تبیان، دستیار زندگی
ویروس زیکا ویروسی است که از طریق نوعی پشه به انسان منتقل می شود. گرچه این ویروس در کشورهای قاره ی آمریکا و کشورهای آسیای شرقی و در نقاطی از افریقا دیده شده است، اما باید همه ی مردم دنیا گوش به زنگ بوده و با آگاهی کافی از خود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویروس خطرناک زیکا از کجا آمد؟

ویروس زیکا ویروسی است که از طریق نوعی پشه به انسان منتقل می شود. گرچه این ویروس در کشورهای قاره ی آمریکا و کشورهای آسیای شرقی و در نقاطی از آفریقا دیده شده است، اما باید همه ی مردم دنیا گوش به زنگ بوده و با آگاهی کافی از خود مراقبت کنند.

زینب حکیمی - بخش سلامت تبیان
ویروس زیکا

هر چند که هنوز هیچ گزارشی از ورود ویروس زیکا به داخل ایران منتشر نشده است، اما گروه هایی آماده باش برای مبارزه با این ویروس در کشور تشکیل شده است. فقط طبق گزارشات سال گذشته در نقاطی از جنوب کشور، پشه ی ناقل این ویروس دیده شده و سرکوب گشته است.

اما به هر حال در این اوضاع بحرانی که خیلی از کشورها درگیر مبارزه با این ویروس هستند، بهتر است ما نیز برای مبارزه آماده باشیم، زیرا ممکن است با ورود یک فرد بیمار و آلوده از کشورهای درگیر این ویروس به داخل کشور و یا با مسافرت افراد به این کشورها، این ویروس وارد ایران شود.

شواهد نشان می دهد که ویروس زیکا می تواند منجر به سندرم های عصبی و ناهنجاری های مادرزادی از جمله میکروسفالی (تصویر پایین) در نوزادان گردد.

تاریخچه

در حال حاضر تنها راه پیشگیری از بیماری زیکا، ممانعت از تماس حشره ناقل با بدن انسان و از بین بردن آن است

این ویروس اولین بار در سال 1952 در اوگاندا و تانزانیا دیده شد و پس از آن بیماری در جهان شیوع پیدا کرد.

اما مدتی است که میزان شیوع این بیماری به حد بالایی رسیده و تقریبا همه ی دنیا را درگیر خود کرده است.

انتقال دهنده ویروس زیکا

ویروس زیکا توسط نوعی پشه به نام آئدس آیگیپتی انتقال یافته و سبب بروز علائم اولیه ای مانند سردرد خفیف، راش های پوستی، تب، ضعف، ورم ملتحمه چشم و درد مفاصل بین 2 تا 7 روز اول می شود.

تنها یک چهارم افراد آلوده به زیکا، علائم آلوده شدن به این ویروس را نشان می دهند. به همین دلیل، بسیاری از موارد ابتلا به این ویروس تشخیص داده نمی شود و در نتیجه تعیین ابعاد واقعی آلودگی به آن سخت می گردد.

در موارد نادری نیز ویروس زیکا از طریق رابطه ی جنسی منتقل می شود.

کشورهایی که ویروس در آنها دیده شده است

به گفته ی سازمان بهداشت جهانی کشورهای برزیل، باربادوس، کلمبیا، اکوادور ، السالوادور، فرانسه، گواتمالا، گویان، هائیتی، هندوراس، مارتینیک، مکزیک، پاناما، پاراگوئه، پورتوریکو، سنت مارتین، سورینام و  ونزوئلا از کشورهایی هستند که تاکنون ورود این ویروس را تأیید کرده اند.

متاسفانه این آمار قبلا بسیار کمتر بوده و در حال حاضر چند برابر شده و این کشور ها را در بر گرفته است. پس باید خیلی مراقب باشیم.

میکروسفالی

راه های پیشگیری

متاسفانه در حال حاضر تنها راه پیشگیری، ممانعت از تماس حشره ناقل با بدن انسان و از بین بردن آن است. این کار از طریق استفاده از حشره کش ها، خوابیدن زیر پشه بند، بستن درها و پنجره های خانه امکانپذیر است. بهتر است مراقب سطل های آب هم باشیم.

تولیدمثل پشه ی ناقل

پشه آئدس در محیط های آبی و مرطوب تکثیر می یابد. بنابراین بهتر است هر جای خانه را که آب راکد وجود دارد شناسایی کرده و رطوبت را از بین ببریم.

وضعیت واکسن

در حال حاضر هیچ واکسنی علیه ی این ویروس ساخته نشده است.

هشدار

با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات سال جدید و افزایش حجم سفرهای برون مرزی، بهتر است بیش از پیش مراقب باشید و اگر از گروه افراد حساس جامعه (مانند بیماران خاص و زنان باردار) هستید، با آگاهی قبلی به سفر خارج از کشور بپردازید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.