریان نخواهد بود و احتمالا ترکیب آن شبیه مجلس پنجم متشکل از اصلاح طلبان، اصولگرایان، اعتدالیون و مستقل ها است.

غلامرضا انصاری فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار تبیان به تحلیل فضای انتخابات مجلس پرداخت که در زیر می خوانید؛

حضور اصلاح طلبان در رقابت های انتخاباتی مجلس را چطور ارزیابی میکنید؟
با توجه به رد صلاحیت های  گسترده در بین نیروهای اصلاح طلب ، اعتدالیون و اکثر نیروهای شاخص حوزه اصلاح طلبی و اعتدال رقابت بسیار نامتعادلی در پیش داریم البته عزم جدی فعالان سیاسی در حوزه اصلاح طلبی آن است که با لیست کامل در تمام حوزه های انتخابیه بخصوص شهرهای بزرگ به میدان آیند.

مجلس آینده مجلس سه ضلعی متشکل از اصولگرایان معتدل، اعتدالیون و اصلاح طلبان خواهد بود و ترکیب متوازنی خواهد داشت. امیدواریم مجلس دهم از تندروی و برخوردهای رادیکالی که در مجلس نهم شاهد بودیم به دور باشد و بتواند مسائل و مشکلات کنونی کشور و شرایط پس از برجام را حل کند؛

از طرف دیگر باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری  ، رییس جمهور و مسئولان احزاب و گروه های سیاسی بر مشارکت حداکثری انشالله شاهد حضور چشمگیری در انتخابات 7 اسفند خواهیم بود و علی رغم کم محبتی و کم لطفی به مجموعه اصلاح طلبان و اعتدالیون معتقدیم که نیروهای دسته دوم و سوم اصلاحات هم می تواند رای قابل توجهی داشته باشند.
با این توضیحات رقابت انتخاباتی را بیشتر بین کدام جریان ها می دانید؟
رقابت انتخاباتی بین اصولگرایان و اصلاح طلبان و جریان سومی است که متشکل از اعتدالیون و مستقل ها هستند؛این جریان سوم  به دلیل رد صلاحیت های گسترده اصلاح طلبان امکان پیروزی بیشتری در انتخابات و حضور در مجلس دارند.
به نظر شما چقدر امکان دارد که این جریان اعتدال با اصلاح طلبان در یک جبهه قرار گرفته و لیست مشترک بدهند؟
حتما این اتفاق می افتد به طوری که اصلاح طلبان به دنبال این هستند که در مناطق مختلف کشور در کنار استفاده از کاندیداهای اصلاح طلب ا، افراد منتسب به جریان اعتدال را در لیست های خود اضافه کنند  این روند بدین صورت است که در وهله اول از نامزدهای اصلی اصلاح طلب حمایت شده و در لیست ها نام برده می شوند واگر در شهرستان ها به دلیل رد صلاحیت ها  تعداد کاندیداهای اصلاح طلب به اندازه کافی نباشد از اصولگریان معتدل و متخصصین مستقل حمایت خواهیم کرد.
بعد از انتشار لیست اصولگرایان در برخی از نقاط کشور شاهد غیبت برخی از چهره ها در این لیست ها هستیم فکر می کنید چقدر این موضوع باعث انشقاق در جریان اصولگرایی می شود؟
عملا در جریان اصولگرایی انشقاق وجود داشته و با انتشار لیست ها اختلاف ها بیشتر نشان داده می شود، در این شرایط اگر هم وحدت نسبی در برخی لیست های اصولگرایان به وجود آید آن هم از ترس لیست های اصلاح طلبان و حامیان دولت خواهد بود .
البته ما معتقد به رقابت منطقی و مردانه و اصولی هستیم که امیدواریم با هر ترتیبی که اصولگرایان وارد می شوند شاهد رقابت جدی باشیم که باعث گرم شدن فضای انتخابات و حضور حداکثری مردم پای صندوق های رای خواهیم بود .

رقابت انتخاباتی بین اصولگرایان و اصلاح طلبان و جریان سومی است که متشکل از اعتدالیون و مستقل ها هستند؛این جریان سوم  به دلیل رد صلاحیت های گسترده اصلاح طلبان امکان پیروزی بیشتری در انتخابات و حضور در مجلس دارند.

در این شرایط فکر میکنید که اکثریت مجلس آینده در دست چه جریانی خواهد بود؟
مجلس آینده مجلس سه ضلعی متشکل از اصولگرایان معتدل، اعتدالیون و اصلاح طلبان خواهد بود و ترکیب متوازنی خواهد داشت. امیدواریم مجلس دهم از تندروی و برخوردهای رادیکالی که در مجلس نهم شاهد بودیم به دور باشد و بتواند مسائل و مشکلات کنونی کشور و شرایط پس از برجام را حل کند؛ همچنین در ساماندهی مسائل اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی گام های مثبتی در کنار دولت و سایر قوا بردارد.
این بدان معنا است که اکثریت مجلس تنها در دست یک جریان نخواهد بود چون با یکدستی مجلس در دولت های نهم و دهم و دولت فعلی شرایط بدی برای کشور به وجود آورد به طوری که بسیاری از مشکلات امروز محصول یکدستی مجلس گذشته است.
با توجه به این شرایط معتقدم که گرایش مردم به اصلاح طلبان و حامیان دولت بیشتر از گذشته است و به همین دلیل این دو جریان رای بالایی رابه خود اختصاص خواهد داد.
ترکیب مجلس دهم را در مقایسه ای با ادوار گذشته شبیه به کدام مجلس می دانید؟
در وهله اول با توجه به شرایط فعلی تعداد کرسی های اصلاح طلبان نسبت به دو دوره قبل بیشتر خواهد شد و احتمالا ترکیب آن شبیه مجلس پنجم متشکل از اصلاح طلبان، اصولگرایان اعتدالیون و مستقل ها خواهد بود.
به نظر شما اصلاح طلبان چه میزان از رای مردم را خواهند داشت؟
به نظر بنده 85 درصد مردم اصلاح طلب هستند و اگر شرایط حضور فراهم شود اصلاح طلبان حتی با این میزان از رد صلاحیت ها باز هم می توانند رای خوبی بدست آورند.ولی به طور کلی تلاش بر این است که با  همین حداقل ها انتخابات  رقابتی داشته باشیم.